• Tilkobling USB 2.0 Hi-Speed, komp.
  • Batteri 4 x alkaliske AA, 300 bilder*
  • Mål mm (bxhxd) 111 x 79 x 76
  • Vekt gram 425
  • Annet HD-videopptak i bredformat
  • * CIPA-standard

HD-video blir stadig vanligere på kameraer. FujiFilms S2000HD har sågar en fjernkontroll, slik at man kan styre videoavspillingen fra sofaen. Dessverre har de bare en vanlig videoutgang på kameraet, riktignok med komponentutgang (tre plugger) slik at man får 720 linjers HD-video på flatskjermen. Fuji har gitt kameraet et stort håndgrep, en fordel også fordi det gjør det mulig å holde kameraet i stødig med forskjellige grep, når man for eksempel filmer. Videoopptakene har lyd, og man kan bruke kameraets digitalzoom for å velge utsnitt på den 2,7-tommer store skjermen. Eller i den elektroniske søkeren.

En fiffig detalj er at man ikke trenger å trykke utløseren helt ned for å stoppe opptaket. Det er nok å berøre utløseren svakt, så slipper man rystelser når utløseren ellers måtte trykkes helt ned. En annen morsom detalj, er muligheten til å ta tre bilder i rask rekkefølge med tre forskjellige utsnitt, zoomet 1,4 eller 2 x ganger, i tillegg til originalutsnittet.

Bildekvalitet
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Oversiktelig arbeidsflate og god ergonomi
For alle som vektlegger videokvalitet på et kamera, er S2000HD et godt valg. Her får man bedre videokvalitet i bredformat, enn fra de fleste andre kameraer, i tillegg med akseptabel lydkvalitet. Så lenge motivet ikke er for langt unna, og det ikke blåser kraftig. Bildekvaliteten fra stillbilder er bra med visse forbehold. Den optiske ytelsen er ikke særlig overbevisende. Kraftig fortegning som synes på bildene er ikke positivt, og objektivet er følsomt for fargebrytning.
Skarpheten er god på de fleste brennvidder, men overveiende i sentrum av motivet. Kameraet kompenserer delvis for skarphet selv, ved å oppskarpe JPEG-bildene i prosesseringen i etterkant. Lysmåling og eksponering viste seg å fungere bra, med relativt nøyaktig hvitbalanse under de fleste forhold. Bildestøyen er godt kontrollert, men med kraftig fall i oppløsning og fargemetning når bildestøyen øker. Noe man sjelden ser på utskrifter, før ved 1600 ISO lysfølsomhet. På skjerm er dette synlig allerede ved 800 ISO.

FujiFilms 15x zoom er et synlig kompromiss, noe som er vanlig for superzoomer. Det merkes også på autofokusen, som selv om den har hjelplys i lite lys, ikke er noe lyn til å fokusere under dårlige lysforhold. I dagslys går det kjappere unna, med god presisjon, men fallende kontrast på lange brennvidder og ditto fokusjaging fordi kameraet strever med å finne nok kontrast i motivet til å fokusere skarpt. FujiFilm S2000HDs gode videokvalitet er et fortrinn for de som er opptatt av video, men det er intet oppsiktsvekkende med bildekvaliteten på stillbilder.

Ekstremzoom

Olympus SP-565 UZ

Olympus har vært først ute med 20 x zoom, men dette kameraet har mange andre fordeler også.

Fremragende fargegjengivelse RAW-formatopptak Mekanisk bilde-stabilisator Trådløs blitsstyring
Treg lagring Synlig bildestøy fra 800 ISO Optisk fortegning

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.