Canon IXUS 980 IS

Trygt og bra

IXUS er for lengst blitt et begrep, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med kvalitet.

Canon har fortjent klart å bygge seg et navn blant kompaktkameraer med IXUS-serien som startet som APS-kameraer den gang film fremdeles regjerte grunnen. IXUS 980 IS er på mange måter toppmodellen i IXUS-serien. Med sine rekordmange megapiksler og velkjente ytre, er 980 IS nesten dømt til å lykkes. Her får man forutsigbar Canon-kvalitet i alle ledd, med enkel og oversiktelig betjening og norskspråklige menyer (SVENSK OGSÅ).

Bildekvalitet
Kameraet har full ansiktsgjenkjenning og er kjapp til å fokusere, og virker ikke det minste tregt å bruke. Selv blitsen har relativt god rekkevidde. Her får man også manuelle overstyringsmuligheter, skulle man ønske å ta kontroll over for eksempel eksponeringen. Kameraets roterende innstillingshjul på baksiden gir brukeren full kontroll over lukkertid og blenderåpning.

Når man ser bildene på skjerm, kommer manglene raskt fram. IXUS 980 IS er ikke noe unntak. Objektivet er tidvis skjemmet av fargebrytning (kromatisk aberrasjon), men det er skarptegnende og har om enn synlig, så i all fall ubetydelig optisk fortegning.

Fargegjengivelsen er strålende.  Mange vil nok like litt ekstra trøkk i fargemetningen, og det får man her. Fargene holder seg helt til lysfølsomheten passerer  800 ISO. Da faller fargebalansen som en stein og bildene blir grumsete av støy. Den innebygde blitsen rekker relativt langt når kameraet er innstilt på høy lysfølsomhet (ISO), men regn med å se mange røde øyer på bildene.

Canon IXUS 980 IS er et godt valg for alle som vektlegger kjappe reaksjoner og glimrende betjeningsvennlighet. De ekstra megapikslene hjelper ikke på bildekvaliteten det spor, men kameraets gode lysmåler, fargegjengivelse og konstruksjonskvalitet, gjør dette til et godt valg  kompaktklassen.

Samsung NV 100HD

To skritt fram…

Samsung har vært mer innovative enn de fleste, og denne gangen lykkes de godt.

God pekeskjerm HD-videoopptak Optisk bildestabilisator Superb skjermkvalitet
Mye bildestøy fra 400 ISO Lader kun batteriet i kameraet

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.