Fyldig lydbilde Enkel betjening Diskret og elegant design
Ingen AirPlay
  • USB-ladekontakt
  • Linjeinngang
  • Fjernkontroll
  • 385 x 125 x 245 mm

Hvor kommer lyden fra? Kikker man etter høyttalerne er det ikke sikkert man ser dem med en gang. Og ingen har dyttet noen CD i et anlegg. I hvert fall ikke et anlegg som umiddelbart er synlig. Slik kan det gå når musikken strømmes trådløs til en liten høyttaler. Man hører musikken, men ser ikke nødvendigvis høyttaleren. De fleste trådløse Bluetooth-høyttalerne er nemlig små. Noen av dem er ganske flash, med skarpe lysdioder, og noen er så diskrete at man knapt legger merke til dem.

Danske Scansonics M7 hører til siste kategori. Den slanke stereohøyttaleren i sort eller hvit glanslakk, er så kompakt at den sniker seg ubemerket inn i en IKEA-hylle, under TV-en, eller på kjøkkenbenken.

Høyttaleren har verken radio eller CD-spiller. Tanken er at den skal brukes som strømmehøyttaler fra smartmobilen eller nettbrettet. Som både blir fjernkontroll og musikksenter, et trådløst et, med Scansonic-høyttaleren som mottaker for musikken.

Den kan også kobles til en ekstern lydkilde, for eksempel en TV, og kan løfte flatskjermlyden betraktelig. Den lader også en tilkoblet USB-enhet og kan fjernstyres med den medfølgende fjernkontrollen. To fulltoneelementer og to diskanter på fronten, drives av 2 x 7 W forsterkereffekt, mens en egen 24 W forsterker driver basselementet i bunnen. Noe som faktisk gir forbausende mye lyd fra den lille høyttaleren.

Når man pakker den ut og slår den på, er det bare å aktivere Bluetooth på mobilen eller nettbrettet, og velge M7 i listen over BT-enheter. Så enkelt er det. Da kan man spille musikk, se på YouTube eller film og bruke M7 som høyttaler. Rekkevidden er drøye 10 meter når sikten er fri, og høyttaleren fyller fint et normalt boligrom.

Lydkvaliteten kan påvirkes av equalizer-innstillingene til lydkilden, så vær litt forsiktig med å jekke opp bassen for mye. Da klarer ikke forsterkeren å henge med hvis du samtidig spiller høyt, og bassen blir påtrengende kraftig og forvrengt. Ellers er lydkvaliteten forbausende godt balansert. Her er både klarhet, fokus og detaljer i lydbildet, som er fyldig og behagelig. Uansett musikk. Den er ikke like raffinert eller mektig som en Geneva Model M, men så koster M7 betydelig mindre. Scansonic-høyttaleren er ikke noen erstatning for et anlegg altså, men til prisen er den en fremragende trådløs høyttaler. Som i tillegg ser bra ut og er enkel å bruke.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.