test: JVC DLA-X7900 og Sony VPL-VW360ES

Det feteste bildet i hjemmekinoen

Den ene har markedets mørkeste svartnivå. Den andre har den høyeste oppløsningen som finnes. Det er duket for projektorduell i mesterklassen.

Har du 80.000 kroner å punge ut for bilde, så får du en særdeles grom TV. Størrelsen er likevel begrenset til 65 tommer for OLED og 75 tommer for en toppkvalitets LCD-TV. Det holder ikke, når man vil føle kulene fly igjennom rommet på actionfilm, eller gåsehuden reise seg på en skummel thriller. Størrelsen teller, og bare en projektor kan levere varene for den kinovante. Selv musikaler og romantiske komedier gir bedre innlevelse med gigantisk bilde.

Men topp opplevelse krever mer enn bare størrelse, ellers kunne man bare brukt 10.000 kroner på en projektor og vært ferdig med det. I denne testen går vi etter de virkelige godsakene, med en high-end bildekvalitet som på mange områder overgår den man får i kinosalen.

4K

Mens TV-markedet for lenge siden har omfavnet 4K Ultra HD-oppløsning, som gir sylskarpe bilder over standard HD-oppløsning, ligger projektorprodusentene etter. I praksis er det bare Sony som kan tilby ekte 4K-oppløsning til under 400.000 kroner. Deres rimeligste 4K-projektor heter VPL-VW260ES, som til 50.000 kroner ga oss en helt nydelig bildekvalitet på vårt 140 tommers lerret.

Ingen andre projektorprodusenter har klart å gi oss ekte 4K til spiselig pris, men mange av dem – heriblant JVC – skilter likevel med det selv om bildepanelet har lavere oppløsning. Det de gjør, er å bruke en såkalt shifting-teknologi. Det går ut på at en optisk linseforskyvning speiler pikslene fra panelet og forskyver lyset fra disse en kvart piksellengde horisontalt. Dermed har man dobbelt sett med piksler, som står og veksler lynraskt frem og tilbake – slik at det oppfattes av hjernen vår som om det er ett komplett superoppløst bilde på lerretet – og ikke to sammenflettede bilder av lavere oppløsning. Det gir en subjektivt skarpere bildekvalitet enn vanlig HD-oppløsning, selv om det altså ikke er ekte 4K.

To rivaler

I denne testen tar vi for oss to rivaler. Sony VPL-VW360ES som altså har ekte 4K-oppløsning, skal måle muskler med JVC DLA-X7900, som bruker pikselskifting.

JVC tar igjen ved å ha en langt høyere oppgitt kontrast enn Sony, og slik vi kjenner JVC er da også et bekmørkt svartnivå en av deres største styrker.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Ellers har projektorene mange av de samme funksjonene. For eksempel elektronisk optikkjustering, og med to linseminner kan man lagre én innstilling for 16:9-film og én for 2,35:1. De har begge bildeinterpolering for jevnere bevegelser, også med 4K-materiale. Begge støtter dessuten HDR10, for et større dynamikkområde i farger og lys fra Ultra HD-materiale.

HDR er heftig på TV, men ikke alltid like fett på projektor.

Projektor og HDR

Det er stadig vanligere for projektorer å støtte HDR, altså høyere dynamisk rekkevidde. I virkeligheten betyr det at de kan vise informasjon i høylys som er hvitere enn hvitt, på filmer og titler med HDR-koding. Dette gir et kjempeløft i bildet på TV, men for en projektor byr det på utfordringer.

I motsetning til TV-er har ikke projektorer mulighet for dynamisk baklys. Det er med andre ord ingen ekstra lampestyrke å hente når hvitere enn hvitt skal skinne ut med kraftigere lysstyrke. Det man i stedet må gjøre er å redusere den generelle lysstyrken i bildet, slik at projektorlampen har overskudd til å gjengi HDR-innholdet. For eksempel lyktene fra en bil, skinnet fra en fullmåne, eller andre elementer i bilderammen som skal ha ekstra lys. Det betyr at 90 prosent av tiden sitter man og ser på et mørkere bilde enn ønsket, bare for å ha overskudd til de scenene hvor HDR-innhold skal vises.

Det finnes løsninger. På Sonys projektorer har man mulighet for å justere lysstyrken på HDR-innhold, og få tilbake det tapte lyset. Dette kan man også på en del bildekilder, som Ultra HD Blu-ray-spillere. Ulempen med dette er at da også reduserer HDR-effekten, og tar man lysstyrken hele veien opp igjen, så bortfaller HDR-lyseffekten helt. Det finnes likevel en fordel med dette, og det er det utvidede fargerommet som ligger i HDR. Videosignaler uten HDR gjengis i det vanlige fargerommet Rec.709. Men med HDR får man et langt større fargerom (DCI-P3 og BT.2020), som gir dypere og mer detaljerte farger. Det synes i form av et subjektivt mer tredimensjonalt bilde, enn med Rec.709. Dermed kan HDR ha noe for seg likevel, såfremt man får kompensert for den tapte lysstyrken.

test: JVC DLA-X7900

Bli abonnent for å lese videre.
Abonner på Lyd & Bilde

Allerede abonnent?
Logg inn

Svartere enn natten

JVC er kjent for markedets beste svartnivå. Og de skuffer ikke nå heller.

Eksepsjonelt svartnivå kombinert med kanskje den beste fargegjengivelsen vi har sett rett ut av esken, gjør dette til en meget god projektor.
Du får ikke bildeskarpheten til en ekte 4K-projektor, og HDR-innhold blir altfor mørkt.

Det var ikke lenge DLA-X7500 fikk være på markedet, før den ble erstattet av DLA-X7900. Hvis du akkurat har kjøpt forgjengeren, slapp av. Dette er i all hovedsak den samme projektoren. Det er to ting som er nytt: en bedre implementert gjengivelse av HDR-innhold (video med ekstra dynamikk i lyset – altså “lysere enn hvitt”), og en ny og bedre eShift som simulerer 4K Ultra HD-oppløsning.

JVC DLA-X7900

 

Hvordan fungerer eShift? Vel. Projektorens bildepanel har “bare” vanlig HD-oppløsning, og for å vise et mer finkornet bilde på lerretet, tegnes bildet opp på nytt av en optisk prosessor (engine), forflyttet diagonalt en halv piksellengde i forhold til originalbildet. Det forflyttede bildet forsøker å fylle inn det som mangler av informasjon.

Nå har eShift kommet i versjon 5, som skal gi bedre prosessering med 4K videokilder, og være flinkere til å legge riktig informasjon til hver piksel. Vær oppmerksom på at hver piksel fremdeles er like stor som på et standard HD-panel, og siden de overlapper hverandre vil bildet aldri bli så skarpt som med en ekte 4K-projektor. Men det kan komme ganske nært.

Alle projektorer i denne prisklassen har dynamisk iris, som ved å strupes og åpnes kontrollerer lysnivået, og dette gjøres først og fremst for å gjøre svart enda svartere under mørke scener. Som sin forgjenger har DLA-X7900 to iriser; en indre og en ytre, hvilket sørger for bedre kontroll over svartnivået i mørke scener. Strup den indre irisen noe, og den hindrer en hel del strølys fra å sendes inn i projektorens optiske system. Det siste lille håndteres av den ytre irisen.

Videre har projektoren som sin forgjenger en relativt høy lysstyrke, oppgitt til 1.900 Lumen, og et imponerende svartnivå på hele 1,3 millioner til én i dynamisk svartnivå. Panelkontrasten påstås å være hele 130.000:1. Og selv om det nok er veldig optimistisk, så kan vi skrive under på at svartnivået er helt rått!

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Brukervennlighet

Med helautomatiserte optikkjusteringer kan alt av zoom, skarphet og linseforskyving gjøres med fjernkontrollen, og projektoren kan lagre disse i to minner. Har du et 2,35:1 lerret, kan du for eksempel lage en innstilling for dette forholdet, og ett til 16:9, og enkelt bytte mellom disse med fjernkontrollen.

JVC har mulighet for en slags autokalibrering av gammaen, hvor man setter opp en Datacolor Spyder5 målingsprobe og starter opp det innebygde kalibreringsprogrammet via PC-en. Er det noen skjevheter i fargene i forhold til gråskalaen, vil disse korrigeres automatisk. Det kan likevel være smart å få en kalibreringsekspert til å gjøre det siste lille med fargetemperaturen.

Det har ikke skjedd et døyt med menyen siden sist. Denne ser ut som om den ble laget i 1992, og minner om BIOS-oppsettet på en gammel PC. Skal man dessuten koble den til PC for kalibrering får den ikke automatisk en IP-adresse, men vi må inn og skru på DHCP.

Bildekvalitet

Ukalibrert rett ut av esken gir projektoren flotte bilder, og det er ingen tvil om at den ekstra kontrasten i svartnivået gir ekstra smell i bildene. De mørke scenene i Blade Runner 2049 – og de er det mange av – får en tredje dimensjon over seg, en dybde, som få andre projektorer kan skilte med. Ved å dra det svarteste ned til bekmørkt, så står objekter ut fra bakgrunnen på en imponerende måte. Den er helt på høyde med det vi er vant til fra JVC, og står uten konkurranse i dette henseendet.

JVC DLA-X7900 følger fargerommet nesten perfekt rett ut av esken. Illustrasjon: Skjermbilde

 

Men pass på: hvis du setter døra på gløtt og slipper bare litt lys inn, så forsvinner detaljene i skyggeområdene, og ting begynner å gro igjen. Dermed kan det være en fordel å stille inn en bildemodus til litt lysere, i situasjoner hvor du ikke vil eller kan ha det helt mørkt i rommet.

Fargene ser også meget bra ut rett ut av esken. Noe som bekreftes når kalibreringsekspert Gorm Sørensen tar frem måleutstyret sitt. Projektoren følger nemlig gammakurven og fargerommet nærmest helt perfekt! Gjennomsnittlig deltaavvik er på 0,83, som er godt under 1 som regnes som perfekt. På godt norsk: fargerommet er tipp topp! Det eneste Gorm må gjøre, er å justere selve fargetemperaturen en liten smule. Dette er meget imponerende, og faktisk på høyde med den tre ganger så dyre Sony VPL-VW760.

En liten kalibrering, og fargene er “spot on”. Illustrasjon: Skjermbilde

 

Der skoen trykker hos JVC er med 4K Ultra HD-materiale. Skjeggstubbene og hudporene til Ryan Gosling i Blade Runner 2049 er ikke like detaljert og nyansert som med den ekte 4K-projektoren Sony VW360. Også strukturen i det sandfargede rommet hvor den slemme Niander Wallace dreper en replikant, mangler noe nyanser i forhold til Sony-en.

Og det er ikke bare i oppløsning. For, selv om JVC har forbedret sin HDR-gjengivelse siden forgjengeren, er den ikke bra nok. HDR-kodet video blir rett og slett for mørkt med JVC-projektoren. Man kan kompensere ved å dra opp kontrasten, men det blir ikke riktig. Fargene ser ikke riktig ut, og det er fortsatt for mørkt generelt. Det utvidede fargerommet man får med HDR får vi heller ikke nok utbytte av. Vi foretrekker derfor å deaktivere HDR i Blu-ray-spilleren, da kommer detaljene i mørke og halvmørke områder frem på en helt annen måte.

Konklusjon

JVC DLA-X7900 er en superb projektor, og har du en mørk hule så er den helt konge på mørke filmer. Svartnivået er rett og slett i særklasse! I tillegg har den bra nok lysstyrke til å også få frem smellet i lyse områder.

Vi liker også svært godt at projektoren nesten ikke trenger å kalibreres, da den følger fargerommet så godt som perfekt ut av esken. Ingen projektor vi har sett i denne klassen leverer så bra bilder rett ut av esken.

Projektoren er derimot ikke like god med 4K-innhold fra Ultra HD Blu-ray. For det første er den ikke like finkornet som en ekte 4K-projektor. Dessuten funker ikke HDR-innhold med høyt dynamikkområde spesielt godt. Bildene blir generelt for mørke, og det er en høy pris å betale for det lille utbytte av ekstra høylys man får av HDR-effektene. Nei, deaktiver HDR på denne.

Fakta

Teknologi: D-ILA (LCOS)

Oppløsning: 1920 x 1080 (4K e-Shift5)

Panelkontrast: 130.000:1

Dynamisk kontrast: 1.300.000:1

Lysstyrke: 1.900 Lumen

Levetid lampe: 4.500 timer (low mode)

HDR: Ja (HDR10)

Optisk linsejustering: Ja

Avstand til 100” 16:9: 3,1 – 6,2 m

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

test: Sony VPL-VW360ES

April 2018
Sony VPL-VW360ES

Sylskarp og superoppløst

Med ekte 4K-oppløsning og blendende bilder, er det ingen tvil om hvilken projektor vi ville hatt.

Ekte 4K-oppløsning og sylskarpe bilder kombineres med et meget bra svartnivå. HDR funker dessuten meget bra.
Projektoren trenger kalibrering for å unngå "black crush". Ikke helt klasseledende svartnivå.

Sony VPL-VW260ES imponerte oss med sylskarpe bilder. Endelig får man ekte 4K-oppløsning fra en projektor til under det magiske 50.000-kronersmerket, og den imponerer på nesten alle områder.

Den har et par mangler. For det første mangler dynamisk iris, som gjør svartnivået litt lysere enn det kunne ha vært. VW260 har heller ikke linseminne, som gjør at man kan lagre ulike zoom- og fokusinnstillinger i to minner. Har man et 2,35:1 lerret, kan man for eksempel lagre ulike linseinnstillinger for 2,35:1 og 16:9, og velge automatisk mellom disse direkte fra fjernkontrollen. Er du glad i jevne bevegelser på lerretet, så har den bildeinterpolering for HD-video, men ikke 4K.

Sony VPL-VW360ES. Foto: Sony

 

VW360 har alt som lillebror mangler. Og selv om optikken er den samme på papiret, så er alle komponentene sortert ut med lavere toleranse for avvik på spesifikasjoner. Som betyr potensielt enda litt skarpere bilder.

Den dynamiske irisen på Sony VW360 er superrask og meget stillegående, som hos JVC. Men Sony mangler den indre irisen som hindrer strølys å komme inn i det optiske systemet i utgangspunktet. Dette er en av tingene som gjør at Sonys svartnivå ikke er fullt så bekmørkt som JVC sitt. Men det er ikke langt ifra.

Lysstyrken på papiret er 1.500 Lumen, som er lavere enn JVC sin. Det merkes ikke i praksis, rent subjektivt virker lysstyrken veldig lik mellom de to.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Brukervennlighet

Sony-projektoren har et ryddigere menysystem enn JVC, og reagerer raskere på fjernkontrollen. Lagring av linseinnstilliger går også veldig enkelt, men der hvor JVC kan hente opp minnene med en direkteknapp på fjernkontrollen, må vi inn i menyen på Sony-projektoren.

Det som gjør Sony mindre brukervennlig, er at den er helt avhengig av kalibrering. Rett ut av esken har den nemlig et ganske kraftig “black crush”, altså det er altfor lite lys i mørke områder. Skyggeområdene gror igjen, og man står igjen uten detaljene i det mørke. Fargene er også kraftig overmettet. Det kan se imponerende ut ved første øyekast, hvor for eksempel gress er mye grønnere. Men det er ikke riktig.

– Det er masse å jobbe med her, sier kalibratør Gorm Sørensen.

Derfor er det synd at det er JVC som har automatisk fargekalibrering, som ikke trenger det. Mens Sony-projektoren, som absolutt bør kalibreres, er langt mer manuell i dette henseendet.

Bildekvaliteten

Som nevnt er bildene meget fargesprakende rett ut av esken, og ved første øyekast står også objektene godt ut fra bakgrunnen – fordi svartnivået ser veldig svart ut. Men siden det skyldes både oversaturering av farger og at svartnivået er dratt kraftig opp, er det etter hvert klart at Sony-projektoren i ukalibrert modus ikke rekker JVC opp til knærne. Når vi ser film på Blu-ray med Ultra HD-oppløsning, hjelper det litt at projektoren har ekte 4K-oppløsning. Man ser det i detaljene på skjeggstubbene til Ryan Gosling i Blade Runner 2049. Men i de aller fleste scener gir JVC et bedre bilde, og den er langt mer tro til filmen slik den er tenkt fra studioet.

Etter nitid kalibrering fra Gorm sin side, hvor vi etter hvert kommer ned til en akseptabel fargegjengivelse, med et gjennomsnittlig deltaavvik på rundt 1,1 blir det andre saker.

Fargene var oversaturert ut av esken, men dette løste seg med kalibrering. Foto: Skjermbilde

 

Sett opp mot JVC DLA-X7900 har Sony VW360 ikke helt det samme bekmørke svartnivået. Skyggepartier er en liten anelse lysere, men det er et godt hakk bedre enn lillebror VW260.

Men har du ikke et kullsvart rom, vil du ikke få fullt utbytte av JVCs svartnivå, og da begynner straks fordelene med Sony å melde seg. Bildene er nemlig sylskarpe! Man ser ikke stor forskjell på skarpheten med HD-video, men med 4K Blu-ray tegner Sony opp et vesentlig skarpere bilde, med flere detaljer enn JVC.

Blade Runner 2049 i 4K er en ren fornøyelse. Skjeggstubbene til Ryan Gosling er skarpere og mer detaljert, og det er flere nyanser i den rustrøde sanden langs den forfalne Las Vegas hovedgaten, totalt oppslukt av en sandstorm.

Og best av alt: HDR fungerer bra med Sony-projektoren. Dette fordi man med en trinnløs innstilling kan justere tilbake noe eller alt av det tapte lysinnholdet når man går over til HDR. Når man gjør dette, vil selve HDR-effektene bli kraftig redusert eller til og med bortfalle – alt etter hvor mye lys du bringer tilbake. Men det du får, er et mye større fargerom, enn når HDR er deaktivert. HDR støtter nemlig flere og dypere farger (DCI-P3 og BT2020), og resultatet er større realisme og et større inntrykk av tredimensjonalitet – selv om selve HDR-effektene med mer energi i lyse områder er begrenset.

Det tok en stund med kalibrering, men etter oppnådde vi et gjennomsnittlig deltaavvik på 1,1. Foto: Skjermbilde

 

Det gjenspeiler seg i scener med mange fargenyanser. En sjattert himmel – enten den er blå eller rustfarget, som i Blade Runner 2049. Men også noe så blast og blekt som ansikter kommer frem med flere nyanser og økt realisme.

Med video i Ultra HD-oppløsning gir derfor Sony VW360 vesentlig bedre opplevelse enn JVC X7900. Selv om JVC drar ifra på absolutt svartnivå.

Konklusjon

Sony VPL-VW360ES har alle funksjonene vi savner hos lillebror VW260, inkludert dynamisk iris med bedre svartnivå, og dessuten linsehukommelse.

Den når ikke helt opp til kongen av svartnivå, som i denne prisklassen er JVC DLA-X7900. Sony-projektoren må dessuten kalibreres for å unngå at skyggeområdene gror helt igjen i svart, og den må modereres litt hva gjelder fargemetning. Men gjør dette, og den forvandles til et ekte råskinn!

Bildene er superskarpe, spesielt med Ultra HD-kilder får man en ekstra dose skarphet som du bare får av en ekte 4K-projektor som VW360. Og med HDR gir den en ekstra dybde i fargene som er helt rå!

Med vanlig HD-video gir Sonys fordeler mindre utslag, men gudskjelov er det Ultra HD som gjelder nå. Derfor utroper vi også Sony VW360 til referansen under 100.000 kroner.

Sony VPL-VW360ES. Foto: Sony

Fakta

Teknologi: SXRD (LCOS)

Oppløsning: 4096 x 2160

Panelkontrast: ikke oppgitt

Dynamisk kontrast: 200.000:1

Lysstyrke: 1.500 Lumen

Levetid lampe: 6.000 timer (eco mode)

HDR: Ja (HDR10)

Optisk linsejustering: Ja

Avstand til 100” 16:9: 3,05 – 6,28 m

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Har du 80.000 kroner å punge ut for bilde, så får du en særdeles grom TV. Størrelsen er likevel begrenset til 65 tommer for OLED og 75 tommer for en toppkvalitets LCD-TV. Det holder ikke, når man vil føle kulene fly igjennom rommet på actionfilm, eller gåsehuden reise seg på en skummel thriller. Størrelsen teller, og bare en projektor kan levere varene for den kinovante. Selv musikaler og romantiske komedier gir bedre innlevelse med gigantisk bilde. Men topp opplevelse krever mer enn bare størrelse, ellers kunne man bare brukt 10.000 kroner på en projektor og vært ferdig med det. I denne testen går vi etter de virkelige godsakene, med en high-end bildekvalitet som på mange områder overgår den man får i kinosalen.

4K

Mens TV-markedet for lenge siden har omfavnet 4K Ultra HD-oppløsning, som gir sylskarpe bilder over standard HD-oppløsning, ligger projektorprodusentene etter. I praksis er det bare Sony som kan tilby ekte 4K-oppløsning til under 400.000 kroner. Deres rimeligste 4K-projektor heter VPL-VW260ES, som til 50.000 kroner ga oss en helt nydelig bildekvalitet på vårt 140 tommers lerret. Ingen andre projektorprodusenter har klart å gi oss ekte 4K til spiselig pris, men mange av dem – heriblant JVC – skilter likevel med det selv om bildepanelet har lavere oppløsning. Det de gjør, er å bruke en såkalt shifting-teknologi. Det går ut på at en optisk linseforskyvning speiler pikslene fra panelet og forskyver lyset fra disse en kvart piksellengde horisontalt. Dermed har man dobbelt sett med piksler, som står og veksler lynraskt frem og tilbake – slik at det oppfattes av hjernen vår som om det er ett komplett superoppløst bilde på lerretet – og ikke to sammenflettede bilder av lavere oppløsning. Det gir en subjektivt skarpere bildekvalitet enn vanlig HD-oppløsning, selv om det altså ikke er ekte 4K.

To rivaler

I denne testen tar vi for oss to rivaler. Sony VPL-VW360ES som altså har ekte 4K-oppløsning, skal måle muskler med JVC DLA-X7900, som bruker pikselskifting. JVC tar igjen ved å ha en langt høyere oppgitt kontrast enn Sony, og slik vi kjenner JVC er da også et bekmørkt svartnivå en av deres største styrker. Ellers har projektorene mange av de samme funksjonene. For eksempel elektronisk optikkjustering, og med to linseminner kan man lagre én innstilling for 16:9-film og én for 2,35:1. De har begge bildeinterpolering for jevnere bevegelser, også med 4K-materiale. Begge støtter dessuten HDR10, for et større dynamikkområde i farger og lys fra Ultra HD-materiale. [caption id="attachment_79097" align="alignnone" width="1000"] HDR er heftig på TV, men ikke alltid like fett på projektor.[/caption]

Projektor og HDR

Det er stadig vanligere for projektorer å støtte HDR, altså høyere dynamisk rekkevidde. I virkeligheten betyr det at de kan vise informasjon i høylys som er hvitere enn hvitt, på filmer og titler med HDR-koding. Dette gir et kjempeløft i bildet på TV, men for en projektor byr det på utfordringer. I motsetning til TV-er har ikke projektorer mulighet for dynamisk baklys. Det er med andre ord ingen ekstra lampestyrke å hente når hvitere enn hvitt skal skinne ut med kraftigere lysstyrke. Det man i stedet må gjøre er å redusere den generelle lysstyrken i bildet, slik at projektorlampen har overskudd til å gjengi HDR-innholdet. For eksempel lyktene fra en bil, skinnet fra en fullmåne, eller andre elementer i bilderammen som skal ha ekstra lys. Det betyr at 90 prosent av tiden sitter man og ser på et mørkere bilde enn ønsket, bare for å ha overskudd til de scenene hvor HDR-innhold skal vises. Det finnes løsninger. På Sonys projektorer har man mulighet for å justere lysstyrken på HDR-innhold, og få tilbake det tapte lyset. Dette kan man også på en del bildekilder, som Ultra HD Blu-ray-spillere. Ulempen med dette er at da også reduserer HDR-effekten, og tar man lysstyrken hele veien opp igjen, så bortfaller HDR-lyseffekten helt. Det finnes likevel en fordel med dette, og det er det utvidede fargerommet som ligger i HDR. Videosignaler uten HDR gjengis i det vanlige fargerommet Rec.709. Men med HDR får man et langt større fargerom (DCI-P3 og BT.2020), som gir dypere og mer detaljerte farger. Det synes i form av et subjektivt mer tredimensjonalt bilde, enn med Rec.709. Dermed kan HDR ha noe for seg likevel, såfremt man får kompensert for den tapte lysstyrken.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Favorittkameraet vårt blir bedre

Leica Q2 er kanskje det perfekte reisekameraet

Sonos One får ny innmat

Brukeropplevelsen på Sonos One Gen 2 er den samme som før. Så hva er egentlig nytt og annerledes?

anmeldelse
Bad Times at The El Royale

Mørkets hotell

Stilig konsept-film med A-lag av skuespillere, som ikke helt innfrir.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.

test
RME ADI-2 DAC

Den beste lyden vi har hørt

Du finner knapt noen bedre DAC til prisen, enn RME ADI-2 DAC.

Norgespremiere på superhøyttalere

Om du ikke har hørt om Kii Audio, så får du pokker meg ta turen ut til en av butikkene hvor høyttalerne Three BXT står i demo.

anmeldelse
A star is Born

Kjemien slår gnister

Cooper og Gaga synger seg inn i filmhistorien med en medrivende remake av motgang-gjør-sterk klassikeren.

test
IKEA Trådfri kontrollsett

Slå av og på

Gjør dum elektronikk litt smartere. Spesielt sammen med Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port til det smarte hjem

Vil man ha mest mulig ut av sine Trådfri smarte hjem-produkter, kommer man ikke utenom Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri dimmesett

Smart pære for nybegynnere

IKEA Trådfri dimmesett er lett å komme i gang med. Men er ikke spesielt smart på egenhånd.

Lyssterk Leica 35mm

Her er den første vidvinkelen til Leica SL fullformatkameraer

MWC 2019: Nye PC’er fra Lenovo

MWC er ikke bare en mobilmesse. Lenovo hadde også pc'er til både jobb og fritid.