Audio Pro Mondial 5.1

Noe å lære av

De lærbekledde Mondial-høyttalerne fra Audio Pro er et lekkert syn. Her MED en ytterst vellydende pakke som gir konkurrentene grunn til å skjelve i buksene. De lærkledde høyttalerne fra Audio Pro kan vise til en merkbart mer kompleks tonestruktur enn mange andre systemer. Dette er blant de mest musikalske høyttalersystemene i sin prisklasse, og passer derfor glimrende for de som hører mye på musikk i tillegg til film, men som ikke vil betale mye for det.
Oppløste overtoner Fyldig lyd Glimrende på både film og musikk
Har ikke veggfester Bør stå på stativ Litt store høyttalere
  • 5.1-høyttalersett
  • Følsomhet 88 dB
  • 27 Hz–35 kHz
  • 4 ohm

Vi har testet Audio Pros lærbekledde Mondial-høyttalere tidligere, og vi har latt oss begeistre gang på gang. Dette er høyttalere som har bevist at utseende og lydkvalitet kan kombineres til en rimelig penge.

Kompakthøyttalerne M3 har ikke veggfeste, slik at disse bør plasseres på stativer som må kjøpes ved siden av. De kan derimot skilte med testens eneste skikkelige høyttalerterminaler som tillater både bananplugger, spade og feite strippete kabeltupper. Og de har godt av å få litt ordentlige kabler. En skikkelig 5,25-tommers mellomtonebass sørger for en fyldigere gjengivelse enn de øvrige systemenes satellitthøyttalere, og den kompakte subwooferen SUB 3 med sitt 8-tommers element og 200 watts forsterker forlenger bassresponsen ned til 27 Hz, påstås det. Dette er dypt, og kan fort avskrekke en del andre produsenter.

Lydkvalitet
De lærkledde høyttalerne fra Audio Pro kan vise til en merkbart mer kompleks tonestruktur enn de øvrige systemene. Subwooferen går ganske dypt samtidig som den har god kontroll, og dessuten er den den første vi har hørt i testen som får frem den komplekse tonestrukturen fra bassinstrumenter. De andre subwooferne er mer monotone i klangen.

Det gjelder også høyttalerne i systemet. Endelig låter en saksofon som en saksofon! Dette er det mest musikalske høyttalersystemet i testen og passer derfor glimrende for de som hører mye på musikk, men som ikke vil betale mye for det. Dynamikken er god, og alt låter større enn med de andre systemene. Endelig legger vi også merke til stillheten mellom ansatsene i musikken, og cymbalene høres ikke bare ut som singlete diskant, men får en mer avansert overtonestruktur som gjør de mer virkelighetsnære. Dette begynner å minne om ekte hi-fi.

Det er først og fremst mellomtoneområdet som imponerer, men også samarbeidet mellom subwoofer og satellitter. Stereoperspektivet er dessuten best så langt, lydbildet er bredt, og man får også litt inntrykk av dybde. Trommer har et godt attakk, og vi sitter for første gang og tramper takten til musikken. Dette kommer selvsagt også godt med når man ser film. Dialogene i ”The Dark Knight” er tydelige, med god grobunn i undertonene. Hagleskuddene smeller skikkelig bra, uten at det blir hardt og skarpt. Surroundeffekten er dessuten meget bra. Høyttalerne spiller dypt nok ned til at de alle integreres sammen med subwooferen, noe som gir et helstøpt lydbilde.

Harman/Kardon HKTS11

Kraftig og vellydende

Harman/Kardon HKTS11 er et av bestselgersystemene i sin prisklasse. Og ikke uten grunn. Denne lekre pakka har nok kraft og bra lyd til en meget fornuftig pris.