annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

I eksklusivt selskap

I vår søken etter lydmessig nirvana, er turen nå kommet til de litt mer eksklusive utgavene av høyttalere – perfekt for deg som søker en musikkopplevelse utenom det vanlige!

Pluss lbadvantages
Presis og krystallklar lyd
Minus lbdisadvantages
Mangler litt dynamisk driv i bassen

Om du vil ha en høyttaler som takler alt fra rock til klassisk med bravur, og kan spille høyt nok til å fylle store rom med lyd, nytter det ikke med små stativhøyttalere. Da må du over på en stor gulvhøyttaler av god kvalitet, og det koster nødvendigvis litt penger. For den som søker en musikkopplevelse utenom det vanlige, finnes det et utall gode høyttalere å velge mellom. Gulvhøyttalere finnes i alle prisklasser, fra 1000 kroner og opp til 1 million, men om vi skal være litt realistiske, er det de velkonstruerte høyttalerne opp mot 25 000 kroner som gir mest godlyd for pengene.
Slike har vi testet mange av i året som gikk, men nå er tiden kommet for å heve lista litt til. For selv om en god høyttaler til 25 000 kroner kan gi en smak av ekte high-end-lydkvalitet, er det utvilsomt mer å hente. Eller sagt på en annen måte, mye vil ha mer …

Kresne høyttalere
Det skjer ingen dramatiske forandringer når man runder 30 000, høyttalerne får bare litt mer av alt det gode. Kabinettutførelse og elementkvalitet er mer eksklusiv. Høyttalerne er ofte større og har større basselementer, både for å kunne spille høyere og for å gjengi den dypere enden av bassen med større nøyaktighet og realisme.
Høyttalerne i denne prisklassen kan på sitt beste gi virkelig feinschmecker-lyd, men de er også mer kresne på utstyret de har rundt seg. Her er det ikke lenger nok med en rimelig integrert forsterker eller surroundreceiver som strømleverandør, og CD-spilleren blir fort avslørt om kvaliteten er under pari. Bruker du en iPod som lydkilde, bør du helst holde deg til ukomprimerte musikkfiler, og en skikkelig D/A-konverter eller dockingstasjon er heller ikke å forakte.
En annen ting man må være forberedt på er at det ikke nødvendigvis bare er å sette høyttalerne opp etter veggen og håpe på bra lyd rett opp fra esken. Høyttalere i denne prisklassen krever ofte omhyggelig plassering for å låte optimalt, og trives best i litt større rom hvor de kan få litt avstand til veggene. Om du ikke er villig til å ta de rette forholdsreglene, er det egentlig ingen vits å handle høyttalere i denne prisklassen, med mindre du skal bygge opp anlegget over tid.

Testen
Hos høyttalerne vi tester denne gangen er det lagt vekt på formgivning, plasseringsvennlighet og raffinert lydkvalitet. Dette er høyttalerne for deg som vil ha ekstra god lydkvalitet uten å måtte gjøre stua om til et lydstudio.
 

Bli abonnent for å lese videre.
Allerede abonnent? Logg inn

Full digital tilgang


4 uker for 1 ,-
Pris pr.måned: kr 49. Ingen bindingstid.

Prøv i 4 uker for 1,-
Inkluderer:
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 749,-
Velkomstgave: KYGO E4/1000

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO E4/1000)
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 1149,-
Velkomstgave: KYGO A4/300 BT

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO A4/300 BT)
  • Ny film fra sfanytime.com hver måned
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


6 mnd (6 utgaver) for 425,-
Få print + digital
Inkluderer:
  • 6 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer
Ollo Audio HPS S4

Ollo Audio HPS S4

Slovenske Ollo har laget et par rustikke hodetelefoner som passer like bra i lydstudioet som til hjemmebruk.

Legg til som favoritt
JBL L100 Classic

JBL L100 Classic

JBLs klassiske bestselger er reinkarnert i en av de festligste høyttalerne vi har hørt på lenge.

Legg til som favoritt
Como Audio Bluetooth Turntable

Como Audio Bluetooth Turntable

De har bare en platespiller, men den er til gjengjeld meget god - og trådløs.

Legg til som favoritt
Sony PS-LX310BT

Sony PS-LX310BT

Med et par trådløse hodetelefoner og Sony-spilleren, er du klar for din første vinylsamling.

Legg til som favoritt
• 3-veis gulvhøyttaler • 28 Hz–50 kHz frekvensgang • 91 dB følsomhet (2,83 V/1 m) • 4 ohm
impedans • (H x B x D) 1147 x 260 x 368 mm • Pris: 36 000 kr
Pris: 36000 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Produkter i testen
Smooth og deilig
Audiovectors nyreviderte S3-serie er raskt blitt en av de mest populære høyttalerne i toppklassen, og det er lett å skjønne hvorfor når vi hører lyden.

Hos Audiovector liker de å utvikle høyttalermodeller med lang levetid, og tilbyr derfor eierne å oppgradere høyttaleren over tid, etter hvert som forbedringene melder seg. Forgjengeren til S3, M3, var et godt eksempel på dette. De kom i utallige versjoner som sørget for å holde de danske høyttalerne i tet. Med S3 dreier det seg derimot om en ny design fra bunnen av.

S3-serien er et ganske kraftig steg videre i forhold til M-serien, med et nytt bueformet kabinett inspirert av den dyrere S6-serien til Audiovector. Buen gir høyttaleren en slankere fremtoning samtidig som kabinettet blir stivere, med mindre behov for innvendige avstivninger som stjeler kassevolum. En annen forandring er bassporten som munner ut i bunn av kabinettet, og gjør at høyttalerne kan plasseres nærmere veggen uten å få ”pusteproblemer”. Elementvalget er ganske tradisjonelt for Audiovector sin del, med en silke-diskantdome og to 6,5-tommers basselementer i en 2,5-veiskonfigurasjon.

Lydkvaliteten
Disse danskene har en lyd som er veldig lett å like. S3 leverer et meget stort og dynamisk lydbilde kombinert med saftig punch i bassen, og krystallklare overtoner som virkelig får musikken til å slå ut i lytterommet. Og dette er før vi har koblet dem opp til en virkelig dyr forsterker …

Audiovector-høyttalerne spiller musikk med høy wow-faktor og innlevelse, og det er spesielt i diskantområdet at S3 Signature viser sin store styrke. Der forgjengeren kunne være en smule kvass i kantene og litt grovkornet i presentasjonen, er S3 blitt mer silkemyk, detaljert og finoppløst. Samtidig mangler det ikke dynamikk og sprut når pop, hiphop og annen synth-dominert musikk skal serveres.

S3 har en solid og slagkraftig bass med litt ekstra vekt i det øvre bassområdet. De kan derimot virke litt slanke i dypbassen, og går ikke direkte kjellerdypt. Men dette kan også snus til en fordel i mindre rom, eller ved plassering nær bakveggen, hvor man gjerne får en ekstra forsterking av de lave frekvensene.

På områder som dynamikk, tempo og rytme er disse danske høyttalerne vanskelige å slå. Noen vil likevel kunne oppleve S3 Signature som en smule fremadlent, og kanskje litt overivrig i presentasjonen – særlig når et helt symfoniorkester skal gjengis og hvert lille instrument skal komme klart og tydelig frem. Det er ingen tvil om at S3-ene er ganske pågående i diskant og mellomtone i forhold til mange andre høyttalere. Men dette er ikke noe problem om man er omhyggelig med plassering og valg av elektronikk.

Lette å drive
Høyttalerne er med sine 91 dB i følsomhet relativt lettdrevne, og de krever ingen superkraftig forsterker for å spille bra, slik det ofte er for høyttalere i denne prisklassen. Lyden er imidlertid veldig fokusert, detaljert og ikke minst veldig avslørende i det øvre frekvensområdet, og det kan bli litt for mye av det gode om elektronikken har for mye energi i toppen. En strømsterk Arcam- eller Naim-forsterker bør kunne passe midt i blinken.

Konklusjon
Audiovector S3 Super er en glimrende allround-høyttaler som spiller alle typer musikk med stor underholdningsfaktor og livefølelse. I tillegg er de relativt enkle å plassere (selv i mindre rom) og fungerer overraskende bra selv når elektronikken ikke kommer fra øverste hylle. Om ditt gamle anlegg behøver en vitamininnsprøytning, kan det anbefales å prøve disse!

Lekker lydskulptur
Sonus Faber Liuto er en nydelig høyttaler på flere måter. Et storslått og dynamisk lydbilde med realistisk klangkarakter, koblet med en imponerende dypbass som få høyttalere i prisklassen kan matche, gjør dette til en høyttaler som er lett å anbefale. At de ser ut som et smykke i speilblank pianolakk ser vi heller ikke på som noen ulempe.

De italienske høyttalerne er kjent som noe av det flotteste man kan koble til et hi-fi-anlegg. Nydelige håndlagde kabinetter med elegante former, ekte treverk og høyglanspolerte overflater gjør at Sonus Faber-høyttalere vekker et må ha-begjær.

Her i redaksjonen er vi også begeistret for Sonus Faber, og vi falt pladask for de gulvstående Cremona M, som vi kåret til årets high-end-høyttaler i 2008. Ny av året er den mer kompakte og halvparten så dyre Liuto, som ifølge konstruktørene selv deler mange konstruksjonsmessige detaljer med Cremona. Det første likhetstrekket man ser er det luttformede kabinettet (herav navnet Liuto) med buede sidevegger som sørger for styrke og stivhet. Liuto bruker en 6 tommer stor mellomtone til å gjengi størsteparten av frekvensområdet, og unngår på denne måten å bruke delefilter i det området hvor ørene våre er mest følsomme. Bassen er overlatt til en kraftig 9 tommer bass, mens en tradisjonell diskantdome med silkemembran tar seg av de høyeste frekvensene.

Lydkvalitet
Vår generelle oppfatning av Sonus Faber-høyttalere er at dette er svært musikalske høyttalere med en varm og innsmigrende lyd som gjør dem behagelige å lytte til over tid. Helt perfekte høyttalere til lavmælt visesang, opera og akustisk musikk, med andre ord. Men – og det måtte jo komme et men – kanskje litt i snilleste laget til virkelig å engasjere på litt tyngre og mer moderne pop/rock, hiphop og R’n’B. Når det gjaldt Liuto, viste det seg at vi hadde helt rett, men også tok skammelig feil. Høyttalerne har for det første en fløyelsmyk og deilig musikalsk presentasjon som er helt på linje med andre SF-høyttalere. De har en evne til å fange oppmerksomheten fra første tone – ikke på grunn av spesielt heftige egenskaper i diskant, mellomtone eller bass, men fordi det totale lydbildet som kommer ut av høyttalerne låter usedvanlig ”riktig”.

Høyttalerne låter så realistisk på krevende instrumenter som piano at det nesten er nifst. Keith Jarrets klaver får en helt annen klang og dybde i seg sammenlignet med de andre høyttalerne i testen, og Liuto kan gjengi selv dype orgeltoner uten å miste kontrollen. En annen klar styrke er gjengivelsen av vokaler, som kommer besnærende klart og tydelig frem. Diskanten er som vanlig litt forsiktig av seg, og klart mer avrundet enn hos Audiovector S3 Signature. Ikke like imponerende ved første lytt, men trolig lettere å leve med i lengden.

Bassgjengivelsen har ikke vært noen typisk styrke for Sonus Faber-høyttalere – i hvert fall ikke hos de rimelige modellene – men Liuto er en kjærkommen forbedring i så måte. Her er det rikelig med tyngde og fraspark i bassen, ikke like fremtredende som hos Audiovector og Monitor Audio, men en stram og presis bass som rekker imponerende dypt. Den fyldige og presise bassen gjør at Liuto låter kjempetøft på moderne popmusikk, og de tåler adskillige mengder volum uten å bli spisse og harde å lytte til. Her snakker vi med andre ord om en høyttaler som kan spille alle typer musikk med stor overbevisning.

Tungdrevne
De velavstemte høyttalerne har en ulempe, og det er at de ikke er spesielt lette å drive. Følsomheten på 89 db er ikke spesielt høy, og den kraftige 9-tommeren trenger litt muskler for å holde ro og orden i bassområdet. Det betyr at du kan glemme å få ordentlig futt i Liuto med en rimelig integrert forsterker, og en effektsvak rørforsterker blir neppe heller noen stor suksess. Men koble dem opp til en skikkelig forsterker, for eksempel en kraftig McIntosh, og du er ikke langt unna lydmessig nirvana.

Konklusjon
Sonus Faber Liuto er en nydelig høyttaler på flere måter. Et storslått og dynamisk lydbilde med realistisk klangkarakter, koblet med en imponerende dypbass som få høyttalere i prisklassen kan matche, gjør dette til en høyttaler som er lett å anbefale. At de ser ut som et smykke i speilblank pianolakk ser vi heller ikke på som noen ulempe.

Britisk tøffing
Når høyttalerne heter Monitor Audio og kommer fra England, kan man lett tro at de vil låte tørt og kjedelig, men ingenting kunne vært lenger fra sannheten. Diskantgjengivelsen er ikke like finkornet og luftig som et par av konkurrentene, men den presise og behagelige lyden med massevis av trøkk og moro vil garantert gå rett hjem hos mange lyttere.

Monitor Audio er blant de eldste og mest tradisjonsrike høyttalerprodusentene fra de britiske øyer, men har kanskje havnet litt i skyggen av andre store produsenter som Bowers & Wilkins, Tannoy og KEF. MA-høyttalerne har imidlertid gjort seg bemerket med en langt mer ”europeisk” lydsignatur, med en litt tøffere og mer dynamisk spillestil enn flertallet.

De høyreiste GS60 ser nokså tradisjonelle ut med sitt firkantede kabinett i kirsebærfiner, men fås også i litt sprekere farger som svart eller sølv pianolakk. Dette er en stor høyttaler med hele tre basselementer og bassporter både foran og bak. Toppmodellen i Gold Signature-serien er åpenbart laget for å flytte luft!

Lydkvalitet
Det første som slår oss ved GS60 er den mektige bassgjengivelsen, som tar et solid grep om musikken. De pumpende rytmene fra Rihannas ”Please don’t stop the music” dunker kraftig, men kontrollert ut av høyttalerne. Samtidig er lyden langt fra aggressiv eller skarp i kantene – GS60 beholder roen, og låter mykt og behagelig selv på høyt lyttevolum. Dermed passer de perfekt til moderne pop/rock og R’n’B-musikk hvor man ofte får lyst til å ”guffe på” litt.

Vi skal likevel være forsiktig med å degradere GS60 til ”rockehøyttalere” – de har nemlig mer å by på enn bare trøkk og moro. Sett på deilig vokalorientert musikk som Sarah McLachlan og de imponerer stort her også, med en frisk og åpen stemmegjengivelse. Klangbalansen er kanskje varm og fyldig, men høyttalerne lider ikke av plagsom farging eller kunstig bassheving slik mange ”rockehøyttalere” har en tendens til.

Bassgjengivelsen er klart mer utagerende enn på Elac FS249 og Audiovector S3 Signature. GS60 har imidlertid ikke helt den samme vektløse og superoppløste diskantgjengivelsen som de to konkurrentene. Vi hører at stemmegjengivelsen fra Monitor Audio er litt mindre krisp, og det er litt vanskeligere å skille instrumentene fra hverandre i lydbildet. Derfor er de ikke like velegnet til klassisk musikk, særlig for de som helst vil høre hver minste detalj på plata.

Krever plass
GS60 trenger ikke mange watt for å spille høyt, men har selvsagt godt av en strømsterk forsterker som kan holde basselementene i sjakk. I tillegg til å være fysisk store krever de også litt rom rundt seg for å få den rette balansen lydmessig sett. De bør minst stå en halvmeter ut fra side- og bakvegg, hvis ikke kan bassen fort bli for dominerende, særlig i små lytterom. I slike tilfeller kan man gjerne vurdere en av Monitor Audios mindre modeller – for eksempel GS20 som vi var svært begeistret for i forrige høyttalertest.

Konklusjon
Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor Monitor Audios Gold-serie er blitt populær. Den presise og behagelige lyden med massevis av trøkk og moro vil garantert gå rett hjem hos mange lyttere, og høyttalerne er i tillegg nokså lettdrevne og tilgivende overfor rimeligere forsterkere. Men prøv dem gjerne i en annen finish enn kirsebærtre, de ser langt tøffere og mer moderne ut i svart eller sølv!

To tårn
Fra Tyskland kommer Elac FS249 – to høyreiste tårn av noen høyttalere med mye spennende å by på både for øyne og ører.

Alle høyttalermerker har sin filosofi de lever etter. Hos Elac er de spesielt glade i bånddiskanter, og bruker disse i samtlige av sine dyrere modeller. Et bånddiskant-element kjennetegnes av et bredt frekvensområde og kan gjengi langt høyere frekvenser enn øret kan høre. Bakdelen er noe begrenset horisontal spredning sammenlignet med en tradisjonell domediskant.

Toppmodellen i FS-serien, FS249, er testens mest langstrakte høyttalere, og står på en solid sokkel hvor bassporten (akkurat som på Audiovector S3) er vendt nedover. Høyttalerne oser av kvalitet, men også av smarte løsninger – for eksempel de spesielle føttene med utskiftbare spikes og gummiføtter som gjør det lett å tilpasse høyttaleren til underlaget. Du kan også justere/heve bassnivået ved å fjerne en propp på baksiden av kabinettet.

Selve kabinettet er litt mer tradisjonelt og firkantet av seg, men den heldekkende lakkeringen gir likevel et eksklusivt inntrykk, uten synlige skjøter av noe slag. De er flotte å se på, men glir kanskje ikke like lett inn i stuemiljøet som de mer kompakte og veldreide Audiovectorene kan gjøre.

Lydkvalitet
Om de danske høyttalerne fra Audiovector er livlige av seg (nesten litt i overkant, vil noen si) så er det tysk kontroll som kjennetegner Elac FS249. Lyden preges av en usedvanlig god sammenheng i øvre del av frekvensområdet, med en så å si perfekt overgang mellom diskant og mellomtone. Sagt på en annen måte er det vanskelig å høre at man lytter til høyttalere og ikke ”the real thing” …

Alt av vokaler blir rett og slett mesterlig gjengitt, og Elacene låter klart bedre på visesang enn Audiovector. Katie Meluas deilige stemme tegnes klart og tydelig opp foran oss uten at vi hører et hint av forvrengning eller andre uhumskheter. Finkornede detaljer kommer tydelig frem uten at diskanten stikker seg ut. Her skiller Elacene seg markant fra f.eks. Audiovector S3 som har en mer fremtredende diskantgjengivelse.

Lyden i det øvre frekvensområdet er kort og godt utrolig bra, derfor er det litt skuffende at FS249 ikke har helt de samme dynamiske egenskapene i bassen. Tyskerne er unektelig litt vel standhaftige på dette området, og her savner vi faktisk litt av spenstigheten fra S3 Signature. Bassen er både fyldig og dyp, men ikke utpreget slagkraftig eller snerten. På den annen side finnes det heller ikke noe hint av betoning eller noen ”pukkel” i frekvensgangen.

Brukervennlig
Den velkontrollerte bassen gjør at FS249 er relativt enkle å plassere nær veggen, og i tillegg kan bassnivået heves noe ved å fjerne skumproppen som sitter i. Høyttalerne er ikke spesielt tungdrevne, men den stramme og kontrollerte lydkarakteren favoriserer likevel en forsterker med litt sprut i. En kraftig McIntosh- eller Electrocompaniet-forsterker vil nok kunne være en god match til disse veloppdragne høyttalerne.

Konklusjon
Konstruktørene hos Elac har sydd sammen en høyttaler som låter ytterst velbalansert og behagelig, uansett hvilken type musikk du utfordrer dem med. Det er spesielt i toppen av frekvensområdet at FS249 imponerer stort, men bassgjengivelsen er også meget dyp og presis. Om vi skulle ønske oss enda mer, måtte det være en enda sprekere bass, men her vil også plassering og forsterkerens egenskaper spille inn. Elac FS249 er en høyttaler med stort potensial i det rette selskapet.

    Les også

    Fant ikke noen innlegg.