test

JVC DLA-X7900 og Sony VPL-VW360ES

 itemprop
testJVC DLA-X7900 og Sony VPL-VW360ES

Det feteste bildet i hjemmekinoen

Den ene har markedets mørkeste svartnivå. Den andre har den høyeste oppløsningen som finnes. Det er duket for projektorduell i mesterklassen.

  • Produkter i testen
  • Sony VPL-VW360ES
  • JVC DLA-X7900
  • Har du 80.000 kroner å punge ut for bilde, så får du en særdeles grom TV. Størrelsen er likevel begrenset til 65 tommer for OLED og 75 tommer for en toppkvalitets LCD-TV. Det holder ikke, når man vil føle kulene fly igjennom rommet på actionfilm, eller gåsehuden reise seg på en skummel thriller. Størrelsen teller, og bare en projektor kan levere varene for den kinovante. Selv musikaler og romantiske komedier gir bedre innlevelse med gigantisk bilde.

    Men topp opplevelse krever mer enn bare størrelse, ellers kunne man bare brukt 10.000 kroner på en projektor og vært ferdig med det. I denne testen går vi etter de virkelige godsakene, med en high-end bildekvalitet som på mange områder overgår den man får i kinosalen.

    4K

    Mens TV-markedet for lenge siden har omfavnet 4K Ultra HD-oppløsning, som gir sylskarpe bilder over standard HD-oppløsning, ligger projektorprodusentene etter. I praksis er det bare Sony som kan tilby ekte 4K-oppløsning til under 400.000 kroner. Deres rimeligste 4K-projektor heter VPL-VW260ES, som til 50.000 kroner ga oss en helt nydelig bildekvalitet på vårt 140 tommers lerret.

    Ingen andre projektorprodusenter har klart å gi oss ekte 4K til spiselig pris, men mange av dem – heriblant JVC – skilter likevel med det selv om bildepanelet har lavere oppløsning. Det de gjør, er å bruke en såkalt shifting-teknologi. Det går ut på at en optisk linseforskyvning speiler pikslene fra panelet og forskyver lyset fra disse en kvart piksellengde horisontalt. Dermed har man dobbelt sett med piksler, som står og veksler lynraskt frem og tilbake – slik at det oppfattes av hjernen vår som om det er ett komplett superoppløst bilde på lerretet – og ikke to sammenflettede bilder av lavere oppløsning. Det gir en subjektivt skarpere bildekvalitet enn vanlig HD-oppløsning, selv om det altså ikke er ekte 4K.

    To rivaler

    I denne testen tar vi for oss to rivaler. Sony VPL-VW360ES som altså har ekte 4K-oppløsning, skal måle muskler med JVC DLA-X7900, som bruker pikselskifting.

    JVC tar igjen ved å ha en langt høyere oppgitt kontrast enn Sony, og slik vi kjenner JVC er da også et bekmørkt svartnivå en av deres største styrker.

    Ellers har projektorene mange av de samme funksjonene. For eksempel elektronisk optikkjustering, og med to linseminner kan man lagre én innstilling for 16:9-film og én for 2,35:1. De har begge bildeinterpolering for jevnere bevegelser, også med 4K-materiale. Begge støtter dessuten HDR10, for et større dynamikkområde i farger og lys fra Ultra HD-materiale.

    annonse
    HDR er heftig på TV, men ikke alltid like fett på projektor.

    Projektor og HDR

    Det er stadig vanligere for projektorer å støtte HDR, altså høyere dynamisk rekkevidde. I virkeligheten betyr det at de kan vise informasjon i høylys som er hvitere enn hvitt, på filmer og titler med HDR-koding. Dette gir et kjempeløft i bildet på TV, men for en projektor byr det på utfordringer.

    annonse

    I motsetning til TV-er har ikke projektorer mulighet for dynamisk baklys. Det er med andre ord ingen ekstra lampestyrke å hente når hvitere enn hvitt skal skinne ut med kraftigere lysstyrke. Det man i stedet må gjøre er å redusere den generelle lysstyrken i bildet, slik at projektorlampen har overskudd til å gjengi HDR-innholdet. For eksempel lyktene fra en bil, skinnet fra en fullmåne, eller andre elementer i bilderammen som skal ha ekstra lys. Det betyr at 90 prosent av tiden sitter man og ser på et mørkere bilde enn ønsket, bare for å ha overskudd til de scenene hvor HDR-innhold skal vises.

    Det finnes løsninger. På Sonys projektorer har man mulighet for å justere lysstyrken på HDR-innhold, og få tilbake det tapte lyset. Dette kan man også på en del bildekilder, som Ultra HD Blu-ray-spillere. Ulempen med dette er at da også reduserer HDR-effekten, og tar man lysstyrken hele veien opp igjen, så bortfaller HDR-lyseffekten helt. Det finnes likevel en fordel med dette, og det er det utvidede fargerommet som ligger i HDR. Videosignaler uten HDR gjengis i det vanlige fargerommet Rec.709. Men med HDR får man et langt større fargerom (DCI-P3 og BT.2020), som gir dypere og mer detaljerte farger. Det synes i form av et subjektivt mer tredimensjonalt bilde, enn med Rec.709. Dermed kan HDR ha noe for seg likevel, såfremt man får kompensert for den tapte lysstyrken.

    Produkter i testen
     data-srcset
    Med ekte 4K-oppløsning og blendende bilder, er det ingen tvil om hvilken projektor vi ville hatt.

    Sony VPL-VW260ES imponerte oss med sylskarpe bilder. Endelig får man ekte 4K-oppløsning fra en projektor til under det magiske 50.000-kronersmerket, og den imponerer på nesten alle områder.

    Den har et par mangler. For det første mangler dynamisk iris, som gjør svartnivået litt lysere enn det kunne ha vært. VW260 har heller ikke linseminne, som gjør at man kan lagre ulike zoom- og fokusinnstillinger i to minner. Har man et 2,35:1 lerret, kan man for eksempel lagre ulike linseinnstillinger for 2,35:1 og 16:9, og velge automatisk mellom disse direkte fra fjernkontrollen. Er du glad i jevne bevegelser på lerretet, så har den bildeinterpolering for HD-video, men ikke 4K.

    Sony VPL-VW360ES. Foto: Sony

     

    VW360 har alt som lillebror mangler. Og selv om optikken er den samme på papiret, så er alle komponentene sortert ut med lavere toleranse for avvik på spesifikasjoner. Som betyr potensielt enda litt skarpere bilder.

    Den dynamiske irisen på Sony VW360 er superrask og meget stillegående, som hos JVC. Men Sony mangler den indre irisen som hindrer strølys å komme inn i det optiske systemet i utgangspunktet. Dette er en av tingene som gjør at Sonys svartnivå ikke er fullt så bekmørkt som JVC sitt. Men det er ikke langt ifra.

    Lysstyrken på papiret er 1.500 Lumen, som er lavere enn JVC sin. Det merkes ikke i praksis, rent subjektivt virker lysstyrken veldig lik mellom de to.

    Brukervennlighet

    Sony-projektoren har et ryddigere menysystem enn JVC, og reagerer raskere på fjernkontrollen. Lagring av linseinnstilliger går også veldig enkelt, men der hvor JVC kan hente opp minnene med en direkteknapp på fjernkontrollen, må vi inn i menyen på Sony-projektoren.

    annonse

    Det som gjør Sony mindre brukervennlig, er at den er helt avhengig av kalibrering. Rett ut av esken har den nemlig et ganske kraftig «black crush», altså det er altfor lite lys i mørke områder. Skyggeområdene gror igjen, og man står igjen uten detaljene i det mørke. Fargene er også kraftig overmettet. Det kan se imponerende ut ved første øyekast, hvor for eksempel gress er mye grønnere. Men det er ikke riktig.

    annonse

    – Det er masse å jobbe med her, sier kalibratør Gorm Sørensen.

    Derfor er det synd at det er JVC som har automatisk fargekalibrering, som ikke trenger det. Mens Sony-projektoren, som absolutt bør kalibreres, er langt mer manuell i dette henseendet.

    Bildekvaliteten

    Som nevnt er bildene meget fargesprakende rett ut av esken, og ved første øyekast står også objektene godt ut fra bakgrunnen – fordi svartnivået ser veldig svart ut. Men siden det skyldes både oversaturering av farger og at svartnivået er dratt kraftig opp, er det etter hvert klart at Sony-projektoren i ukalibrert modus ikke rekker JVC opp til knærne. Når vi ser film på Blu-ray med Ultra HD-oppløsning, hjelper det litt at projektoren har ekte 4K-oppløsning. Man ser det i detaljene på skjeggstubbene til Ryan Gosling i Blade Runner 2049. Men i de aller fleste scener gir JVC et bedre bilde, og den er langt mer tro til filmen slik den er tenkt fra studioet.

    Etter nitid kalibrering fra Gorm sin side, hvor vi etter hvert kommer ned til en akseptabel fargegjengivelse, med et gjennomsnittlig deltaavvik på rundt 1,1 blir det andre saker.

    annonse
    Fargene var oversaturert ut av esken, men dette løste seg med kalibrering. Foto: Skjermbilde

     

    Sett opp mot JVC DLA-X7900 har Sony VW360 ikke helt det samme bekmørke svartnivået. Skyggepartier er en liten anelse lysere, men det er et godt hakk bedre enn lillebror VW260.

    Men har du ikke et kullsvart rom, vil du ikke få fullt utbytte av JVCs svartnivå, og da begynner straks fordelene med Sony å melde seg. Bildene er nemlig sylskarpe! Man ser ikke stor forskjell på skarpheten med HD-video, men med 4K Blu-ray tegner Sony opp et vesentlig skarpere bilde, med flere detaljer enn JVC.

    Blade Runner 2049 i 4K er en ren fornøyelse. Skjeggstubbene til Ryan Gosling er skarpere og mer detaljert, og det er flere nyanser i den rustrøde sanden langs den forfalne Las Vegas hovedgaten, totalt oppslukt av en sandstorm.

    Og best av alt: HDR fungerer bra med Sony-projektoren. Dette fordi man med en trinnløs innstilling kan justere tilbake noe eller alt av det tapte lysinnholdet når man går over til HDR. Når man gjør dette, vil selve HDR-effektene bli kraftig redusert eller til og med bortfalle – alt etter hvor mye lys du bringer tilbake. Men det du får, er et mye større fargerom, enn når HDR er deaktivert. HDR støtter nemlig flere og dypere farger (DCI-P3 og BT2020), og resultatet er større realisme og et større inntrykk av tredimensjonalitet – selv om selve HDR-effektene med mer energi i lyse områder er begrenset.

    Det tok en stund med kalibrering, men etter oppnådde vi et gjennomsnittlig deltaavvik på 1,1. Foto: Skjermbilde

     

    Det gjenspeiler seg i scener med mange fargenyanser. En sjattert himmel – enten den er blå eller rustfarget, som i Blade Runner 2049. Men også noe så blast og blekt som ansikter kommer frem med flere nyanser og økt realisme.

    Med video i Ultra HD-oppløsning gir derfor Sony VW360 vesentlig bedre opplevelse enn JVC X7900. Selv om JVC drar ifra på absolutt svartnivå.

    Konklusjon

    Sony VPL-VW360ES har alle funksjonene vi savner hos lillebror VW260, inkludert dynamisk iris med bedre svartnivå, og dessuten linsehukommelse.

    Den når ikke helt opp til kongen av svartnivå, som i denne prisklassen er JVC DLA-X7900. Sony-projektoren må dessuten kalibreres for å unngå at skyggeområdene gror helt igjen i svart, og den må modereres litt hva gjelder fargemetning. Men gjør dette, og den forvandles til et ekte råskinn!

    Bildene er superskarpe, spesielt med Ultra HD-kilder får man en ekstra dose skarphet som du bare får av en ekte 4K-projektor som VW360. Og med HDR gir den en ekstra dybde i fargene som er helt rå!

    Med vanlig HD-video gir Sonys fordeler mindre utslag, men gudskjelov er det Ultra HD som gjelder nå. Derfor utroper vi også Sony VW360 til referansen under 100.000 kroner.

    Sony VPL-VW360ES. Foto: Sony

    Fakta

    Teknologi: SXRD (LCOS)

    Oppløsning: 4096 x 2160

    Panelkontrast: ikke oppgitt

    Dynamisk kontrast: 200.000:1

    Lysstyrke: 1.500 Lumen

    Levetid lampe: 6.000 timer (eco mode)

    HDR: Ja (HDR10)

    Optisk linsejustering: Ja

    Avstand til 100” 16:9: 3,05 – 6,28 m

    Pris: 69999 kr
    PlussEkte 4K-oppløsning og sylskarpe bilder kombineres med et meget bra svartnivå. HDR funker dessuten meget bra.
    MinusProjektoren trenger kalibrering for å unngå "black crush". Ikke helt klasseledende svartnivå.
     data-srcset
    JVC DLA-X7900
    JVC er kjent for markedets beste svartnivå. Og de skuffer ikke nå heller.
      Har du noe å tilføye?
      Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

      Kommentarer

        Motta varsler  
      Varlse meg om

      Alternativer til JVC DLA-X7900 og Sony VPL-VW360ES

      (Foto: Produsenten)

      Kjempebilder fra kloss hold

      Du må ikke ha projektoren fem meter unna, disse tre kan nemlig stå helt inntil lerretet! Topp brukervennlighet – men hva med bildekvaliteten?

      (Foto: Produsenten)

      Du trenger ikke være hjemme for å se film. Du trenger ikke engang være innendørs. Du trenger bare en lommeprojektor.

      BenQ W1050 gir mye moro for pengene. Foto: Geir Gråbein Nordby

      Når det er ekte gjerrigknarkbudsjett som gjelder, finnes det ingen TV i verden som kan gi deg denne opplevelsen.

      (Foto: Produsenten)

      Den ene har markedets mørkeste svartnivå. Den andre har den høyeste oppløsningen som finnes. Det er duket for projektorduell i mesterklassen.

      (Foto: Produsenten)

      Teknologien fra de beste profesjonelle kinoprojektorene er puttet inn i et produkt kompakt og stillegående nok for hjemmet. Si hei til verdens rimeligste 4K laserprojektor.

      Sony VPL-VW260ES 6

      Endelig får vi ekte 4K til under 50.000 kroner! Og Sony tar jobben på alvor.

      (Foto: Produsenten)

      Når det kommer til hjemmeunderholdning er det ingenting som kan erstatte en skikkelig projektor. Og dette er en av de aller, aller beste!

      (Foto: Produsenten)

      Glem det, Colosseum. Kjellerstua ble nettopp en mye bedre kino.​​

      (Foto: Produsenten)

      Kanskje den beste projektoren under 100.000 kroner.

      (Foto: Produsenten)

      Asus miniprojektor er ikke større enn en gammeldags walkman, og den gjør for hjemmekinoen hva den bærbare kassettspilleren i sin tid gjorde for stereoanlegget.

      (Foto: Produsenten)

      Mer moro til prisen får du ikke.

      Rull til toppen