TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

TEST: Sonus faber Lumina II

Når mindre er mer

Sonus faber Lumina II beviser at små høyttalere kan gi bedre lyd for pengene.

Karakter
Sonus faber Lumina II
Lyd & Bilde mener
+Kompakt og potent i pent utført nydelig treverk, med lydkvalitet man ikke forventer av en så liten høyttaler.
-Begrenset med dypbass.
Spesifikasjoner
  • Type: Toveis gulvhøyttaler
  • Bass: 15 cm m. cellulose/fiber-membran
  • Mellomtone: –
  • Diskant: 29 mm DAD silkedome
  • Følsomhet: 86 dB
  • Impedans: 4 Ohm
  • Frekvensområde: 55 Hz – 25 kHz
  • Delefrekvens: 1800 hz
  • Maks belastning: ikke oppgitt
  • Anbefalt forsterkereffekt: 30 – 150 w
  • Mål/vekt (cm/kg): 30,4 x 18 x 26,3/-
  • Farger: Sort kunstskinn, valnøtt, wenge, sort front
  • Web: mono.no
Veil. pris 11 990

Jeg har ofte sagt at man får mer for pengene i en kompakthøyttaler. Sjelden har det vært så sant som da vi testet den lille Lumina I fra Sonus faber i 2020.

Den kompakte høyttaleren gjorde det umulige mulig, og fortsatte egentlig bare tradisjonen Sonus faber har for å lage svært gode kompakthøyttalere. Kjennere med god hukommelse vil huske Minuetto, Minima og Electa som noe av det beste man kunne sette i bokhyllen.

Eller helst på stativer.

Disse derimot, passer like godt på en hylle som på et par stativer. Lumina II adresserer nemlig det eneste ankepunktet vårt med Lumina I, uten at kabinettet er blitt mye større.

Lumina-høyttalerne bygges for hånd i Italia.

Som alle vet har små høyttalere begrenset lydtrykk og lite eller ingen dypbass. Likevel klarte Sonus faber å klemme ut forbausende basskvalitet ut av det lile 12 cm basselementet på Lumina I. Den litt større Lumina II har et 15 cm stort basselement, litt større innvendig volum, og 2 desibel bedre følsomhet.

Wenge, valnøtt eller sort lakk.

Basselementet bruker den samme typen membran i cellulosefiber, kombinert med en 29 mm diskant med en membran vevd i silke. Den bruker Sonus fabers DAD, Damped Apex Dome, som skal gjøre diskanten så lineær som mulig.

Kikker man nøye på bildene, ser man en liten spalte under høyttalerfronten foran, som er en bassrefleksport. Dermed er det enklere å plassere høyttalerne på en hylle, inntil veggen, uten at man forsterker bassen unødvendig mye. Hadde porten sittet på baksiden, ville bassfrekvensene blitt overdrevent forsterket av bakveggen.

Legg merke til at bassrefleksporten er foran, det gjør høyttalerne mer plasseringsvennlige.

Nydelig klang og fetere bass

Som de andre høyttalerne i Lumina-serien, bygges også denne i Italia, hvor Sonus faber også bygger de dyrere modellene, stort sett for hånd fra kabinettets unnfangelse til polering og montering av høyttalerne.

Høyttalerne er trukket i kunstskinn, og leveres med frontplater i sort lakk, wenge eller valnøtt, og har heldekkende griller som holdes på plass av usynlige magneter. Som alle høyttalerne i Lumina-serien, har også disse bi-wire-terminaler for dobbelt sett med kabler.

Siden Lumina II er litt lettere å drive enn Lumina I, trenger man ikke noe kraftverk av en forsterker for å drive dem. En liten Rega IO, NAD Amp 1 eller en Hegel H95, har mer enn nok krefter til å drive høyttalerne til respektable lydvolumer.

De har den samme lydsignaturen som de mindre Lumina 1, men man merker godt at det sitter et større basselement i et større kabinett.

Knappe 24 cm dype gjør at de passer i alle bokhyller.

Med en gang bassen og trommene kom inn på Keith Jarrett trios Someday My Prince Will Come, fra Up For, merket jeg at kontrabassen lød større og mektigere. Høyttalerne går dypere og får fram mer av de laveste tonene, og det merkes også på trommene. Som lyder fyldigere, de har mer kropp og substans, og dynamikken i bassen merkes bedre på kroppen.

Det gjør også noe med andre instrumenter. Den ekstra fylden i lavere frekvenser, gir vokaler mer klangdybde og de lavere oktaver på et flygel, får mer vekt og tilstedeværelse.

Vokaler lyder vidunderlig med et nydelig fokus og tegnes skarpt og tydelig opp i lydbildet. Merk at noen innspillinger kan lyde litt skarpt i diskanten, det ikke høyttalernes feil, for det går igjen på de samme innspillingene på andre høyttalere.

Lumina-serien, med Lumina II nummer to fra venstre.

Konkurrenter

Det finnes gode alternativer i samme prisklasse som Lumina 1. Den ene er Dali Menuet, som har en nydelig mellomtone nesten i klasse med den legendariske Rogers LS3/5A, men ikke den samme fylden og vekten i bassen som Lumina II. Bowers & Wilkins 707 S2 er et annet alternativ, men den er litt tyngre å drive. Audiovector QR1 er kanskje det mest spennende alternativet, og den første vi ville satt på listen sammen med Lumina 1 i en duell.

Konklusjon

Selv om Lumina II ikke er så mye større enn Lumina I, spiller de med større autoritet. Lydbildet vokser med Lumina II, som også gir lytteren både fetere og mer hardtslående bass. Selv om den ikke går helt i kjelleren, er det mer enn nok til at høyttaleren lyder som en mye større høyttaler enn den egentlig er, og det var egentlig det eneste vi savnet hos lillebroren. Sonus faber Lumina II er en mer komplett og anvendelig høyttaler, som vi synes spiller så bra til prisen at den får vår uforbeholdne anbefaling.

Audiovector QR1 Kompaktmodellen QR1 er noe av det beste vi har hørt i sin prisklasse.
LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.

Legg igjen en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.