Mens TV-ene har blitt både store og lyssterke, vil jeg argumentere at de fortsatt ikke gir deg ekte kino. Det gjør heller ikke en projektor i lyst rom. Seriøse entusiaster vet dette, og har gjerne bygget seg en ordentlig «batcave» hjemme. Svarte vegger. Svart tak. Svart gulv. Alt handler om å kontrollere lyset.
Lys og mørke like viktig
I et mørklagt rom endrer alt seg. Detaljer kommer frem, og projektorens svartnivå blir avgjørende for at bildet skal smelle ut. Ellers vil de se utvasket ut, som tildekket av matpapir. Svartnivået er derfor nesten viktigere enn lysstyrken. Nesten. For du trenger begge deler når HDR kommer inn i bildet.
Mesteparten av videoinnholdet fra strømmetjenester og filmer er nå i HDR, med langt større dynamikkområde enn projektoren kan gjengi. Derfor må tone mapping være på plass. Dette reduserer dynamikken fra innholdet til noe projektoren kan håndtere. Et reflektert bilde på et lerret har nemlig mye lavere lysstyrke enn en TV. Med HDR blir dette ekstra synlig.
Uten tone mapping må lysnivået i hele bildet justeres ned veldig mye, for å gi rom til høylyseffektene. Ellers brenner de lyseste delene ut i hvitt. Tone mapping reduserer derimot spennet mellom svart og hvitt, slik at du slipper å glo på et mørkt og utvasket bilde 90 prosent av tiden.

Hellig gral: Ekte 4K
Bildeoppløsningen er også viktig for et sylskarpt bilde. 4K har for lengst blitt vanlig blant projektorer, men det er mye juks ute og går. En bildebrikke med full 4K-oppløsning er det nemlig bare Sony og JVC som leverer. Alle andre bruker pikselskifting: De tar en Full HD-brikke og vobbulerer hver piksel raskt frem og tilbake for å tegne opp fire ganger så mange piksler på lerretet.
Det høres smart ut, men det koster. Skarphet går tapt – svart skrift får en grå, uklar kant. Lysstyrke og kontrast lider også. DLP-projektorer mister sin ANSI-kontrast, som ellers var deres store fortrinn mot LCD.

Overlegen panelteknologi
Både Sony og JVC leverer ekte 4K-oppløsning uten pikselskifting. I tillegg har de en spesiell LCD-teknologi som gir mye bedre svartnivå enn vanlig LCD. Sony kaller sin teknologi SXRD, mens JVC bruker D-ILA. Begge teknologiene bruker et LCD-panel liggende på en reflekterende silisiumbakside (LCoS), slik at lyset reflekteres fra panelet i stedet for å passere rett igjennom, noe som gir mye dypere sortnivå og høyere kontrast enn vanlig LCD-projektor.

To filosofier i samme prisklasse
JVC DLA-NZ500 til 79 999 kroner og Sony VPL-XW5100 til 82 990 kroner ligger tett i pris. Begge er kompakte lasermodeller med ekte 4K-paneler og HDR-støtte. Men de har forskjellige prioriteringer.
JVC setter svartnivået i første rekke, men NZ500 har også en meget respektabel lysstyrke som gjør den svært farlig. NZ500 har dessuten motorisert optikk, linseminne og blanking. Dermed er det enkelt å veksle mellom filmformater.
Sony har valgt en annen vei. VPL-XW5100, alias Bravia Projector 7, har både dypt svartnivå og høy lysstyrke. Her prioriteres 4K 120 Hz gaming, mens motorisert optikk er borte. Hvilken som best passer ditt behov må du avgjøre selv, men vi har gjort vårt for å avsløre styrker og svakheter hos begge. De er testet grundig i mørkelagt rom, for å finne den beste kinomaskinen.
Sony Bravia Projector 7 (VPL-XW5100ES)
Laserskarp projektor fra Sony
Sony Bravia Projector 7 er en hjemmekinoprojektor som byr på en knallgod kinoopplevelse. Men den er ikke uten lyter.


JVC DLA-NZ500
Kontrasten gjør hele forskjellen
JVC DLA-NZ500 er verdens minste native 4K-projektor. Men størrelsen til tross – det er svartnivået og kontrasten som virkelig imponerer.





