: McIntosh C2300

Musikalsk magiker

Ørene stivnet. Tube Warmup hadde det stått på forsterkeren. Nå kom alle himmelens engler svevende ut av høyttalerne. Var det mulig at det kunne være så stor forskjell?
Lyd & Bilde mener
Fleksibel og anvendelig Guddommelig lyd
Den er ikke gratis
Spesifikasjoner
  • Stereo rørforforsterker
  • Balanserte inn-/utganger
  • Sju linjeinnganger
  • MM og MC-pickupinnganger
Annonse
Annonse
forfatter

Musikken måtte skrus høyere, med måpende kjeft og slow motion-bevegelser gikk jeg baklengs til sofaen traff leggene og jeg sank ned i grå alcantara. Minnene fra fordums rørforsterkere og eldre tester begynte å dukke opp. Den silkemyke og krystallklare klangen fra høyttalerne hadde jeg ikke hørt tidligere, forskjellen stod en amerikansk rørforsterker for.

McIntosh er blant stamfedrene for amerikansk hi-fi og high-end, og selv om de for lengst har trukket transistorer til sitt sortkledde bryst, lager de fremdeles flere forsterkere som bruker rør i stedet for transistorer. Den mest legendariske er 75-watteren MC 275. En stereo effektforsterker som debuterte i 1961, og som fremdeles er i produksjon. I oppdatert utgave.

Men dette er en ren forforsterker, eller kontrollforsterker om man vil. Den kan kobles til hva det skal være av forsterkere, og man kan velge å kombinere rørforsterker med transistorforsterker. En løsning mange foretrekker, fordi en forforsterker med rør kan lyde mer naturlig etter manges smak, mens man får mer effekt fra en transistorforsterker enn de fleste rørforsterkere klarer å levere. Kombinerer man det beste av to verdener – rør i forforsterkertrinnet og transistorer i effekttrinnet – kan resultatet bli magisk. Slik det ble for undertegnede.

Drømmeklang
Forsterkerdelen i McIntosh C2300 bruker seks vakuumrør med lav spenning (12 A x 7 A). To av rørene utgjør ett par hver for platespillerinngangene med MM og MC-pickupinngang, mens det siste paret er forsterkerleddet til linjeinngangene. Alle rørene kan ses gjennom en pleksiglassrute på toppen av den massive forsterkeren, og som VI-meterne på fronten, kan man slå av bakgrunnsbelysningen i ruten.

Mens man i gamle dager kunne forvente et varmt, nærmest bløtt lydbilde med kraftig avrulling i både bass- og diskantområdet, er moderne rørforsterkere langt mer klangnøytrale. McIntosh C2300 har ikke noen spesiell klangkarakter som kan kalles karakteristisk for en rørforsterker. Likevel er det noe høyst spesielt med C2300.

Annonse

Dette er den soleklart mest klangvennlige forforsterkeren jeg har hørt på veldig lenge. Her blir jeg presentert for klangnyanser jeg sjelden hører, den klarer å lyde fyldig, men samtidig nøytral, den spiller med et så smittende engasjement at jeg knapt legger merke til hvor totalt blottet den er for grums og korn. Musikken flyter på silke. Skulle jeg ønske meg noe, måtte det være litt av mikrodynamikken til en Acre K-5xe eller den vanvittige dybden til en Burmester.

Men dette er rent flisespikkeri. For C2300 har noe magisk ved seg, som noen vil kalle musikalitet. Selv tror jeg svaret er forbløffende enkelt: C2300 er rett og slett mindre farget og skjuler ingenting for lytteren. Den gjengir strykere så raffinert og samtidig med en slik umiddelbar, og likevel uanstrengt musikalsk dynamikk, at det føles som om hele anlegget er byttet ut. Cello-opptaket med Misha Maisky som spiller Elégie opus 24 av Gabriel Faure fra 1992, (Decca), gjengis med en sjenerøs klangbunn i instrumentet, med så finmasket tekstur som overflaten på en vaniljekrem. Alt plassert i et nydelig tredimensjonalt rom med fjellstøtt stereoperspektiv.

Standard-liveopptakene fra 1983 og 1984, med Keith Jarrett, Gary Peacock og Jack DeJohnette, revitaliseres med C2300. Noen vil kanskje foretrekke enda varmere klaverklang, men selv kan jeg ikke huske sist en forforsterker gjorde så mye for å få fram hele klangen til en konsertklaver. Man kan snakke om store effektforsterkere og dyre høyttalere, men det som ikke kommer ut av en forforsterker, dukker iallfall ikke opp i høyttalerne.

Sarte vokalopptak som Alison Krøss, både live og i studio, lyder så delikate og fokuserte at det oser ekthet i rommet. Forforsterkeren er samtidig så åpen og detaljert, at man hører ikke bare små klangnyanser som ellers ville drukne i lydbildet, men også omsluttende lyder i rommet. Slike som egentlig ikke skal være der.

Faktisk er det vanskelig å finne noe å sette fingeren på. McIntosh C2300 viser til fulle hvor mye det er å tjene på å velge en seriøst bra forforsterker. Alt er naturligvis et kompromiss, men jeg vil våge påstanden at det er bedre å spare penger på å kjøpe hakket mindre effekt i en forsterker – dersom de ellers er like – og heller bruke de sparte slantene på en bedre forforsterker.

Annonse

Konklusjon
De lett synlige vakuumrørene setter garantert sitt preg på klangen fra McIntosh 2300. Noe som er utelukkende positivt her, fordi forforsterkeren er den klart mest klangnøytrale forforsterkeren vi har testet, som samtidig klarer å engasjere. Den er så langt fra kjedelig som det går an å komme. Fra full dypbass til diskant er sammenhengen total, den er som en åpen bok hvor hver nyanse i musikken kommer tydelig fram. Legg til at den har flere innganger og muligheter enn de fleste forforsterkere, og McIntosh C2300 framstår som den komplette forforsterker. Rør eller ei.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Har du dette produktet?
Gi din karakter.

0 / 5. Antall stemmer 0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Canons nye skrivergenerasjon har fyllbare blekktanker.
Slipper også RF 100mm f2.8L, RF 400mm f2.8L og RF 600mm f4L.
Sony oppdaterer flaggskipkameraene.
Lanseres sammen med ny film i Contact Sheet-design
Klipschorn er 70 år i år. Det feires med å forvandle vårt lydrom til et inferno.
Asus ROG Flow X13 kan fint puttes i vesken, og den kan også brukes som nettbrett. Men den har grafikkrefter i tungvektsklassen.
Tangents lille trådløse forsterker er perfekt til det vesle begynneranlegget på hobbyrommet eller barnerommet.
Det beste kameraet vi har testet, har kommet i en mer kompakt utgave til lavere pris.
Nye 2021 Mercedes S-klasse er fylt med innovative og kresne løsninger for både øyne og ører. Vi har tilbrakt noen dager bak rattet for å se og høre hva nykommeren har å by på!
Vil du ha hi-fi på pauserommet eller et par fine høyttalere til skrivebordet, kommer du langt for du langt for en rimelig penge her.
Med Celestee har Focal overgått det vi trodde var mulig fra lukkede hodetelefoner i denne prisklassen.
JBL Live Pro+ er komplett med aktiv støydemping, og selv om de låter middelmådig ut av boksen, redder de seg med en fabelaktig EQ i appen. Dermed kan de likevel få klasseledende lyd.
Xiaomi Mi 11 var den første mobilen med Qualcomms nye Snapdragon 888 prosessor. Det er mobilen du skal kjøpe hvis du vil ha mest for pengene.
Enten du får lov til å reise i påsken eller må nøye deg med en tur rundt i nærområdet, blir opplevelsen bedre med en bærbar reisehøyttaler i sekken.
Citroën har klart å elektrifisere C4 uten å gå i fella, og har skapt en helt annerledes opplevelse.
Electrocompaniet har oppdatert sitt phono-trinn, men endringene er subtile.