: Marantz MA-9S2

Mono-effektforsterker

Tørr i munnen og våt i øyekroken, måtte jeg konstatere at mine forventinger ikke bare var overgått; livet ville rett og slett ikke bli det samme igjen.
Lyd & Bilde mener
Nærmere virkeligheten kommer du ikke Uanstrengt dynamikk Silkeglatt raffinement Sammenhengende og ufarget lydbilde
Ingen platespillerinngang Smaker det, så koster det …
Spesifikasjoner
  • Mono-effektforsterker
  • 300 W 8 ohm/600 W 4 ohm
  • Fullbalansert
Annonse
Annonse

Gyllen magi
Man sparer ikke bare 35 000 sammenlignet med prisen for originalene, man får også noe ekstra. Ingen store forandringer eller forbedringer, for det er heller ikke nødvendig, men små endringer her og der, som til sammen gjør dette til et av de mest prisverdige high-end-forsterkersettene vi har testet. I denne klassen finnes det mange lekre og velspillende forsterkere fra mange oppegående produsenter, men få steder finner man kombinasjonen av så gedigen byggekvalitet, nesten endeløst med krefter og et klangbilde som bergtar deg gang etter gang.

Og det spiller så uanstrengt og organisk at det blir vanskelig å sette pekefingeren på ett område for å beskrive særegenheter ved forsterkersettet. For de finnes ikke. Hvis jeg skal karakterisere lyden, er naturlig og levende det mest treffende jeg kan si om Marantz-settet. Et lite spark på leggen til andre produsenter: Her er det ingenting som skiller seg ut, ingen ekstreme kvaliteter på ett område, eller noen soloprestasjoner i lydbildet som skygger for det viktigste av alt. Ren og uforfalsket musikkgjengivelse.

De to siste albumene fra Ryan Adams er egentlig et godt eksempel på dette. Innspillingene er teknisk langt fra perfekte, uten å være like trøstesløst elendige som Metallica-innspillinger, men forsterkerne fokuserer ikke på feilene eller tendensen til forvrengt hardhet øverst i mellomtonen på begge platene. Noe som gjør for eksempel elgitarer litt enerverende å lytte til når man spiller høyt. Men det er på billigere elektronikk enn dette. For forsterkerne framhever ikke artefaktene, i stedet åpner den opp lydbildet og river ned alle stengsler. Som resulterer i at jeg i stedet for å sitte å irritere meg over at artefaktene skygger for musikkopplevelsene, koser meg med den enorme bredden og dybden i lydbildet.

Som omsluttet meg totalt. Trommene og bassgitaren driver musikken framover som et hurtigtog, i Adams rå vokal hører jeg nyanser som gjør mannen langt mer levende gjengitt, og rytmegitarenes klangfarger framstår krystallklart og fokusert i lydbildet. Tredimensjonaliteten er til å ta og føle på, når den fremragende Mirror Canon med Tor Espen Aspaas på klaver fra Sofienberg kirke i Oslo (Lindberg Lyd 2008), flyter ut i rommet. Sammen med elektrostathøyttalerne fra Martin Logan sitter jeg og lytter til den kanskje mest ufargede lyden jeg noensinne har hørt. Mange vil karakterisere Sonus fabers høyttalere som varme i klangen, men med disse forsterkerne er det vanskelig å være enig. Høyttalerne åpner seg mer i øvre mellomtone og diskant enn for eksempel med McIntosh eller muligens også Electrocompaniet-forsterkere.

De store monoforsterkerne virker grenseløse i måten de hamrer ut dypbass på. Her deler de bassegenskaper med det beste jeg har hørt fra Krell, Burmester, Ayre og McIntosh. Instrumenter og vokaler i det svære lydbildet lyder så raffinert og silkeglatt på samme tid, og man hører stadig små klangnyanser som blir fullstendig borte på andre anlegg. Bob Dylans The Man In The Long Black Coat, (SACD, Oh Mercy, 1989), er et yndet demospor fordi lydbildet er så stort, men jeg har ikke hørt etterklangen fra gitarene så tydelig fokusert tidligere. Her kan jeg meg letthet høre tonene klinge helt ut. Noe som også gjelder Renee Flemings klokkeklare sopran, hvor jeg sitter og klør meg i hodet over at forsterkerne ser ut til å hente ut klangdybde i vokalen som jeg aldri trodde var med på opptaket til å begynne med.

Disse egenskapene gir også strykere en ekstra dybde. I stedet for å høre bare klangen fra strengene, kommer også klangfargene fra instrumentets kropp tydeligere fram i lydbildet. Konsertklaveret er intet unntak, det være seg om det er Keith Jarrett-innspillinger på ECM eller Leif Ove Andsnes på EMI, uansett innspilling hører jeg plutselig hvor kraftfullt og digert et tremeters flygel kan låte, selv i et moderat stort rom. Denne uvanlige egenskapen som ribber opptakene for den hermetiske følelsen man kan få på enklere anlegg, hører bare hjemme i high-end-sfæren.

Konklusjon
Alt høres mer naturlig og troverdig ut med Marantz-settet. Glem surround, det er juks og bedrag, for dette er slik vi vil at musikk skal gjengis. Som om man er på konsert og får presentert framførelsen – uansett musikk – fra en scene foran seg. Musikken omslutter deg og drar deg inn i lydbildet på en måte som bare ekte high-end klarer, og Marantz-forsterkerne er noe av det mest troverdige du kan lytte til i denne prisklassen.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 29 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Også i denne testen:

Marantz SC-7S2

Forforsterker

Tørr i munnen og våt i øyekroken, måtte jeg konstatere at mine forventinger ikke bare var overgått; livet ville rett og slett ikke bli det samme igjen.

Nærmere virkeligheten kommer du ikke Uanstrengt dynamikk Silkeglatt raffinement Sammenhengende og ufarget lydbilde
Ingen platespillerinngang Smaker det, så koster det …
Har du dette produktet?
Gi din karakter.

0 / 5. Antall stemmer 0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Annonse
Annonse

Les også

Nok engang flyttes premieren på den 25. James Bond-filmen.
Med enda en global strømmeaktør på det nordiske markedet tiltar kampen om strømmeabonnentene.
Nikolaj Coster-Waldau har hovedrollen i kommende dansk Netflix-film.
Netflix har sikret seg Gal Gadots neste film.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Audezes gaming-headset nyter godt av planar-teknologien fra selskapets luksushodetelefoner.
Geneva er tilbake med en gnistrende stereohøyttaler i et stilrent retrokabinett.
Volvos første elbil har alt som skal til for å bli en storselger, men det er to ting man skal huske på.
Fujifilm X-T200 er et perfekt startkamera for nysgjerrige fotografspirer.
Asus ZenBook Flip S UX371 er blant de beste hybride bærbare som kan kjøpes for penger akkurat nå. Spesielt skjermen er helt fantastisk.
Sony-zoomen koster en del, men den tekniske ytelsen gjør det mulig å forsvare prisen.
Så velutstyrt, og så riktig. Primare I35 Prisma snakker sannheten, med stram lyd og flott klang. Så spiller den hva det skal være av filer og tjenester.
Unik bærbar til kreative profesjonelle med begrenset budsjett. Skjermen er smart, men prisen er stiv.
Sony har krympet sitt beste allroundkamera, det har både positive og negative sider.
JBL 4349 er ikke som andre høyttalere. De er mye, mye fetere!
Ledvance har meldt seg på i kampen om å levere smart lys til det smarte hjem. Det er enkelt – og ikke særlig dyrt.
Philips har forent sin fargesprakende OLED-TV med en potent lydplanke fra Bowers & Wilkins. Resultatet er en skikkelig drømme-TV!