Glassklart fokus Solid kvalitet Svært god bærekomfort
Ubalansert lydbilde med støydemping Innelukket lyd uten støydemping
  • Lukket klokke
  • 40 mm element
  • 19/51 ohm, 100/103 dB
  • 330 gram

Som regel holder det med lukkede øreklokker. Da dempes støy utenfra ganske godt, særlig hvis putene på hodetelefonene, dekker godt rundt ørene, slik at øret pakkes helt inn i øreklokkene. Men det er ikke like effektivt som aktiv støydemping. En finesse som er populær særlig blant folk som reiser mye, og ferdes i miljøer med mye lyd. For eksempel om bord på et fly, et tog, eller kanskje i et kontorlandskap.

Da kan Sonys nye toppmodell med aktiv støydemping kanskje friste. Den er en av tre modeller i MDR-1-serien, som består av en vanlig lukket hodetelefon, som vi testet i forrige nummer, en trådløs utgave med Bluetooth, og denne. MDR-1RNC. Hvor NC står for Noise Cancelling.

Sony hevder at den elektroniske kretsen som behandler lyden som plukkes opp av små mikrofoner, integrert i øreklokkene, klarer å dempe så mye som 99,7 prosent av lyden. Da sitter man igjen med et klarere lydbilde, hvor musikken kommer tydeligere frem.

Og det virker faktisk bra. Man slår på støydempingen med en bitteliten bryter på den venstre øreklokken. En liten tone i øret forteller at dempingen er aktiv, og mens musikken lød innelukket og dempet uten støydemping, får man et supertydelig og åpent lydbilde, når støydempingen er aktiv.

Et svakt sus fra støyen i flykabinen er alt man hører. Og musikk. Lydbildet er fantastisk åpent, rikt på detaljer og glassklart fokusert. Man hører detaljer som ville druknet i støy, klart som dagen. Vokaler, og særlig akustiske instrumenter, lyder vidunderlig. Store orkesterverker, som Hélène Grimauds tolkning av Beethovens pianokonserter i samspill med Staatskapelle Dresden, er en nytelse. Man hører hver minste lille tone, krystallklart. Klaverets øverste oktaver henger vektløst i ørene, som båret på vinger.

Men det er en ulempe ved denne måten å balansere lydbildet på. Store instrumenter, celloer, bass, trommer, baryton, mister fylde, lydbildets mangel på varme skaper et veldig slankt lydbilde. Emmylou Harris vokal lyder guddommelig, men Rodney Crowells stemme mangler resonans og klangbunn. Liker du soul, hip-hop eller bare at det både høres og merkes at det er bass og rytme i musikken, er det ikke sikkert dette er hodetelefonene for deg.

Etter testen av de fremragende MDR-1r, er det en nedtur å lytte til MDR-1RNC. Hvis man ikke trenger støydemping, er MDR-1r et langt bedre valg. Skulle man derimot ha et oppriktig behov for hodetelefoner med aktiv støydemping, er AKG K495 NC å foretrekke. Da får man velfungerende støydemping, og et langt bedre balansert lydbilde.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.