iPod shuffle

iPod shuffle

Bitte liten Smart fjernkontroll Stemmeopplesing
Krever spesielle ørepropper
Apple iPod Shuffle 4 GB minne 10 timers batteritid Vekt 10,7 gram 4 GB-versjon: 679 kr

Når Apple nå endelig oppdaterer sin minispiller Shuffle, gjør de det skikkelig. Selvsagt har den fått større minne, men fremfor alt har den blitt en god del mindre. Spilleren har bare én tilkobling som brukes til både øreproppene og til et USB-adapter for å lade batteriet og overføre musikk fra iTunes. Man har til og med fått plass til en liten knapp for å skru av spilleren og velge om musikken skal spilles i tilfeldig eller vanlig rekkefølge. Med andre ord finnes det ingen knapper for å styre avspillingen på selve spilleren. Det har man løst gjennom å sette alle slike knapper i en liten fjernkontroll på ledningen til øreproppene. Selv om den er veldig liten, kan man styre alt med et smart system. Ett klikk pauser eller starter musikken. To klikk for neste låt, og tre for å gå til forrige spor. Trykker man i overkant eller underkant, reguleres volumet.

Smart prat
Problemet med de tidligere spillerne har vært at man ikke vet hva som spilles eller har hatt mulighet til å navigere, ettersom det ikke finnes noen skjerm. Det har Apple nå løst ved et fiffig talesystem. Gjennom å krysse av for VoiceOver i iTunes, lages en lydfil med informasjon om låtene og spillelistene. Holder man inne knappen på fjernkontrollen, så leser den opp artist- og låtnavn. Det gjøres til og med på samme språk som låten er på, hvilket faktisk fungerer over all forventning. Stemmen brukes også for å gi beskjed om når batteriet begynner å gå tomt.
Med såpass stort minne, trenger man en måte å organisere musikken på. Det gjør man enkelt med spillelister for ulike anledninger som trening, reise eller avslapning. Ved å holde inne knappen på fjernkontrollen leses navnet på spillelistene opp, og så er det bare å trykke igjen når man kommer til riktig spilleliste. Veldig fiffig.

Lydkvalitet
Som alltid så er lyden helt grei fra spilleren, men det svake leddet er øreproppene som følger med. I dette tilfellet blir det ekstra kinkig, ettersom man ikke kan bruke hvilke som helst ørepropper hvis man skal kunne styre spilleren. Apple har dog bedre propper, og det er flere produsenter som har lovet å lanserer alternative ørepropper for Shuffle.

Shuffle passer ikke for alle, men for målgruppen er den nærmest perfekt. Formatet er veldig hendig, og tross det føles spilleren robust. Det smarte systemet med fjernkontroll og stemmeopplesing gjør at man faktisk har kontroll over spilleren tross fraværet av en skjerm.