Yamaha RX-V675 & Onkyo TX-NR626

Heftig kino på budsjett

Det har virkelig skjedd mye i budsjettklassen. Hvem skulle tro at receivere til 5.000 kroner kan gi så gode lydopplevelser? Og det med et høyt utstyrsnivå.

Et alt-i-ett-anlegg av typen billig plast kan gi ålreite filmopplevelser. Men det blir med begrenset lydtrykk, dialogene fra senterkanalen er slanke og hermetiske, og musikk i stereo blir tamme saker. Først med ordentlig kvalitet på lyden får den ekstra dimensjonen med høyttalere bak og en ekstra basshøyttaler virkelig vise sitt sanne potensial. Til det trengs separate komponenter. Men det trenger ikke koste skjorta, for en surroundreceiver til 5.000 kroner gir overraskende mye krutt for penga!

Utstyr
Det er nesten utrolig at en 5.000 kroners receiver kan låte såpass bra og i tillegg være så velutstyrt. Nå er det standard med HDMI-innganger som støtter både 3D-video og Ultra HD (4K). Prosessering for sju høyttalerkanaler, deriblant egne høydekanaler for å tilføre en ekstra dimensjon til lyden. Nettverksstrømming via DLNA, Spotify eller AirPlay er ofte på plass, slik at man får lettere tilgang på den digitale musikken. Og selvsagt automatisk høyttalerkalibrering med romkorreksjon.

Høyoppløst lyd
Noe av hemmeligheten bak den gode lyden er å fore receiveren med så god lydkilde som mulig, som høyoppløst musikk. Gjerne fra Blu-ray, med ekte surroundlyd i høyere oppløsning enn CD (24-bit/96-192kHz). Det finnes også mye bra musikk å laste ned høyoppløst, fra nettbutikker som gubemusic.com og hdtracks.com. Utvalget blant høyoppløst musikk har blitt ganske så bra, og få ting er så kult som live-konsert av favorittbandet på Blu-ray!

Forventninger
Gjennomsnittsreceiveren til denne prisen kan drive selv store høyttalere overraskende bra. La gå, du får ikke oppløsningen, dynamikken eller den fulle slagkraften som fra en forsterker til dobbel pris, og en høyttalerpakke til 30-40.000 kroner fortjener noe enda bedre. Paradokset er at et slikt høyttalersystem vil få det maksimale ut av en rimelig receiver. Du skal vite at vi har hatt det mye moro med slike receivere, selv med våre referanse THX-høyttalere fra svenske Procella, til godt over 100.000 kroner totalt.

Høyttalere
Mer fornuftig er det nok å koble opp testens duellanter fra Yamaha og Onkyo med rimelige høyttalere. Da kan vi for eksempel anbefale Focal Sib & Cub3, et godt og kompakt satellittsystem med subwoofer til 7.000 kroner. Ønsker du gulvstående fronthøyttalere, prøv et 5.1-system fra Dalis Zensor-familie, med Zensor 5 i front. Eller Boston Acoustics A-serie, med A250 i front. Uansett størrelse på fronthøyttalerne anbefaler vi subwoofer.

Produkter i testen

ONKYO TX-NR626

Lydmessig nytelse

Onkyo TX-NR626 kombinerer kraft med musikalsk oppløsning på en forbilledlig måte! Trådløs internettilkobling og god formatstøtte for musikkstrømming gjør det hele en drøm å leve med.

Nydelig stort klangbilde Nok kraft
Når får nettbrett en egen fjernkontroll-app?

Yamaha RX-V675

Brukervennlig tøffing

Yamaha RX-V675 er meget velutstyrt, er enkel i bruk og spiller opp til dans med futt, fart og fest. Stor og fyldig lyd, med kraft nok til heftige eksplosjoner, gjør at vi kun savner litt oppløsning i overtoneområdet.

Heftig lyd Velutstyrt Brukervennlig
Litt dempede overtoner

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.