Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Audio-Technica ATH-AP2000Ti

Disse burde vært klassifisert som rusmiddel

Hvordan få 100.000 kroners lyd? Bruk 15.000 på et par AP2000Ti.

Skrevet av / 06.02.20 - 06:54
Audio-Technica ATH-AP2000Ti
Geir Gråbein Nordby

L&Bs test av Audio-Technica ATH-AP2000Ti

Om du ikke har hørt skikkelig high-end-lyd før, vil jeg nesten kalle deg heldig. For har du hørt et stereoanlegg til 100.000 kroner og høyere, så blir det smått stusselig å gå tilbake til lydplanken i stua etterpå. Kanskje like greit å ikke vite hva man går glipp av.

Men hva hvis jeg sier at du kan få den drømmelyden, og bare trengte å punge ut en drøy tiendedel av prisen? Da begynner det å bli interessant. Det eneste du må gi avkall på, er å dele lyden med andre. Til gjengjeld kan du høre musikk med denne lyden nesten overalt hvor du ferdes. Jeg snakker nemlig om hodetelefoner.

Les også Den beste lukkede vi har hørt Focal Stellia er noe så rått som en high-end hodetelefon som funker med mobilen.

Hvis du spør meg hva som er mine favoritter blant hodetelefoner, så er jeg fristet til å svare Audio-Technica ADX5000. Kanskje de beste åpne hodetelefonene jeg har hørt til 20.000 kroner, og som på flere måter spiller ringer rundt de berømte Sennheiser HD 800 S. Lyden er usedvanlig velbalansert, og klokkene sitter som en drøm på ørene. Men at hodetelefonene er åpne, gjør at de er låst til hjemmet eller kontoret. Man tar ikke åpne hodetelefoner noe særlig med seg rundt omkring.

Audio-Technica ATH-AP2000Ti side
Øreklokkene er i rent titan, som gjør dem både stive og superlette. Merk at den blanke overflaten er mottakelig for flekker. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Lukkede er mer bærbart

Til det trenger du lukkede hodetelefoner. Den beste lyden jeg har hørt fra slike, er også signert Audio-Technica. De heter L5000, og knuser alt annet lydmessig. Problemet er at de ikke passer hodet mitt. Klokkene kan ikke justeres vertikalt, da det mangler et viktig hengsel. De er dermed kun for et fåtall utvalgte hodeformer. Så er det prisen da: vi snakker 40.000 kroners galskap!

AP2000Ti er laget i titan

Nå er den japanske produsenten på banen med et par lukkede hodetelefoner til litt over en tredjedel av prisen for L5000. Nemlig AP2000Ti. Det er fortsatt ekte high-end vi snakker om, med klokker i ren titan for å holde vekten nede. 300 gram er for lettvekt å regne i denne pris- og kvalitetsklassen.

Titan-klokkene er nydelig blanke, med hint av grått. Men vær klar over at de også er meget utsatt for fettflekker og fingeravtrykk. Er du opptatt av utseende, kan det være en fordel å ha en tørr mikrofiberklut lett tilgjengelig.

Audio-Technica ATH-AP2000Ti cushions
Originalputene til AP2000Ti sitter som en drøm rundt ørene. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Putene er tykke, i mykt skinn for best mulig komfort over tid. Ting er mer gjennomtenkt, hvor klokkene er utstyrt med det hengslet som mangler hos L5000. Dermed passer de så å si alle hodeformer. Også undertegnedes. Og la meg legge til: wow, for en behagelig passform!

Hvert høyttalerelement har en diameter på 53 mm, og som hos de mye dyrere L5000 er membranene belagt med et lag kunstig diamant for å oppnå en optimal stivhet. Det gjør dem også i bedre stand til å gjengi høye frekvenser, i dette tilfellet opp til 40 kHz. Dette gjør dem også bedre egnet til å gjengi høyoppløst musikk, slik at de høye frekvensene ikke i stedet resulterer i uønsket forvrengning i det hørbare området.

Vi loves dessuten effektiv luftgjennomstrømning takket være optimal plassering av høyttalerelementet i huset. Dette for å gjengi mellomtone og diskant med en mer gjennomsiktig karakter, ikke ulikt den vi kjenner fra åpne hodetelefoner.

Tre ulike kabler følger med, blant annet en av typen balansert Pentaconn. Foto: Audio-Technica

 

Til bærbar bruk?

High-end hodetelefoner krever nesten alltid en dedikert hodetelefonforsterker for å låte optimalt. Men Audio-Technica har tydelig også tenkt på de som ønsker å bruke dem bærbart, for impedansen er på behagelige 44 ohm, mens følsomheten er på helt greie 100 dB (1 mW). Det bør gjøre dem til en relativt enkel belastning for selv en middelmådig mobiltelefon.

Audio-Technica ATH-AP2000Ti headband
Hodebåndet til AP2000Ti ligger meget behagelig på hodet. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Derfor følger det med både en lang (3 m) og en kort (1,2 m) kabel med liten 3,5 mm plugg, og dessuten en balansert kort kabel med 4.4 mm plugg (Pentaconn). Sistnevnte skulle jeg likevel gjerne sett med 4-pins XLR-plugg i stedet. For det første er det begrenset med bærbare spillere som bruker 4.4 mm balansert utgang.

For det andre tenker jeg ikke det er så viktig med balansert kabel når man flyr rundt og gjør sine daglige gjøremål rundt omkring. Forskjellene mellom balansert og ubalansert kabling blir tydeligere når man sitter stille, i rolige omgivelser. Og da ville jeg i ti av ti tilfeller heller hatt en ordentlig stasjonær hodetelefonforsterker. Nesten ingen slike har 4.4 mm balansert utgang, men veldig mange har 4-pins XLR. Heldigvis har jeg inne en Sennheiser HDV 820, som har begge. Mer om det siden.

Audio-Technica ATH-AP2000Ti side (2)
Audio-Technica ATH-AP2000Ti. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Lyden av en solid uppercut

Når jeg skal beskrive lyden av AP2000Ti, er det fristende å ty til bokseverdenen. I stedet for en tungvekter, se for deg en lettbeint og lynrask mellomvekter, som danser kontrollert og fjærlett rundt i ringen – før han lander en solid uppercut midt i planeten på motstanderen. For så å trekke seg tilbake igjen like raskt som han angrep.

Hodetelefonene følger nemlig rytmene lekende lett, og leverer hvert eneste slag lynpresist – og knallhardt!

Sammen med min egne Auralic Taurus hodetelefonforsterker tilkoblet Hegel HD25 DAC er Eminems nye låt Godzilla en fryd å høre på. Hodetelefonene er ytterst artikulert i hele frekvensområdet, med lynkjapp og hardtslående basstromme. Den slår knallhardt, og trekker slaget like raskt som den leverte det. Synthbassen er kontant som få, og har dessuten så god overtonestruktur at jeg får en følelse av å være på plass i opptaksstudioet.

Audio-Technica ATH-AP2000Ti Grabein
Gråbein har det relativt chill på jobb. Foto: Marius Thingvald

 

Ordene og frasene til Eminem raser unna på denne låta. Det ville vært vanskelig å følge med, men AP2000i har så knivskarpt fokus at det blir lekende lett. Det er ingen fargende pukler her, bassen maskerer aldri for mellomtonen, alle frekvensområdene gjengis intakt. Og snerten i cymbalene er komplett. Dette er vanedannende.

Akt 1 fra operaen Lakmé, sunget av Sabine Devieilhe låter helt nydelig, lyden er stram som en campaniavin, samtidig som sødmen i brystklangen er intakt. Det er som et vindu inn i musikken. Et sannhetsserum.

Et sannhetsserum hvor moroa beholdes. Enkelte superærlige hodetelefoner fjerner samtidig litt av engasjementet i musikken, men her er også morofaktoren tilstede. Bare hør på partylåta Comme des Garçons (Like the Boys) av japansk-engelske Rina Sawayama (derav også referansen til et japansk motemerke i sangtittelen). Det spruter av rytmene, bassen er tøff og saftig, med stemmen til Rina i sentrum. Hodetelefonene slår gnister hele veien.

Reiseetui følger med. Foto: Audio-Technica

 

Nøytral lyd

Hodetelefonenes klangkarakter er definitivt ikke varm, men heller ikke kald. Den er i stedet nøytral, på den analytiske siden. Det bikker aldri over mot kjedelig, men vær litt obs når du skal velge forsterker. Den smått fyldige Auralic Taurus er en drømmematch. Men den har ikke 4.4 mm utgang, så for å teste hodetelefonene balansert bytter jeg over til Sennheiser HDV 820.

HDV 820 er minst like analytisk som hodetelefonene, og egentlig ikke mitt drømmevalg til disse. Men den understreker forskjellene mellom balansert og ubalansert kabel. Skjønt, det er ikke egentlig balansert, eneste forskjellen er at venstre og høyre ørehøyttaler får separat jord. Det fjerner mulighet for overhøring mellom de to kanalene, og gir i teorien et enda bredere stereoperspektiv.

Også i praksis. For det er en merkbar – om enn liten – forskjell mellom ubalansert og balansert kabel. Cymbaler brer seg enda mer til sidene, det blir rett og slett mer plass mellom instrumentene. Men, igjen, jeg foretrekker Auralic Taurus til disse hodetelefonene.

AP2000Ti (red) vs L5000 (green) frequency response
Frekvensrespons. ATH-AP2000Ti (rød graf) mot ATH-L5000 (grønn graf). AP2000Ti ruller av litt tidligere i bassen og har en dupp rundt 250 Hz, som teoretisk går noe utover varmen i strykere og gitarer, men til gjengjeld gjør vokaler klarere. Dette er nok også grunnen til at anmelderen likte å bruke hodetelefonforsterker med litt varm klang. Duppene på hver side av 4,5 kHz skyldes en artefakt i måleriggen miniDSP EARS. Måling gjort med programvaren REW.

 

Mobiltelefon

Jeg nevnte bærbar bruk. Og det skal sies, at AP2000Ti funker bedre sammen med min iPhone 11 Pro Max og hodetelefonadapter, enn for eksempel Sony MDR-Z7M2. Som blir treige og gjørmete i bassen i forhold. AP2000Ti låter langt mer kontrollert, og kan dessuten spille litt høyere. Ulempen er en noe mer grovkornet diskant (men ingen krise), og at lyden er generelt flatere hele veien enn med en skikkelig forsterker. Igjen, ingen krise, men det låter alltid bedre med en god forsterker. Pluss at jeg nesten alltid har mobilen på full guffe, fordi hodetelefonene ikke er mer enn akkurat lettdrevne nok om man vil lytte med litt høy lyd.

Stereoperspektiv?

Når vi snakker om hodetelefoner og stereoperspektiv, så er det ikke mulig å få det dype, nesten tredimensjonale, lydbildet man får fra høyttalere som spiller i et rom. Det går ikke, når musikken pumpes direkte inn i hodet på lytteren.

Det er likevel stor forskjell på lukkede og åpne hodetelefoner i så måte. Med åpne hodetelefoner lekker det noe lyd mellom høyre og venstre øreklokke, hvor lekkasjen er noe forsinket i forhold til det direkte signalet. Dette er annerledes enn elektrisk overhøring (ubalansert kabel), hvor signalet kommer samtidig og bare snevrer inn stereobredden.

Akustisk, smått forsinket overhøring, er derimot med på å gi følelsen av et større, mer åpent lydlandskap. Siden dette ikke skjer med lukkede hodetelefoner, blir stereoperspektivet mer en rett linje mellom venstre og høyre øre. Men fordi AP2000Ti har så luftige overtoner, så sanser man en liten boble av lyd likevel. Bare ikke i samme grad som med et par Sennheiser HD800S eller for den saks skyld Audio-Technica ADX5000.

Reiseetui følger med. Foto: Audio-Technica

 

Konkurrenter til AP2000Ti.

15.000 kroner er mye for et par hodetelefoner, ingen tvil om det, og det er ikke slik at jeg mener disse konkurrerer mot åpne hodetelefoner i samme prisklasse. Hvis du kan leve med bruksbegrensningene til åpne hodetelefoner, er både Sennheiser HD 800 S (14.000 kr) og Focal Clear (16.500 kr) enda bedre. Men er det lukkede du skal ha, og ønsker å bruke dem også når du er på farten med mobilen, er konkurransen langt mindre.

De halvåpne Klipsch HP-3 (15.000 kr) kan bare glemme denne detaljeringen. Sony MDR-Z1R (22.000 kr) har en mye heftigere bass enn AP2000Ti, men låter også mer farget og er ikke i nærheten når vi snakker overtoner. Beyerdynamic T 5 p G2 (9.000 kr) har en varmere bass og mellomtone, dersom du elsker klangstrukturen til Beyerdynamic vil du nok kanskje synes AP2000Ti er for analytisk. Men impulsresponsen, hurtigheten og ikke minst gjennomsiktigheten er i en annen liga, Audio-Technica er også bedre egnet om du trenger et par lukkede hodetelefoner til studiobruk.

Konklusjon

Audio-Technica ATH-AP2000Ti er noe av det råeste blant lukkede hodetelefoner i sin klasse. De begynner for alvor å konkurrere mot virkelig gode åpne modeller, og det er en bragd i seg selv.

Det er få lukkede modeller jeg har hørt som slår ATH-AP2000Ti, når vi snakker hurtighet, oppløsning og gjennomsiktighet. Disse er dønn ærlige, uten å bli kjedelige. Og de funker dessuten fint med mobile spillere – også med iPhone – uten forsterker imellom.

Alle lukkede hodetelefoner jeg kommer på som slår disse, koster mer. Jeg har prøvd å finne noe å trekke for, men alt jeg kommer på tilskrives smak og behag. Dette kan nok derfor fort være de beste hodetelefonene i sin prisklasse. Både hva gjelder lydkvalitet, brukervennlighet og komfort.

Ønsker du å temme mellomtonen litt, kan du med fordel bruke en forsterker som er litt varm i klangen.

Audio-Technica ATH-AP2000Ti. Foto: Geir Gråbein Nordby
Karakter
Audio-Technica ATH-AP2000Ti
High End

Lyd & Bilde mener

Dynamikk det spruter av, nøytral lyd og et vell av detaljer! Noe av det nærmeste man kommer åpen lyd av lukkede klokker. Meget behagelig passform! Funker ok med mobiltelefon. Enkelte vil nok føle de er litt "frempå".

1 hendelser på “Audio-Technica ATH-AP2000Ti”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Yamaha faller igjennom

Best lyd for pengene

Kjøp heller forgjengeren

Så enkelt – så mesterlig!

Endelig "lossless" fra Bose

Lyden av gull

Veldig bra fra Bose

Hør musikken din for første gang

B&W legger lista - igjen

Fabelaktig bra til lite penger

AirPods Pro er de smarteste øreproppene

Jabras klart beste - men ikke for alle

Lyd & Bilde
Scroll to Top