Marantz SC-7S2

Forforsterker

Tørr i munnen og våt i øyekroken, måtte jeg konstatere at mine forventinger ikke bare var overgått; livet ville rett og slett ikke bli det samme igjen.

Nærmere virkeligheten kommer du ikke Uanstrengt dynamikk Silkeglatt raffinement Sammenhengende og ufarget lydbilde
Ingen platespillerinngang Smaker det, så koster det …

Gyllen magi
Man sparer ikke bare 35 000 sammenlignet med prisen for originalene, man får også noe ekstra. Ingen store forandringer eller forbedringer, for det er heller ikke nødvendig, men små endringer her og der, som til sammen gjør dette til et av de mest prisverdige high-end-forsterkersettene vi har testet. I denne klassen finnes det mange lekre og velspillende forsterkere fra mange oppegående produsenter, men få steder finner man kombinasjonen av så gedigen byggekvalitet, nesten endeløst med krefter og et klangbilde som bergtar deg gang etter gang.

Og det spiller så uanstrengt og organisk at det blir vanskelig å sette pekefingeren på ett område for å beskrive særegenheter ved forsterkersettet. For de finnes ikke. Hvis jeg skal karakterisere lyden, er naturlig og levende det mest treffende jeg kan si om Marantz-settet. Et lite spark på leggen til andre produsenter: Her er det ingenting som skiller seg ut, ingen ekstreme kvaliteter på ett område, eller noen soloprestasjoner i lydbildet som skygger for det viktigste av alt. Ren og uforfalsket musikkgjengivelse.

De to siste albumene fra Ryan Adams er egentlig et godt eksempel på dette. Innspillingene er teknisk langt fra perfekte, uten å være like trøstesløst elendige som Metallica-innspillinger, men forsterkerne fokuserer ikke på feilene eller tendensen til forvrengt hardhet øverst i mellomtonen på begge platene. Noe som gjør for eksempel elgitarer litt enerverende å lytte til når man spiller høyt. Men det er på billigere elektronikk enn dette. For forsterkerne framhever ikke artefaktene, i stedet åpner den opp lydbildet og river ned alle stengsler. Som resulterer i at jeg i stedet for å sitte å irritere meg over at artefaktene skygger for musikkopplevelsene, koser meg med den enorme bredden og dybden i lydbildet.

Som omsluttet meg totalt. Trommene og bassgitaren driver musikken framover som et hurtigtog, i Adams rå vokal hører jeg nyanser som gjør mannen langt mer levende gjengitt, og rytmegitarenes klangfarger framstår krystallklart og fokusert i lydbildet. Tredimensjonaliteten er til å ta og føle på, når den fremragende Mirror Canon med Tor Espen Aspaas på klaver fra Sofienberg kirke i Oslo (Lindberg Lyd 2008), flyter ut i rommet. Sammen med elektrostathøyttalerne fra Martin Logan sitter jeg og lytter til den kanskje mest ufargede lyden jeg noensinne har hørt. Mange vil karakterisere Sonus fabers høyttalere som varme i klangen, men med disse forsterkerne er det vanskelig å være enig. Høyttalerne åpner seg mer i øvre mellomtone og diskant enn for eksempel med McIntosh eller muligens også Electrocompaniet-forsterkere.

De store monoforsterkerne virker grenseløse i måten de hamrer ut dypbass på. Her deler de bassegenskaper med det beste jeg har hørt fra Krell, Burmester, Ayre og McIntosh. Instrumenter og vokaler i det svære lydbildet lyder så raffinert og silkeglatt på samme tid, og man hører stadig små klangnyanser som blir fullstendig borte på andre anlegg. Bob Dylans The Man In The Long Black Coat, (SACD, Oh Mercy, 1989), er et yndet demospor fordi lydbildet er så stort, men jeg har ikke hørt etterklangen fra gitarene så tydelig fokusert tidligere. Her kan jeg meg letthet høre tonene klinge helt ut. Noe som også gjelder Renee Flemings klokkeklare sopran, hvor jeg sitter og klør meg i hodet over at forsterkerne ser ut til å hente ut klangdybde i vokalen som jeg aldri trodde var med på opptaket til å begynne med.

Disse egenskapene gir også strykere en ekstra dybde. I stedet for å høre bare klangen fra strengene, kommer også klangfargene fra instrumentets kropp tydeligere fram i lydbildet. Konsertklaveret er intet unntak, det være seg om det er Keith Jarrett-innspillinger på ECM eller Leif Ove Andsnes på EMI, uansett innspilling hører jeg plutselig hvor kraftfullt og digert et tremeters flygel kan låte, selv i et moderat stort rom. Denne uvanlige egenskapen som ribber opptakene for den hermetiske følelsen man kan få på enklere anlegg, hører bare hjemme i high-end-sfæren.

Konklusjon
Alt høres mer naturlig og troverdig ut med Marantz-settet. Glem surround, det er juks og bedrag, for dette er slik vi vil at musikk skal gjengis. Som om man er på konsert og får presentert framførelsen – uansett musikk – fra en scene foran seg. Musikken omslutter deg og drar deg inn i lydbildet på en måte som bare ekte high-end klarer, og Marantz-forsterkerne er noe av det mest troverdige du kan lytte til i denne prisklassen.

annonse

annonse
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

Test-abonnement
3 uker for 3 kr
Ubegrenset tilgang til
alle LB+ artikler
6 måneder
Kun 49,90 mnd
Tilgang til hele lydogbilde.no i 6 måneder
Ubegrenset tilgang til alle LB+ artikler
12 måneder
Kun 45,- mnd
Tilgang til hele lydogbilde.no i 12 måneder
Ubegrenset tilgang til alle LB+ artikler

Fakta

  • Marantz MA-9S2
  • Mono-effektforsterker
  • 300 W 8 ohm/600 W 4 ohm
  • Fullbalansert

Pris

60000 ,-

Beste priser

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
Motta varsler
Varlse meg om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
    Også i denne testen:
     data-srcset
    Marantz MA-9S2
    Tørr i munnen og våt i øyekroken, måtte jeg konstatere at mine forventinger ikke bare var overgått; livet ville rett og slett ikke bli det samme igjen.

    Alternativer til Marantz SC-7S2

     data-srcset

    Adrenalin-kick for hodetelefoner

    Hvis du ikke er helt fornøyd med lyden fra hodetelefonene, kan det hende du trenger en bedre forsterker.

     data-srcset

    Ellevilt festlig forsterker

    Den hybride forsterkeren er 30 kilo med reinspikka moro, men er ikke helt uten finesser.

    Naim SUPERNAIT 3 spread

    Superforsterker knuser konkurrentene

    Naim Supernait 3 er definitivt et av de virkelig gode forsterkerkjøpene til under 100.000 kroner. Den har alt – bortsett fra digitale innganger.

     data-srcset

    Sublim japansk lydkunst

    Lei av hi-fi? Yamahas high-end forsterkere vil få deg på bedre tanker.

     data-srcset

    Den er ikke stor, men har full kontroll!

    OPPDATERT MED VIDEO: H120 er en glimrende liten forsterker, som gjør nesten alt riktig. Den har egentlig bare ett (luksus)problem.

    Marantz PM7000N

    Alt-i-ett-forsterker for kresne ører

    Marantz PM7000N er en alt-i-ett-forsterker med alt du trenger av strømming og innganger. Multirom støttes også, alt du trenger er høyttalere.

     data-srcset

    Muskuløs multikunstner

    Trenger du en kraftig forsterker med DAC og mange innganger, finner du svaret her.

     data-srcset

    Himmelsk lyd i stjerneklassen

    For de mange som samler på CD-er, og liker å strømme musikk, finnes det ikke noe bedre enn Naim Uniti Star.