• • 12,2 Mpix effektivt
  • • Optikk (tilsv. 35 mm-format):
  • • 27–124 mm 3,5–5,9
  • • Zoom: 4,6 x
  • • Lagring: MicroSD/MicroSDHC-kort
  • • Skjerm: 3,5’’ LCD, 1 152 000 pkt. + 1,5’’ LCD

For det er ikke bare narsissister som kan ha glede av Samsung ST550s skjerm på fronten av kameraet. Bare se ansiktene på dem som blir tatt bilde av når de kan se seg selv på skjermen foran. En liten gimmick som faktisk har en positiv effekt, folk smiler nemlig umiddelbart når de kan se seg selv på den 1,5 tommer lille skjermen ved siden av objektivet. Mens fotografen kan boltre seg med en fantastisk pekeskjerm på mer enn 1,1 megapiklser oppløsning i 3,5-tommers bredformat på baksiden. Å fange små barns oppmerksomhet ved at de kan se seg selv på fronten, eller en liten animasjon på skjermen, kan i mange tilfeller gjøre det enklere å få fine bilder av smårollinger.

Samsung har laget den største og beste pekeskjermen vi har sett på noe kompaktkamera, og har fjernet nesten alle knapper man vanligvis finner på et kamera. Nesten alt av innstillinger gjøres med pekefingeren på skjermen. På toppen av kameraet er det kun strømbryter, utløser og en altfor liten zoomknapp, bare med en knapp for bildevisning i tillegg. Skjermen på fremsiden slås av og på ved å gi fronten på kameraet et lite kakk med fingeren.

Brukervennlighet
Hvis man rister på kameraet under bildevisning, kan man bytte bilde på skjermen. Alternativt kan man bare dra bildene over skjermen – som på en iPhone – ved å føre pekefingeren langs skjermen. Tenger man et kryss over et bilde på skjermen med fingeren, får man opp spørsmålet om man vil slette det aktuelle bildet. Kameraet har for øvrig alskens ­hjelpemidler om bord. Som smart ansiktsgjenkjenning, hvor kameraet kan lagre fjes i minnet som de kjenner igjen neste gang du peker kameraet mot samme person, og med blunke- og smilegjenkjenning skal man unngå bilder av folk som blunker og/eller ikke smiler.

Med 16 valgbare motivprogrammer kan man i tillegg finne passende programautomatikk til ulike motiver. Velger man smartautomatikk, velger kameraet motivprogrammer automatisk. Video kan man ta opp i 720/30 fps HD-oppløsning, med lyd og fullt funksjonerende 4,6 x optisk zoom. Videoopptakene kan man nyte på den store bredformatskjermen, eller se på en flatskjerm med en HDMI-kabel tilkoblet, som for øvrig er ekstrautstyr.

Bildekvalitet
Samsung har lagt inn mange andre funksjoner også. Som Beauty Shot hvor rynker viskes ut, og en funksjon de kaller frameguide, hvor kameraet lagrer innstillingene på et valgt bilde, som brennvidde og avstand. Dermed kan man snike seg foran kameraet og få en annen til ta et bilde til, og slik bli med på bilder man selv har tatt av andre.

I normalt godt lys blir bildekvaliteten ganske god. Kameraets automatiske hvitbalanse fungerer godt i de fleste situasjoner, lysmåleautomatikken klarer seg også godt. Mens autofokusen oppleves som kjapp og presis i godt lys. I lite lys tennes et hjelpelys som lyser opp motivet og gjør det enklere for autofokusen å treffe riktig. Men det er i lite lys man oppdager kameraets begrensninger. For bildestøy blir svært fremtredende når kameraet trenger høyere lysfølsomhet (ISO). Fra 400 ISO dukker synlig kornstøy opp på bildene, og ved 1600 og 3200 ISO er bildene nærmest ubrukelige fordi kraftig korn- og ­fargestøy skaper et grumsete og uklart bilde.

Holder man seg til maksimalt 400 ISO er både farger og skarphet fullt på høyde med mer påkostede kameraer. Samsung-kameraets videokvalitet på HD-opptak er også meget god, men kameraet krever relativt godt lys også på videoopptak dersom autofokusen skal henge med.

Dessverre finnes det ikke norskspråklig skjermmeny på kameraet, og vedkommende som fant ut at kameraet skulle ha MicroSD-kort i stedet for vanlige SD-minnekort som lagringsmedium, bør snarest finne seg noe annet å gjøre.

Batterikapasiteten er en katastrofe, bruker man begge skjermene hyppig kan man knapt regne med mer enn 100 eksponeringer før batteriet må ut på en tre timer lang laderunde. Men når man venner seg til å bruke markedets feteste pekeskjerm, er ST550 et kjempefestlig kamera å bruke. Også fordi skjermen på fremsiden faktisk er nyttigere enn man skulle tro. Dessuten er bildekvaliteten god nok i de fleste situasjoner, og det er gode nok grunner til å vurdere Samsung ST550.