Smått sensasjonelt

Hodetelefoner for proffer kan lyde kjedelig, selv om det ikke burde være noen motsetning mellom studiobruk og musikklytting.
Balansert og fyldig lyd Knallbra dynamikk Potent bass Solid kvalitet
Dempet luftighet i diskanten
  • 44 ohm/102 dB følsomhet
  • 318 gram

Unntakene finnes. Tidligere tester har vist at både Beyerdynamic og Sennheiser har gode og ikke altfor dyre hodetelefoner beregnet på studiobruk, men som også lyder godt nok til å tilfredsstille kresne ører. Shure er blant de som er i det gode selskap i studioer verden over, og SRH840 med lukkede øreklokker er deres mest påkostede proffmodell. Med den obligatoriske spiralledningen og store omsluttende klokker, med en 40 mm stor membran i hver av øreklokkene. Hodetelefonene, som er tunge og solide, leveres praktisk nok med 3,5 mm jackkontakt og 6,3 mm adapter, og de kan faktisk brukes med hell på bærbart utstyr.

Lydkvalitet
Hodetelefonene tåler hele 1 W effekt, men da bryter membranen opp og mellomtonen blir stikkende og forvrengt, mens bassen mister grepet og diskanten blir grovkornet. Sånn. Der var vi ferdig med alt som er negativt med SHR840. For så lenge de ikke presses til å spille steinhøyt, spiller de fantastisk balansert og åpent. Med presis og kontrollert bassgjengivelse er de like egnet til monitoring som musikknytelse. Mellomtonen er åpen og nøytral, og det er både luft og gjennomsiktighet nok i diskanten til at instrumenters overtoner får prege klanggjengivelsen. De er kanskje det perfekte kompromiss mellom en lukket hodetelefon for studiobruk og hjemmekos. Med disse på hodet blir det aldri kjedelig å lytte til musikk, i hvert fall ikke på grunn av ujevn lydkvalitet.

Shure SRH840 er et kupp, rett og slett. Den nærmeste konkurrenten er Sennheiser HD 380 Pro, som har samme fyldige klang, men mangler SRH840s skarpe fokus i lydbildet, og ikke minst detaljrikdom. Musikere vil høre mer av miksen, og musikkentusiaster vil få i både pose og sekk med SHR840 på hodet. Og så er de billige nok til ikke å knekke budsjettet til studioer som vil oppgradere hodetelefonparken til noe solid og vellydende. Da blir det råd til flere dyre rørmikrofoner .