Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Martin Logan Electromotion

Musikalsk hjemmekino

Med elektrostater i hjemmekinoanlegget får du både musikk og kinolyd så det synger.
Lyd & Bilde mener
Electromotion-oppsetningen spiller musikk og dermed konsertfilmer på en ypperlig måte til prisen. Sammen med en subwoofer kan også filmvenner få dekket sitt behov, mye takket være det kanonfine mellomregisteret som gjør underverker for dialoger.
Dypbassen har vi ikke med grunnoppsettet av Electromotion-høyttalerne, det hele bør kompletteres med en subwoofer for å få med det aller siste. Møbleringsmessig er det et par store fronthøyttalere som gjerne vil ha en god plassering.
Spesifikasjoner
  • ESL:
  • 22x71 cm elektrostatmembran
  • 8” basselement
  • Frekvensområde 42–22 000 Hz
  • Mål 132x23x41 cm (HxBxD)
  • C2:
  • 1,25” Folded Motion diskant
  • 2x5,25” bass/mellomregister med papirmembran
  • Frekvensområde 55-25000 Hz
  • Mål 17x48x37 cm (HxBxD)
  • FX2:
  • 2x1,25” Folded Motion diskant
  • 6,5” bass/mellomregister med papirmembran
  • Frekvensområde 55-25000 Hz
  • Mål 38x36x17 cm (HxBxD)

Da Lasse Svendsen testet den hittil billigste ”riktige” elektrostathøyttaleren Electromotion fra Martin Logan ble han fullstendig bergtatt og kalte den ”et av de mest oppsiktsvekkende superkjøp på lenge”. Og det var ingen understatement, jeg hadde den også hjemme og lyttet mye og gjerne på dem. Den var – er – et virkelig funn til prisen og fikk også velfortjent Lyd & Bildes ettertraktede pris for årets toppklassehøyttaler.

Da var det musikk i stereo det handlet om. Men om det nå er en så bra musikkhøyttaler, hvordan skulle den klare seg i et surroundsystem? Det handler jo tross alt om to helt forskjellige karakterer av gjengivelse. Martin Logan har sørget for å avstemme både en senter og bakhøyttaler og skapt en oppsetning tiltenkt akkurat dette. Vi har testet systemet som består av en ESL Electromotion som fronthøyttaler, senterkanalen C2 og surroundhøyttalerne FX2.

Elektrostat og Folded Motion
ESL Electromotion er jo en hybrid elektrostathøyttaler, altså en elektrostatmembran kombinert med et dynamisk basselement. Det finnes imidlertid ingen muligheter for å gjøre senter og bakhøyttalere etter samme prinsipp og samtidig få det noenlunde økonomisk holdbart.
I stedet har Martin Logan valgt å benytte en annen av sine kjepphester, de høyttalerne man kjører med i sine litt billigere serier. Det betyr at man har Folded Motion diskanter, som heller ikke er noen spesielt billig eller enkel løsning, samt bass/mellomregisterhøyttalere med papirmembran.

Kan det henge sammen rent lydmessig med disse ulike systemene? Ja, Martin Logan har fått til en ganske god avstemning som faktisk er helt i klasse med den avstemning som rene dynamiske system i lignende prisklasser pleier å prestere. Husk også at det du hører er avhengig av både høyttalerens plassering og form. Ikke engang om du har fem eksakt like høyttalere vil du få ut eksakt samme lyd fra hver enkelt høyttaler fra din lytteposisjon.

Senterhøyttaleren har en Folded Motion diskantmembran og to bass/mellomregisterelement. Begge bakhøyttalerne har et, noe større, basselement og diskantene sitter viklet slik at de spiller så å si til begge sider. Disse bakhøyttalerne kan gjerne monteres på sideveggene omtrent ved eller like bak lytteposisjonen for å gi best effekt.

Annonse
Senterkanalen C2 har to dynamiske bass/mellomregisterelementer og en Folded Motion diskant. De ovale bassportene er rettet fremover.

Senterkanalen C2 har to dynamiske bass/mellomregisterelementer og en Folded Motion diskant. De ovale bassportene er rettet fremover.

Musikk
Vi har allerede konstatert at Martin Logan Electromotion ESL, altså fronthøyttaleren, spiller musikk på aller beste måte. Derfor er det virkelig en stor glede å konstatere at sammen med senter og bakkanaler blir konsertfilmer og selv musikk i mangekanal virkelig bra.
Normalt sett heter det at om et system er riktig bra til film er det ikke fullt så bra til musikk, og vice versa. Electromotionsystemet lykkes med å beholde sin musikalitet også i flere kanaler og med en kvalitet som gjør at det blir interessant. Jeg testet med å spille klassisk musikk i SACD multikanal, noe som viste seg å fungere ypperlig. Det var for eksempel Messa di Santa Cecilia (musikkens skytsengel), musikk fra 1500-tallet av Palestrina, mye eldre musikk finnes ikke på noter. Det handler om mange stemmer, som er noe av det beste Martin Logan vet. Det ble også en spesiell fin opplevelse med ML-systemet som skapte den klangmessige sammenheng i lydbildet som kreves for at det hele ikke bare faller sammen og blir urtrist. Klassisk musikk krever finfin gjengivelse!

Annonse

En favoritt blant konsertfilmer er gitaristen Jeff Beck i en konsert fra jazzklubben Ronnie Scotts. Her kommer Clapton og Imogen Heap på besøk og bassisten er vidunderbarnet Tal Wilkenfeld som kun hadde spilt bass i fyre år da denne konserten ble spilt inn. Utrolig!
Her er alt elektrisk og ML-systemet klarer lydmessig å skape den live klubbfølelsen som jeg har opplevd at man kan få med vesentlig dyrere system. Her mister for eksempel mitt lille Paradigm surroundhøyttalersystem orken og mister litt av den nerve som finnes og som ML-systemet kan få frem. Men, her må en subwoofer til for at det hele skal løsne og man skal få med det siste. Jeg benyttet min Paradigm Seismic subwoofer, som kompletterte på en overraskende bra måte, til tross for at det i grunnen er mer en sub til film enn til musikk.
Helt siden jeg besøkte Thomas i Stockholm og skrev om hans MBL surroundsystem har jeg visst at jeg var nødt til å utforske det med flerkanalsmusikk. De opplevelsene jeg fikk ved det besøket var helt enkelt fantastiske. På andre siden har han lagt ned flere millioner for å få det hele til. Men Martin Logan Electromotion surroundsystem kan være akkurat den økonomisk løsningen på et flerkanalsystem som kan spille musikk som jeg leter etter. Det er et meget vellykket system for flerkanalsmusikk.

Bakhøyttaleren FX2 har to Folded Motion diskanter som spiller i hver sin retning sammen med bassportene. Det dynamiske bass/mellomregisterelementet peker fremover.

Bakhøyttaleren FX2 har to Folded Motion diskanter som spiller i hver sin retning sammen med bassportene. Det dynamiske bass/mellomregisterelementet peker fremover.

Film
Det som skiller klinten fra hveten, imho, når det gjelder høyttalersystem til surround er hvordan filmens dialog presenteres. Om ikke dialogen kommer ordentlig frem kan det være likegyldig hvor heftige effektene er og hvor dundrende bassen kan være. Mange surroundsystem går all-in på effekter, dessverre. Det gjelder spesielt virkelig billige system som, når jeg generaliserer kraftig, egentlig ikke er artige i det hele tatt. De fleste kunder hadde fått en bedre opplevelse med et 2.1 system med et par skikkelige fronthøyttalere. Da hadde de i det minste fått lov til å høre hva som ble sagt i filmen. Man må gå litt opp i pris for at det skal skje noe positivt.

Når vi så går til et system av denne digniteten, som tross alt koster bortimot 50.000 kroner, har vi rett til å kreve noe helt annet. Men her er det også store utslag blant de ulike systemene på markedet. Nå vet vi at mellomregisteret, akkurat der gjengivelsen av stemmer påvirkes mest, er en av Martin Logan elektrostaters sterkeste sider. Slår det gjennom på dialogen?

Unektelig. Dette er riktig bra. Det er lett å følge en dialog selv når det hender veldig mye rundt omkring, takket være at høyttalernes oppløsning er så fin. Senterkanalen C2 fungerer fint sammen med fronthøyttalerne, men kobler man inn Martin Logans hybridcenter Motif X, som har både en mindre elektrostatmembran og en Folded Motion diskant, blir det helt enkelt rasende bra, et nytt nivå på gjengivelsen som jeg ikke har hørt så mye bedre i mer eller mindre overkommelige systemer. På den andre siden er denne senteren neste tre ganger så dyr som C2, så det ville vært merkelig om det ikke var tilfellet.

Men rosinen i pølsen er faktisk den overraskende bakhøyttalerne. Da jeg testet JBL Synthesis surroundsystem var det de kanskje beste bakhøyttalerne jeg hadde hørt, i hvert fall mest velfungerende med sin utmerkede spredning i rommet. Martin Logan FX2 drar i akkurat samme retning og gir en overbevisende romfølelse samtidig som de holder seg i systemets totale klangbalanse.

Bakhøyttaleren, akkurat som subwooferen, skal etter min mening egentlig ikke merkes før man kobler den ut, og skal da oppleves som veldig savnet. Slik er det her, det er en illusjonsskapende høyttaler som gjør jobben sin på den aller beste måte. Jeg liker den veldig godt, det er slik det skal være.

Elektrostatmembranen er meget tynn og svakt bøyd, en teknikk Martin Logen har finpusset for å få en så stor spredning som mulig fra membranen.

Elektrostatmembranen er meget tynn og svakt bøyd, en teknikk Martin Logen har finpusset for å få en så stor spredning som mulig fra membranen.

Annonse

Effekter da? Jo, effekter krever dynamikk og dynamikk finnes det faktisk ganske godt av. Det blir kanskje ikke alltid fullt like spektakulært som på et dynamisk system konstruert for å være spektakulært, men til gjengjeld er det kvalitet i effektene. Det kan også være et lite aber med det, da oppløsningen gjør at du iblant kan høre feilene når effekter er overproduserte for å bli så heftige som mulig. Du går ikke glipp av noen detaljer med ML.

Det som er svakheten med Electromotion-systemet er at fronhøyttalerne ikke er konstruert for å ha størst mulig bredde i lydbildet. Det betyr at det er litt vanskeligere å få til plasseringen av høyttalerne i forhold til lytteplassen. Du har en bra lyd nesten hvordan du enn stiller dem, bare de vinkles litt inn mot lytteplassen, men du kan ta opp lyden ytterligere et nivå om du arbeider litt med plasseringen. Derfor er dette ikke idealsystemet om du har et filmrom hvor høyttalerne bare må stå akkurat på en bestemt plass.

Konklusjon
Vil du ha et surroundhøyttalersystem som spiller ypperlig musikk og film på et virkelig høyt nivå til prisen, bør du ta en nærmere titt på Martin Logen Electromotion-systemet. Det er et meget vellykket sammenflettet kompromiss av elektrostatelement, Folded Motion diskanter og dynamiske elementer. Komplettere med en subwoofer og du har et kanonsystem. Anbefales!

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
3 Comments

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.