Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

KEF IQ3

Kompakt lilleputt

KEF stakk av med seieren i vår test av kostbare gulvhøyttalere i forrige nummer. Kan lilleputt-modellen IQ3 hevde seg like bra mot nye konkurrenter?
Lyd & Bilde mener
Stort lydbilde, fyldig bass
Litt mørk og innestengt klang
Spesifikasjoner
  • Toveis bokhyllehøyttaler
  • 6 ¼’’ Uni-Q fulltone
  • 45 Hz–40 kHz frekvensområde
  • 89 dB følsomhet
  • 8 ohm impedans

Det som satte prikken over i-en for KEFs del i forrige test, var den enormt klare og homogene mellomtonen, som fikk instrumenter og vokaler til å sprute av liv. Mye skyldtes det spesielle Uni-Q koaksialelementet, hvor diskanten sitter montert i sentrum av mellomtonen. IQ3 bruker en rimeligere variant av samme prinsipp, og kan dermed dra flere av de samme fordelene: Når diskant og mellomtone oppstår fra ett konsentrert punkt, vil de også nå ørene dine på eksakt samme tid. I XQ40 sitt tilfelle ga dette et meget nøyaktig og fokusert lydbilde. Så spørs det da, om de langt rimeligere IQ3 kan gi noe av den samme opplevelsen?

Lydkvalitet
Vel, ikke helt dessverre. Det første vi hører er at KEF-høyttalerne ikke er like distinkte i overtonene som Micropod. Det gjør at spesielt kvinnelige vokaler havner litt bakover i lydbildet og ikke slår like friskt mot oss. IQ3 har til gjengjeld betydelig mer tyngde i bassen, noe som gir dem et helt annet driv på trommer og bassgitar enn de små Micropodene klarer å fremstille. Likevel er det noe med sammenhengen til de nevnte plasthøyttalerne som gjør at de engasjerer mer når musikken ikke krever altfor mye bass. Lavmælt visemusikk fra artister som Diana Krall eller Katie Melua låter mer underholdende på Micropod, på tross av at KEF har en fyldigere bassgjengivelse.

En sjekk opp mot referansehøyttaleren avslører da også at KEF er en anelse for mørke i klangen. På kormusikken fra Bodø Domkor er det vanskelig å skille stemmene fra hverandre, og de lyseste vokalene får en ullen karakter. Sammenlignet med referansen blir de veldig uklare i overgangen mellom mellomtone og diskant – litt overraskende, siden dette er en av styrkene til de dyrere KEF-modellene. Når vi spiller knalltøff rock derimot, så får IQ3-ene det til å svinge overraskende bra for en engelskmann å være. Forutsatt at opptaket er av bra kvalitet, for dårlige og hardt komprimerte opptak låter lite inspirerende.

KEF-ene krever også en del jobbing med plasseringen for å oppnå et bra resultat. IQ3 har en frontmontert bassport og kan derfor fint plasseres nær bakveggen. I vårt lytterom fikk vi likevel den beste balansen om lag 30 centimeter ut på gulvet. KEF-ene er dessuten ganske tungdrevne, og derfor kresne på hvilken forsterker du parer dem med.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Oppsummering

XTZ 93 WMT

Bra, bedre, billigst?

Krystallklar mellomtone/diskant og stram bass
Krever kraftig forsterker

Jamo C603

Jevnt og trutt vinner til slutt

Uten å være best i noen gren, viser Jamo C603 seg som et velbalansert kompromiss som gjør det bra i alle disipliner.

Knallgod allrounder
Tidvis litt ”anonym”

JBL ES30

Rock‘n roll!

I kjent stil kvitterer høyttalerne fra JBL med spreke bassrytmer og generelt bra lydrykk og dynamikk. En høyttaler som skapt for populærmusikk!

Tøff bass, spiller høyt
Mangler akustisk raffinement

Audio Pro Avanti A.10

Knøttliten tøffing

Svenske Audio Pro kan dette med små høyttalere, noe de har bevist gang på gang. Avanti 10 spiller knallbra og vel så det i forhold til størrelsen.

Musikalsk og engasjerende lyd
Slank i bassen

Podspeakers The Drop

En liten dråpe er nok

De dråpeformete plasthøyttalerne fra Podspeakers virker lite tillitsvekkende når man løfter på dem. Men plugg dem til forsterkeren, og bli overrasket.

Meget dynamisk mellomtone Livlig på akustisk musikk
Mangler bass
forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.