Test av 5 subwoofere

Buldrende bassmaskiner

Når du vil gjenskape jordskjelv, eksplosjoner eller fotstegene til en Tyrannosaurus Rex i hjemmekinoen, nytter det ikke med en liten firfisle av en høyttaler. Du trenger en ekte sub!

Det er ingen stor hemmelighet: Vi mennesker elsker bass fordi det stimulerer sansene våre og appellerer til urinstinktene. De dype bassfrekvensene har en helt spesiell innvirkning på oss. Visste du for eksempel at bass kan påvirke hjerterytmen vår og stimulere produksjon av adrenalin i kroppen?

 

«Turn up the bass – because nobody screams out for more treble!» var Cerwin-Vegas populære slagord på 90-tallet, og det er mye sant i det. For selv om luftige overtoner og tydelig mellomtone er viktige kvaliteter i lydsammenheng, er det essensielt å treffe riktig med bassen. Her skapes rytmen og fundamentet til alt av musikk. Bass spiller også en nøkkelrolle i filmlyden, for å gjenskape realistiske hendelser som du ikke bare kan høre, men føle på kroppen. Når vogntog passerer over filmlerretet eller en romrakett tar av, behøver man noe som gir følelsen av tyngde og fysisk kraft! Hvis ikke går illusjonen tapt.

 

Derfor er BASS så utrolig viktig

Tenk tilbake på en hvilken som helst lydopplevelse, konsert eller film som var spesielt vellykket. Sjansen er god for at den inneholdt rikelig med bass. Se for deg en tilsvarende dårlig og lite engasjerende lydopplevelse, og det er stor sannsynlighet for at bassen var tam, tynn eller totalt fraværende.

 

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Hvorfor kompromisse med noe så viktig? Vel, i likhet med mye annet som er gøy her i verden, koster bass penger å få til ordentlig. Skikkelig dyp, presis og hardtslående bassgjengivelse kan fort koste MANGE penger. Jo lavere frekvenser som skal gjengis, desto større og kraftigere må basshøyttaleren og kabinettet den monteres i være for å kunne gi tilstrekkelig lydtrykk. I tillegg kreves det en kraftig forsterker som kan starte og stoppe membranen til riktig tid. Alt dette koster penger – samtidig nytter det ikke å spare verken på kvantiteten eller kvaliteten om du vil ha et resultat det svinger skikkelig av.

 

Bedre bass for pengene

De siste årene har vi likevel sett en kraftig forbedring i subwoofermarkedet: Nye nettbaserte aktører har vært med på å presse prisene på gode kvalitetssuber ned til et ganske komfortabelt nivå. Det er ikke lenger nødvendig å svi av en månedslønn, eller skaffe deg en kredittkortgjeld som er Luksusfellen verdig, bare fordi du ønsker deg bedre bass!

 

På samme tid i fjor testet vi 6 kompakte subwoofere i toppklassen, hvor de fleste ga svært god lyd i forhold til størrelsen. Men dersom du er villig til å ofre litt mer plass på gulvet, og samtidig kan leve med en litt mindre påkostet design og kosmetikk, kan du nå få en utmerket subwoofer fra 5-6.000 kroner og oppover. Det er nettopp denne prisklassen vi har siktet oss inn på i årets første subwoofertest!

 

Test og testkriterier

Vi har samlet subwoofere fra kjente høyttalerprodusenter som Dali, Klipsch og Elac, i tillegg til mer rendyrkede spesialister som XTZ og Sunfire. Som nevnt stiller vi ikke spesielle krav til verken design eller størrelse denne gangen. Her handler det kun om en ting, nemlig å få best mulig ytelse for pengene!

 

Derfor har vi også bevisst gått etter de litt større subwooferne med fullvoksne basselementer på 12 tommer eller mer, og gjerne med rikelig størrelse på kabinettet. Vi vet av erfaring at slike subwoofere pleier å gi bedre resultat enn en liten subwoofer, som må jobbe mye hardere for å oppnå samme resultat.

 

 

Flere bassprinsipperDe 5 modellene vi endte med bruker flere forskjellige driftsprinsipper. En enkeltstående bass i et portet kabinett er den klassiske basskasse-oppskriften: Bassrefleksporten yter motstand til basselementet samtidig som den hjelper til med å puste. Dette gjør subwooferen mer effektiv, men kan også gå utover presisjonen i bassen om det ikke gjøres helt riktig. En annen populær løsning er å kombinere et aktivt basselement med en passiv membran (såkalt slavebass). Sist men ikke minst tilbyr produsenter som XTZ en hybrid løsning, der man kan eksperimentere med både åpent og lukket kabinett for å finne frem til den klangbalansen man selv foretrekker.

XTZ Sub 12.17

Mars 2016XTZ Sub 12.17
Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

En knallgod allround-bass

Audiofile basselskere som er like opptatt av kontrabass og knatrende mitraljøser, kan med fordel sjekke ut denne nye multikunstneren fra XTZ.

Sub 12.17 henvender seg til den kresne audiofile med sin stramme, rene og musikalske lydkarakter.
Til denne prisen, egentlig ingenting, men det finnes enda mer hårete valg til bassfanatikerne der ute.

XTZ har i løpet av siste tiår blitt en internasjonalt anerkjent produsent av høyttalere og elektronikk. Produsert i Kina, men med skandinavisk øye for kvalitet har vist seg å være en vinnende oppskrift. Mye av oppmerksomheten kommer av deres prisgunstige subwoofere: Modeller som 99W12 og 12.16 har vært meget populære de siste årene. I senere tid har XTZ også lansert Cinema-serien, som er hjemmekino i den virkelige tungvektsklassen. Det er erfaringene herfra som ledet fram til en ny serie med rimelige subwoofere!

 

Design/utførelse

Størstemann i serien heter Sub 12.17 og har en virkelig flott byggekvalitet. Kabinettet består «knakktesten» med glans og hele subwooferen virker solid skrudd sammen.  Detaljer som fastskrudde bassporter, og frontdeksel av tykk MDF, vitner om at XTZ har litt erfaring med hva som kjennetegner en bra subwoofer. Vårt testeksemplar ble levert i high gloss utførelse, men i en mørk kino eller lys stue kan den matt svarte eller hvite utførelsen være like fin.

 

Blant tilkoblingene finner vi stereo+LFE linjeinnganger med både RCA og XLR kontakter. Her finnes også XLR inn/ut som gjør det enkelt å seriekoble flere subwoofere etter hverandre. Subwooferen har de vanlige kontrollene for delefrekvens, fase og nivå, men også en spesiell bryter merket «EQ». Denne brukes i kombinasjon med portpluggene, for å finjustere bassgjengivelsen for ulike rom og preferanser.

(Foto: Produsenten)
I kjent stil leverer XTZ også med to skumpropper til bassportene, samt matchende EQ-innstillinger som du kan bruke for å gi subwooferen ulike konfigurasjoner. (Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

Mens konkurrentene kan skilte med enten enda større eller flere basselementer, har XTZ «bare» en 12-tommer. Men det enkle er ofte det beste! At Sub 12.17 er en skikkelig solid konstruksjon, merker man også på lyden. Vi hører med en gang at suben skiller bedre mellom tonehøydene enn flere av konkurrentene. Her får vi også den riktige snerten i basstrommene, i stedet for de litt bløte og mindre definerte anslagene som preger noen av de andre testdeltakerne.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

 

Selv på høye lyttenivåer er det aldri noen antydning til knirk eller ubehag, verken fra høyttalerelementet eller kabinettet. Bassen stopper og starter når den skal, uten treghet og etterheng. Akkurat slik vi liker det! Disse audiofile egenskapene gjør at Sub 12.17 fint kan brukes i kresne hi-fi anlegg uten å havne i forlegenhet. Vi koblet opp XTZ-suben med et par Dynaudio Contour S 3.4 LE, og greide å få til en nærmest sømløs, taktfast dypbass som ga ypperlig fundament uten å dra oppmerksomheten vekk fra musikken.

 

XTZ er ingen pyse når det kommer til filmlyd heller: Den mektige bassen fra introscenene på Mad Max ruller over oss med overbevisende kraft og kontroll. Bassen går kjellerdypt, og hadde ingen problemer med å nå 20 Hz med rikelig lydnivå i vårt lytterom. Det er naturligvis grenser for hva en enkel tolvtommer greier å levere av trykk, og noe av jordskjelvfaktoren vi fikk med Elac og Klipsch uteblir. XTZ har uansett et par andre suber i arsenalet (Cinema 1×12 og 3×12) som er enda mer kino-orienterte.

 

Konklusjon

XTZ-suben stiller her i et ganske tøft selskap. Sub 12.17 er en av de mer kompakte og rimelige subene vi testet denne gangen, men står ikke tilbake fra noen verken når det gjelder lydtrykk eller lydkvalitet. Det finnes subwoofere som går enda dypere med enda mer overbevisende kraft, men da koster det også mer penger, uten at du nødvendigvis oppnår noe høyere kvalitet på lyden. Og når det gjelder byggekvalitet og finish, går XTZ de andre testdeltakerne en høy gang! Testens beste kjøp!

Fakta
  • Type: Bassrefleks/lukket
  • Basselement: 12" aktiv
  • Forsterker: 500 W RMS
  • Frekvensgang: 19-160 Hz (+/-3dB)
  • Mål: 50 x 39,5 x 40 cm (H x B x D)
  • Vekt: 25,9 kg
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Dali Sub K-14

Dansk dypvannsbombe

Endelig har Dali en subwoofer som kan konkurrere med de store gutta!

Stram og distinkt bassgjengivelse med masse krefter gjør den elegante Dali-suben velegnet til både musikk og filmbruk.
Selv om Sub K-14 kan spille meget høyt, kan bassen kan virke litt behersket til tider: Vi savner tidvis litt mer skyv i de laveste frekvensene.

Dali er kjent for å levere kvalitetshøyttalere i alle prisklasser. Stort sett alle seriene derfra forbindes med storartet lyd og lekker byggekvalitet. Dali har imidlertid manglet en skikkelig råtass av en subwoofer, som ikke koster for mye penger og kan ta opp konkurransen med subwooferspesialistene der ute!

 

Svaret kommer i form av Sub K-14: En subwoofer oppkalt etter en russisk ubåt (?) som også er laget for å ta skikkelige dypdykk ned i det subsoniske frekvensområdet. Mens noen av testdeltakerne har valgt en kombinasjon av passive og aktive membraner i sine suber, har Dali satset alle kort på ett element. Men ikke et hvilken som helst element: Vi snakker om en potent 14” aluminium-membran med ekstra lang slaglengde, som ser ut som den har nok kraft og rekkevidde til å gi oss en på tygga! En slik villhingst av et element krever selvsagt en forsterker som klarer å holde i tømmene. Dali bruker en 500 watt klasse D forsterker.

 

Kabinettet er av typen bassrefleks, med porten vendt ned mot gulvet. Sub K-14 har en gjennomtenkt design som mange Dali-eiere vil dra kjensel på. Selve kabinettet kommer i vinyl treimitasjon, men frontbaffelen er lakkert i svart høyglans. Alternativt kan du velge å få den levert i hvit farge. Sølvfarget innramming og sokkel bidrar til å heve det estetiske inntrykket. Denne subwooferen kan du ha stående fremme uten å gremmes over utseendet – bare ikke finn på å sette noen potteplanter oppå den!

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Oppsett

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Baksiden er en nokså enkel affære. Nivå, fasejustering, delefrekvens og 0/180 graders fase, pluss separat LFE og stereo RCA inngang er det man får. Ingen avanserte equalizerfunksjoner på denne modellen.

 

Lydkvalitet

Med en solid 14-tommer vekkes det forventninger til skikkelig potent bassgjengivelse. Vi var spente på om dette ville være en stram og korrekt hi-fi sub eller en rå og hemningsløs bassmaskin som kun er laget film og moro. Svaret er at K-14 fungerer meget bra i begge disipliner!

 

Vi legger først merke til at bassen er betydelig fastere enn de aktiv/slavebass baserte subene. Dali-suben har en strammere bass med mer vekt bak anslagene. Samtidig krever den litt mer lydnivå til for å få bassen ordentlig i gang. Det kan virke som det kraftige membranopphenget gjør suben mindre følsom for små, svake impulser. Vi merket også at Dali-suben har noe lavere følsomhet enn de andre testdeltakerne, og behøvde noen dB mer i gain for å nå samme lydnivå.

 

I vårt lytterom leverte Dali-suben et bastant trykk i den øvre enden av dypbassen, samtidig som den graver dypt ned i frekvens. Likevel mangler den noe av det rå skyvet som Klipsch serverer, spesielt fra 30 hertz og nedover. 14 tommeren føles mer behersket og kontrollert, men savner samtidig noe av den hemningsløse råskapen fra Klipsch sin 15-tommer.

 

Konklusjon

Dali-suben har flott byggekvalitet og en bassgjengivelse som er både kraftfull og raffinert. De som har savnet en Dali-sub med ordentlige muskler får akkurat det de har ventet på!  K-14 har en nydelig avstemt og jevn frekvensgang kombinert med overbevisende slagkraft. Den går ikke like dypt, og spiller ikke like høyt som testvinneren fra Klipsch, men er til gjengjeld enklere å plassere.

Fakta
  • Type: Bassrefleks
  • Basselement: 14"
  • Forsterker: 450 W RMS
  • Frekvensgang: 29-160 Hz (+/- 3dB)
  • Mål: 42,9 x 39,6 x 42,8 cm (H x B x D)
  • Vekt: 26,4 kg
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Elac Debut S12EQ

Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Kraft og kontroll

Fra Elac kommer en sub som er både sterk og smart. Her kombineres kraftige basselementer med innebygd romkorreksjon via mobilen!

Meget enkel å sette opp takket være app som bruker mobilens egen mikrofon.
Litt enkel byggekvalitet kan skape resonanser.

Elac er et merke vi forbinder med høyglanslakkerte høyttalere av høy kvalitet. Siste skudd på treet er imidlertid den prisgunstige Debut-serien, som er utviklet av den kjente høyttalerdesigneren Andrew Jones. Han har lang erfaring med høyttalere i alt fra budsjett- til tungvektsklassen, og har vist seg å være spesielt flink til å klemme høy ytelse ut av sparsomme ressurser.

 

S12 EQ er en største subwooferen i den nye serien, som henter en del teknikk fra Elacs dyrere modeller. Bestykningen består en frontmontert, aktiv 12” bass gjemt bak netting, kombinert med en 12” slavebass på undersiden av kabinettet. Forsterkeren er av typen BASH og er oppgitt til å yte 500 watt RMS. Elac hevder imidlertid at den klarer hele 1000 watt i spissene!

 

Design/utførelse

Elac-suben er kubeformet med nedtonet, diskré design. Byggekvaliteten er forholdsvis enkel: Overflatefinishen er av vinyl som kan minne litt om Reference-serien fra Klipsch. Kabinettet fremstår ikke som det mest solide vi har sett – det gir fra seg en litt hul klang og antydning til litt mekanisk resonans når vi banker på det. Likevel er det noen fine detaljer her: Et eksempel på det er at suben står på solide føtter med eget vibrasjonsdempende gummilag, som også kan utstyres med spikes.

 

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Oppsett

Når man kikker bak på Elac-suben første gang kan man bli litt forbauset. Her er nemlig nesten ingen knapper eller innganger. Kun en enkel RCA-inngang, strømtilførsel og en av/på knapp. Resten av betjeningen er fjernet. I stedet styrer du suben fra mobilen!

 

Elacs Sub Control app gjør det genialt enkelt å sette opp suben. Bare last ned appen, kalibrer mikrofonen ved å holde mobilen eller nettbrettet nær suben. Så plasserer du mobilen i lytteposisjon og trykker ok. Suben måler da automatisk frekvensresponsen i rommet ditt og korrigerer frekvensgangen. Deretter kan du bruke Elac-appens parametriske equalizer til å forme kurven slik du ønsker, og kompensere for eventuelle ujevnheter.

 

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Lydkvalitet

Virkningen Auto-EQ har på lyden skal ikke undervurderes. Med et par trykk på mobilen har vi finjustert frekvensgangen vesentlig i forhold til hva de andre subwooferne kan klare med egne midler! Det er lett å høre ved at Elac-suben har en veldig stram, jevn og fin frekvensgang uten plagsomme pukler. Bassen fra de doble 12-tommerne er både kraftfull og kontant, og skiller veldig lett mellom de ulike tonehøydene.

 

Det er heller ingenting å utsette på kreftene. Denne suben flytter masse luft! Drakes Hotline Bling på høyt volum kjennes godt i mellomgulvet. Vi blir også imponert over hvor høyt, og ikke minst hvor dypt Elac-suben henger med på torturtesten Sub bass Excursion fra Bassotronic.

 

Nest etter luftpumpa fra Klipsch er dette den suben som leverer det mest fysiske trykket. Her er ingen problemer med portstøy og blåselyder: det sørger aktiv/passiv prinsippet for.  Derimot er det viktig at suben står stødig på underlaget, og velger spikes eller gummiføtter etter forholdene. I vårt testrom opplevde vi først at suben nærmest ble stående å «hoppe» på de laveste frekvenssveipene!

 

Konklusjon

Elac-suben leverer høy ytelse i form av kraftfull, dyptpløyende bass som holdes i tømmene av en skikkelig forsterker. Brukervennligheten er satt i høysetet med den smarte Sub Control-appen som lar deg både grov- og finjustere frekvensgangen. Uansett om du tenker å bruke suben til hi-fi, hjemmekino eller begge deler, vil dette være en veldig verdifull finesse.

Fakta

Fakta

  • Type: Passiv radiator-konstruksjon
  • Basselement: 12" aktiv + 12” passiv
  • Forsterker: 500 W RMS f
  • Frekvensgang: 28-150 Hz
  • Mål: 43 x 43 x 43 cm (H x B x D)
  • Vekt: 22,3 kg
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Sunfire SDS-12

Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Kompakt lettvekter

Testens minste sub er enkel å sette opp og stille inn, men klarer ikke helt å hamle opp med de større basskanonene.

Sunfire-suben leverer fyldig og slagkraftig bass i forhold til størrelsen.
SDS-12 henger ikke helt med på de tøffeste bassekvensene, og gir fra seg tydelige resonanslyder på høyt lydnivå.

Amerikanske Sunfire er heller ingen nybegynner i den subsoniske verden. Flere husker sikkert Bob Carvers bittelille True Subwoofer, en av de første kompaktsubene som virkelig slo an i markedet. Med et aktivt og passivt element og pølsetykke oppheng med ekstrem slaglengde, viste han at det var mulig å oppnå skikkelig bass fra små kabinetter, bare man hadde en gampsterk forsterker å drive dem med!

 

Subwooferen vi tester her, er langt fra like ekstrem: SDS-12 er en mellomstor sub fra den rimelige enden av Sunfire-sortimentet. Rent fysisk er den også blant de minste subwooferne i testen – men på tross av det kompakte formatet, har Sunfire greid å lure inn en 12” aktiv bass i front, pluss en 12” slave i bunn. Forsterkeren er oppgitt til 300 watt, med 600 watt spisseffekt. Kabinettet kommer i svart ask vinyl med avrundede kanter, og gir denne suben et ganske diskré preg som egner seg bra til å gjemme vekk i både stuer og hjemmekinorom.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Oppsett

Sunfire-suben kommer med de vanlige kontrollene for nivå, fase og frekvens. Hjulene har små trinnvise knepp som forteller oss hvor vi befinner oss på skalaen. Vi fant at subwooferen var enkel å sette opp og justere inn, ikke minst fordi den også er lett å flytte rundt på!

 

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Lydkvalitet

Sunfire er en den minste og rimeligste subwooferen i testen, og det merkes også på det fysiske lydinntrykket. Bassen har utmerket fylde og sparker godt fra seg i den øvre delen av dypbassområdet (40-100 Hz). Derimot avtar frekvensresponsen ganske raskt fra rundt 35 Hz og nedover, og vi får ikke helt det samme skyvet i dypbassen som en del av de andre subwooferne serverer. Kabinett og element gir dessuten fra seg en del ubehagelige resonanslyder når vi presser suben til det ytterste. Man kommer til et punkt hvor suben ikke vil være med på leken lengre, og dette punktet inntreffer før de andre i testen. Subwoofere og bassgjengivelse handler mye om ren fysikk, og Sunfire SDS-12 kommer dessverre litt til kort mot konkurrentene i denne sammenhengen.

 

Konklusjon

SDS-12 er et fint kjøp så lenge du ikke stiller ekstreme krav til ytelse. Den er en glimrende subwoofer til prisen, og kan gjøre en utmerket jobb i en rekke stereo – og hjemmekinooppsett. Dette er en subbass som mange vil være strålende fornøyd med! Sunfires eneste problem i denne runden er at den står opp imot konkurrenter som er henholdsvis større, dyrere og eller mer moderne.

Fakta
  • Type: Passiv radiator-konstruksjon
  • Basselement: 12" aktiv, 12” passiv
  • Forsterker: 300 W RMS
  • Frekvensgang: 28-150 Hz
  • Mål: 42,3 x 37 x 39,4 cm (H x B x D)
  • Vekt: 15,9 kg
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Klipsch R-115SW

Mars 2016Klipsch R-115SW
Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Bass med orkanstyrke

For deg som vil ha mest mulig bass for pengene er denne 15-tommers luftpumpa fra Klipsch veien å gå.

R-115SW leverer fenomenal basstrykk over et meget bredt frekvensregister. Her får du en råsterk subwoofer som skyver bra fra seg hele veien ned til de subsoniske frekvensene du ikke bare hører, men føler!
En potent bass som dette krever også mer jobb med plassering og innjustering. Størrelsen og plassbehovet vil også være en åpenbar faktor for mange.

Amerikanske Klipsch har holdt det gående i over 70 år, og er et velkjent merke for dem som er glad i bass, trykk og friske lydnivåer. I forbindelse med lanseringen av den nye Reference Premiere serien, slapp Klipsch også tre nye subwoofere: En fornuftig 10-tommer, en akkurat passe stor 12-tommer, og en spinnvill 15-tommer.  Du kan vel gjette hvilken vi valgte!

 

Klipsch er med god margin testens største sub, og lar seg vanskelig gjemme bort. Det store kabinettet og den karakteristiske kobberfargede 15” Cerametallic bassen gir et skikkelig rocka inntrykk. Kabinettet er av bassrefleksprinsippet, men bruker en spalteformet i stedet for tradisjonell rund bassrefleksport. Finishen er av ganske enkel vinyl, med en børstet overflatestruktur.

 

Lydkvalitet

Det er ikke så ofte vi ser 15-tommers subwoofere i denne prisklassen lenger: Store basselementer virker nesten å være en utdøende rase, på lik linje med store bensinmotorer. Men det finnes ingen erstatning for kubikk!

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Ingen av de andre subene i testen klarer å skape like mye liv og røre som R-115SW. Bassgjengivelsen er mektig og hardtslående, med rikelig av dynamisk overskudd. Den dype synthbassen på introen til Mad Max går gjennom marg og bein, og fortsatt har subwooferen mye igjen å gå på! 15-tommeren behøver ikke å ha like stort membranutslag som en 12-tommer for et gitt lydtrykk, og kan dermed holde koken lenge etter at de mindre subene har kastet inn håndkleet.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

 

Vi var på forhånd spente på om dette ville være en typisk «partybass» uten tilstrekkelig dybde eller presisjon, men Klipsch gjør skam på fordommene våre. Den henger godt med på selv de hurtigste av trommerytmer, og treffer både hardt og presist. Bassgitaren gjengis med et saftig trykk som dirrer i mellomgulvet!

 

R-115SW har et imponerende bredt frekvensområde. Mens de andre subwooferne ruller av gradvis fra ca 30 hertz og nedover, bevarer Klipsch et skikkelig saftig lydtrykk hele veien ned til 20 Hz. Den overlevde også torturtesten vår uten å knele: Eneste minus vi noterer oss, er noen tendenser til portstøy. Spalteformen er ifølge Klipsch utformet nettopp for å minimere portstøy, men vi merker oss noen blåselyder på ekstra høyt volum ved lave frekvenser. Men da er Klipsch-suben allerede i gang med å rive ned huset!

 

Den potente bassen bringer med seg noen utfordringer. Nettopp fordi suben spiller så kraftig og dypt, vil den gjøre eventuelle problemer med akustikken i rommet mer fremtredende. Vi hadde gjerne sett at Klipsch inkluderte en innebygd DSP med EQ-mulighet, slik Elac har gjort med sin app. Uten dette er man avhengig av en ekstern enhet som DSPeaker Antimode, eller en surroundreceiver med parametrisk equalizer for å kompensere for problemfrekvenser i rommet.

 

Konklusjon

R-115SW er fysisk større og mer plasskrevende enn de andre subwooferne i testen, men sparker også desto hardere. Den kraftige 15-tommeren er i stand til å flytte så mye luft at bassen blir en fysisk opplevelse: Du kan bokstavelig talt føle trykket på kroppen. Samtidig er bassen presis og hurtig nok til å spille overbevisende på både musikk og film. For den som har plass og ønsker seg en skikkelig råtass-bass, kan vi trygt anbefale Klipsch R-115SW. Bare husk å skalke alle luker, sende ut nabovarsel og skru fast alt av løsøre før du trykker play!

Fakta
  • Type: Bassrefleks
  • Basselement: 15"
  • Forsterker: 400 W RMS
  • Frekvensgang: 18-125 Hz
  • Mål: 54,6 x 49,5 x 56,6 cm (H x B x D)
  • Vekt: 34,2 kg
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Det er ingen stor hemmelighet: Vi mennesker elsker bass fordi det stimulerer sansene våre og appellerer til urinstinktene. De dype bassfrekvensene har en helt spesiell innvirkning på oss. Visste du for eksempel at bass kan påvirke hjerterytmen vår og stimulere produksjon av adrenalin i kroppen?   «Turn up the bass – because nobody screams out for more treble!» var Cerwin-Vegas populære slagord på 90-tallet, og det er mye sant i det. For selv om luftige overtoner og tydelig mellomtone er viktige kvaliteter i lydsammenheng, er det essensielt å treffe riktig med bassen. Her skapes rytmen og fundamentet til alt av musikk. Bass spiller også en nøkkelrolle i filmlyden, for å gjenskape realistiske hendelser som du ikke bare kan høre, men føle på kroppen. Når vogntog passerer over filmlerretet eller en romrakett tar av, behøver man noe som gir følelsen av tyngde og fysisk kraft! Hvis ikke går illusjonen tapt.  

Derfor er BASS så utrolig viktig

Tenk tilbake på en hvilken som helst lydopplevelse, konsert eller film som var spesielt vellykket. Sjansen er god for at den inneholdt rikelig med bass. Se for deg en tilsvarende dårlig og lite engasjerende lydopplevelse, og det er stor sannsynlighet for at bassen var tam, tynn eller totalt fraværende.   Hvorfor kompromisse med noe så viktig? Vel, i likhet med mye annet som er gøy her i verden, koster bass penger å få til ordentlig. Skikkelig dyp, presis og hardtslående bassgjengivelse kan fort koste MANGE penger. Jo lavere frekvenser som skal gjengis, desto større og kraftigere må basshøyttaleren og kabinettet den monteres i være for å kunne gi tilstrekkelig lydtrykk. I tillegg kreves det en kraftig forsterker som kan starte og stoppe membranen til riktig tid. Alt dette koster penger – samtidig nytter det ikke å spare verken på kvantiteten eller kvaliteten om du vil ha et resultat det svinger skikkelig av.  

Bedre bass for pengene

De siste årene har vi likevel sett en kraftig forbedring i subwoofermarkedet: Nye nettbaserte aktører har vært med på å presse prisene på gode kvalitetssuber ned til et ganske komfortabelt nivå. Det er ikke lenger nødvendig å svi av en månedslønn, eller skaffe deg en kredittkortgjeld som er Luksusfellen verdig, bare fordi du ønsker deg bedre bass!   På samme tid i fjor testet vi 6 kompakte subwoofere i toppklassen, hvor de fleste ga svært god lyd i forhold til størrelsen. Men dersom du er villig til å ofre litt mer plass på gulvet, og samtidig kan leve med en litt mindre påkostet design og kosmetikk, kan du nå få en utmerket subwoofer fra 5-6.000 kroner og oppover. Det er nettopp denne prisklassen vi har siktet oss inn på i årets første subwoofertest!  

Test og testkriterier

Vi har samlet subwoofere fra kjente høyttalerprodusenter som Dali, Klipsch og Elac, i tillegg til mer rendyrkede spesialister som XTZ og Sunfire. Som nevnt stiller vi ikke spesielle krav til verken design eller størrelse denne gangen. Her handler det kun om en ting, nemlig å få best mulig ytelse for pengene!   Derfor har vi også bevisst gått etter de litt større subwooferne med fullvoksne basselementer på 12 tommer eller mer, og gjerne med rikelig størrelse på kabinettet. Vi vet av erfaring at slike subwoofere pleier å gi bedre resultat enn en liten subwoofer, som må jobbe mye hardere for å oppnå samme resultat.    
Flere bassprinsipperDe 5 modellene vi endte med bruker flere forskjellige driftsprinsipper. En enkeltstående bass i et portet kabinett er den klassiske basskasse-oppskriften: Bassrefleksporten yter motstand til basselementet samtidig som den hjelper til med å puste. Dette gjør subwooferen mer effektiv, men kan også gå utover presisjonen i bassen om det ikke gjøres helt riktig. En annen populær løsning er å kombinere et aktivt basselement med en passiv membran (såkalt slavebass). Sist men ikke minst tilbyr produsenter som XTZ en hybrid løsning, der man kan eksperimentere med både åpent og lukket kabinett for å finne frem til den klangbalansen man selv foretrekker.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Vi tester                   

  • Klipsch R-115SW                 8.990 kr
  • Sunfire SDS-12                     4.990 kr
  • XTZ Sub 12.17                      6.490 kr
  • Dali Sub K-14                        9.998 kr
  • Elac S12 EQ                           9.590 kr

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glødende klangmester

Fordommer står for fall med en av de beste rørforsterkerne vi har testet.

Favorittkameraet vårt blir bedre

Leica Q2 er kanskje det perfekte reisekameraet

Sonos One får ny innmat

Brukeropplevelsen på Sonos One Gen 2 er den samme som før. Så hva er egentlig nytt og annerledes?

anmeldelse
Bad Times at The El Royale

Mørkets hotell

Stilig konsept-film med A-lag av skuespillere, som ikke helt innfrir.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.

test
RME ADI-2 DAC

Den beste lyden vi har hørt

Du finner knapt noen bedre DAC til prisen, enn RME ADI-2 DAC.

Norgespremiere på superhøyttalere

Om du ikke har hørt om Kii Audio, så får du pokker meg ta turen ut til en av butikkene hvor høyttalerne Three BXT står i demo.

anmeldelse
Mordene i Kongo

Gutta på tur

To norske ekssoldater søkte krigseventyr, action og raske penger i Kongo – det gikk ikke så bra.

test
IKEA Trådfri kontrollsett

Slå av og på

Gjør dum elektronikk litt smartere. Spesielt sammen med Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port til det smarte hjem

Vil man ha mest mulig ut av sine Trådfri smarte hjem-produkter, kommer man ikke utenom Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri dimmesett

Smart pære for nybegynnere

IKEA Trådfri dimmesett er lett å komme i gang med. Men er ikke spesielt smart på egenhånd.

Lyssterk Leica 35mm

Her er den første vidvinkelen til Leica SL fullformatkameraer