annonse
annonse

JBL Synthesis

Jeg har sett lyset

Det sies at et riktig hjemmekinoanlegg gir en bedre filmopplevelse enn å gå på kino. Sant, sier jeg etter å ha fått nyte av et høyklasse system i mitt eget rom.

Pluss
Dette hjemmekinosystemet gir både musikk- og filmopplevelser av en kaliber som jeg trodde det var umulig å få i et vanlig rom hjemme. Alle deler er av toppklasse, noe som gjør at Synthesis høyttalersystem virkelig kan briljere med en suveren lydopplevelse.
Minus
Det hele er rasende dyrt og det tar opp mye plass. Vi skal heller ikke glemme at det drar skikkelig med strøm og ikke er helt enkelt å betjene. Høyttalersystemet føler seg best gjemt bak lerretet, det er ikke de vakreste høyttalerne i verden.

Et av lydbransjens store problemer har vært at det lenge ble solgt en masse elendige surroundsystemer med små skraphøyttalere og kritisk ussel forsterkning til familier som trodde at de skulle få en kinoopplevelse hjemme. Men det var som med så mye annet, man får det man betaler for. Disse systemene var billige, og når det omfatter fem høyttalere pluss subwoofer pluss forsterkere med fem kanaler eller mer, så ligger det ikke så mange kroner i hver del. For de aller fleste var det en mye bedre idé å skaffe seg et 2- eller 2.1 anlegg til samme pris, det ga en overlegen opplevelse ved sammenligning.

Dersom et lydsystem til hjemmekino være skikkelig bra, koster hver kanal omtrent som hver kanal til et bra stereoanlegg. Pluss subwoofer. Rundt tre ganger så mye som en stereo av samme kvalitet? Ja, men det er få som er villige til å bruke så mange penger. Det finnes imidlertid slike system, og så kan man selv få oppleve hvor bra det faktisk kan bli. Det er først når man vet hvor bra det kan være at man kan vurdere hvor langt på den veien man selv vil gå med sitt eget system. Selv har jeg et surroundsystem som ikke er helt billig, men likevel overkommelig, men den opplevelsen jeg har fått være med på i løpet av en (altfor kort…) tid i mitt hjem har gjort at jeg kommer til å bygge ut mitt system. Helt klart! Nå vet jeg hvor bra det kan bli og hvilke opplevelser det gir.

Litt om anlegget
Og en bra hjemmekino kan man virkelig si om det som Thomas Gravesen fra Home Theater Professional stilte opp i mitt arbeidsrom. Prisen for hele anlegget rundet med god margin en halv million. Ja, arbeidsrom sier jeg, det er mitt lydrom på 48 kvadratmeter, så det var god plass for alt som skulle inn. Det tok en hel dag å stille opp systemet og justere inn lyden, mens det å pakke ned tok knappe tre timer. Spesielt lang tid tok det å montere lerretet, et 126” Screen Research Fixed Frame Supreme 3 Clearpix 4K. Da duken er akustisk transparent kunne det stå foran front- og senterhøyttalerne. For å få bakhøyttalerne på rett plass og høyde valgte vi en fast veggmontering – det var bare å ofre noen borehull i veggene, skal det være fint så skal det være fint.

Elektronikken var state-of-the-art-prosessor og syvkanals effektforsterker fra Datasat. Om dere ikke kjenner til Datasat, så kjøpte de for et par år siden opp det mye mer kjente DTS, men har valgt å markedsføre alt under Datasat-navnet. RS20i er konsumentversjonen av deres profesjonelle kinoprosessor, og den kan så mye at det nærmest er verdt en hel artikkel. Mest markant er kanskje at den inneholder et kalibreringssystem fra svenske Dirac, som gjør at du kan trimme lyden på en måte som er vanskelig å gjøre mer kompetent. Dirac er virkelig eksperter på området og deres system og kunnskap benyttes både av bilindustriens mest estimerte merker og av flere kompetente lydfirmaer. Vi målte mitt rom, ti målinger med ulike mikrofonplasseringer, og trimmet lyden via to targetkurver, en som HTP arbeidet seg frem til som en god generell kurve med disse høyttalerne, og en der vi modifiserte litt på kurven slik at den mer minnet om den kurven jeg benyttet som en velfungerende target på den tiden jeg lekte med romkorreksjon fra Tact. Det viste seg under testens gang at jeg mest vendte tilbake til HTPs kurve.

Effektforsterkeren ga 7 x 300 W og krevde to nettkabler for å kunne fungere. Det ga masser med kraft, og jeg opplevde aldri at det ble presset, ikke engang da volumrattet i prinsippet var på topp. Det spilte fortsatt rent, distinkt og med fin oppløsning – og høyt!

Jeg har alltid syntes ganske dårlig om projektorer i hjemmekinoer. Det har nesten alltid vært slik at det har stått en projektor nærme det ene øret og kjørt ut massivt med viftestøy og varme rett inn i skallen. Det har vært meget plagsomt, og det har nesten ikke spilt noen rolle hvor bra lyden og bildet i øvrig har vært, det har helt enkelt ødelagt en stor del av gleden for meg. Derfor har jeg hittil holdt meg til en TV som bildeviser.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

I og for seg en ikke helt liten TV, men når jeg nå har hatt et lerret på 126 tommer og en Runco X-200i projektor som virkelig kan noe, kommer jeg ikke til å gi meg før jeg har en projektor og et skikkelig lerret i mitt hjemmekinoanlegg. Bildet var helt enkelt makeløst bra. Ja, hvis vi ser bort fra når jeg begynte å spille en DVD, da kommer det meget godt frem at oppløsningen på en Blu-ray er grenseløst mye bedre. Signalene kom for øvrig fra en Oppo.

JBL Synthesis
Høyttalersystemet er det som denne testen, eller opplevelsen, mest skal dreie seg om. Man kan si at JBL har vært leverandør av lydsystemer til kinoer i nærmet uminnelige tider. Derfor er det virkelig spennende å få låne et øre til deres Synthesis-serie, som er firmaets ytterst kompetente system for avanserte hjemmekinoer.

Det høyttalersystemet som ble satt opp i mitt rom besto i front av tre SAM3 høyttalere. Det er en høyttaler som finnes både som stående og liggende modell. Det som skiller konstruksjonsmessig er at den sentrale delen er rotert en kvart omdreining. Slik hadde jeg to vertikale og en horisontal høyttaler som ble stilt opp bak det transparente lerretet i 90 cm høyde.

Senterdelen kan man se som en enhet plassert mellom de to bass/mellomregisterelementene. Bestykningen er en 1” såkalt Ultrahigh-Frequency Driver, titan kompresjonsdriver med talespole av aluminium og montert i beste JBL-stil i et horn. Delingen opp til denne skjer ved 10000 Hz. Under den sitter et større horn med en 1,75” domekompresjonsdriver. Det elementet går inn ved 1000 Hz. Bass/mellomregister betjenes av to 6,5” elementer med aluminiummembran og neodym magnetsystem. Følsomheten på høyttalerne ligger på 89 dB og frekvensområdet oppgis til 60 Hz – 40 kHz. Hver høyttaler måler 695 x 259 x 321 mm (HxBxD) og veier drøyt 15 kg.

IMG_6819 IMG_6823 IMG_6826 IMG_6833 IMG_6834 IMG_6862 IMG_6866 IMG_6872
<
>
Montering av lerretet opptar en hel del gulvplass. Bak selve duken sitter den mørkere duken som ses på bildet.

60 Hz låter jo ikke som spesielt mye bass. Nei, et ordentlig surroundsystem skal naturligvis ha minst en subwoofer. Ettersom jeg hadde en avgrenset sitteavdeling med egentlig bare to plasser, mente Thomas Gravesen at det ville være nok med en subwoofer, selv om de normalt pleide å sette inn to i et hjemmekinorom. Men hvilken subwoofer! En passiv subwoofer med 3 porter og en 18” bass med membran av noe man kaller poron-fiber, modellbetegnelsen er SIS-EX. Høyttaleren veier nære 55 kg og liten er den ikke, målene er 876 x 533 x 559 mm (HxBxD). I mitt rom fikk subwooferen sin plass sentralt under lerretet. Fire myke føtter fra mitt lager isolerte den fra gulvet.

Bakhøyttalerne var et par fleksible høyttalere som kan benyttes i både bipol- og dipol-mode, samt direktestrålende om du vil spille musikk. De kan til og med benyttes som både sidekanaler og bakkanaler i et syvkanalsystem – samtidig. Der sitter tre 1” diskantdomer, to 4” mellomregisterdomer samt en 8” bass i hver boks. Størrelsen er 606 x 356 x 95 mm (HxBxD) og vekten drøyt 10 kg.

Rent generelt kan man si om JBL Synthesis høyttalerne at det ikke direkte er design som preger deres utseende. Her handler det om funksjon før form. Nuff said.

Film, musikk og tale
I løpet av de 12 dagene jeg hadde systemet så jeg en hel del film, men også flere konserter og musikkfilmer. En konsertfilm som jeg tidligere bare har sett deler av, Jeff Beck at Ronnie Scotts, fikk nå lov å bli spilt fra start til mål. Det er en herlig konsert med en Jeff i storform og ikke minst samspillet med det fenomenale bassfantomet Tal Wilkenfeld (hun var bare 21 år ved konserten) er fantastisk. At andre favoritter som Imogen Heap, Slowhand og Joss Stone gjester Jeff Beck på scenen gjør ikke saken dårligere.

Her viser Synthesis-systemet at det kan gi en fullverdig musikkopplevelse. Spesielt imponerer renheten og oppløsningen. Jeg er alltid mistenksom overfor horn, men JBL kan virkelig det der. Jeg sporet ingen hornlyd, i stedet kom kjappheten og spredningen som et hornsystem med kompresjonsdrivere kan gi når det er riktig konstruert, virkelig til sin rett. Jeg kunne nyte i fulle drag av en musikkopplevelse som mange tokanalsanlegg for sekssifrede beløp skulle være mer en fornøyd med å kunne prestere.

The Dark Knight og Prometheus var to av de filmene jeg nøt mest via anlegget. Bankranet, som er innledningsscenen til The Dark Knight, ble fantastisk levende takket være den intensive lydopplevelsen. Her viste subwooferen også at den spilte med både styrke og mektig kontroll samtidig som den opplevdes som virkelig godt integrert med det øvrige høyttalersystemet.

Prometheus var en ren lekkerbisken. Her finnes masser med lydillustrasjoner som setter både stemning og skrekk i titteren. Synthesis har stålkontroll på effektene og integrasjonen i rommet er lysende. Man kunne har forestilt seg at alt i rommet kom i svingninger, men ikke engang mitt flygel protesterte når subwooferen fikk sofaen til nærmest å vibrere.

Det kom også inn en stand-up i systemet for å høre hvordan bare en stemme og publikum fungerte over lydsystemet. Komikeren Billy Conolly er skotte, så man må være oppmerksom hele tiden, og om dialogen ikke kommer ordentlig frem kan han være litt vanskelig å forstå. Men han er morsom!

Via dette lydsystemet er det ingen problemer overhodet, dialogen og publikumslyden som ofte kan maskere det han sier, ble utmerket separert og stemmens klang er naturlig. Nå har jeg hørt Billy over flere ulike høyttalersystem så vel som med datahøyttalere og hodetelefoner, og via JBL Synthesis låter det både ekte og han er lettere å forstå enn noensinne.

Fantastisk opplevelse
Jeg har i mange år selv hatt og testet mange musikkanlegg av en klasse som få er forunt å få lytte til. Når folk har vært hjemme og lyttet har de ofte, og ofte til sin egen store overraskelse, fått revidere sin oppfattelse om hvordan det er å lytte til musikk i hjemmet. Flere har senere gjort temmelig omfattende investeringer for å få en ordentlig musikkopplevelse i sitt eget hjem. Når de har hørt hvor man kan komme, er det lettere å forstå hvilken vei man skal gå.

Jeg har lenge visst at det der med hjemmekino og musikk i flerkanal har vært noe jeg skulle undersøke nærmere for å se hvor langt man kunne komme. Det anlegget jeg nå har hatt hjemme har lært meg noe om hvor fantastisk opplevelsene kan bli med korrekt innstilt topputrustning. Det er helt enkelt utrolig så stor forskjellen er. Jeg er totalt overveldet.

At JBL Synthesis-høyttalersystemet skulle gi en fin opplevelse på film hadde jeg ventet på forhånd, men at de faktisk skulle fungere så utmerket med musikk kom litt som en overraskelse. Totalopplevelsen var enorm. En stor del av hvorfor det ble så bra tror jeg ligger i de spesielle bakhøyttalerne, hvis måte å spre bakkanalene gjorde at rommet i lyden bare var der uten at man la merke til at høyttalerne engang fantes. Det kom så naturlig og lett, og den fokuseringen på at ”der står en bakhøyttaler” som man så ofte kan få, var helt borte. Nå har jeg selv sett og hørt hvor langt man kan komme med en kino hjemme, jeg har sett lyset! Og jeg har allerede store abstinenser…

Et av lydbransjens store problemer har vært at det lenge ble solgt en masse elendige surroundsystemer med små skraphøyttalere og kritisk ussel forsterkning til familier som trodde at de skulle få en kinoopplevelse hjemme. Men det var som med så mye annet, man får det man betaler for. Disse systemene var billige, og når det omfatter fem høyttalere pluss subwoofer pluss forsterkere med fem kanaler eller mer, så ligger det ikke så mange kroner i hver del. For de aller fleste var det en mye bedre idé å skaffe seg et 2- eller 2.1 anlegg til samme pris, det ga en overlegen opplevelse ved sammenligning. Dersom et lydsystem til hjemmekino være skikkelig bra, koster hver kanal omtrent som hver kanal til et bra stereoanlegg. Pluss subwoofer. Rundt tre ganger så mye som en stereo av samme kvalitet? Ja, men det er få som er villige til å bruke så mange penger. Det finnes imidlertid slike system, og så kan man selv få oppleve hvor bra det faktisk kan bli. Det er først når man vet hvor bra det kan være at man kan vurdere hvor langt på den veien man selv vil gå med sitt eget system. Selv har jeg et surroundsystem som ikke er helt billig, men likevel overkommelig, men den opplevelsen jeg har fått være med på i løpet av en (altfor kort…) tid i mitt hjem har gjort at jeg kommer til å bygge ut mitt system. Helt klart! Nå vet jeg hvor bra det kan bli og hvilke opplevelser det gir. Litt om anlegget Og en bra hjemmekino kan man virkelig si om det som Thomas Gravesen fra Home Theater Professional stilte opp i mitt arbeidsrom. Prisen for hele anlegget rundet med god margin en halv million. Ja, arbeidsrom sier jeg, det er mitt lydrom på 48 kvadratmeter, så det var god plass for alt som skulle inn. Det tok en hel dag å stille opp systemet og justere inn lyden, mens det å pakke ned tok knappe tre timer. Spesielt lang tid tok det å montere lerretet, et 126” Screen Research Fixed Frame Supreme 3 Clearpix 4K. Da duken er akustisk transparent kunne det stå foran front- og senterhøyttalerne. For å få bakhøyttalerne på rett plass og høyde valgte vi en fast veggmontering – det var bare å ofre noen borehull i veggene, skal det være fint så skal det være fint. Elektronikken var state-of-the-art-prosessor og syvkanals effektforsterker fra Datasat. Om dere ikke kjenner til Datasat, så kjøpte de for et par år siden opp det mye mer kjente DTS, men har valgt å markedsføre alt under Datasat-navnet. RS20i er konsumentversjonen av deres profesjonelle kinoprosessor, og den kan så mye at det nærmest er verdt en hel artikkel. Mest markant er kanskje at den inneholder et kalibreringssystem fra svenske Dirac, som gjør at du kan trimme lyden på en måte som er vanskelig å gjøre mer kompetent. Dirac er virkelig eksperter på området og deres system og kunnskap benyttes både av bilindustriens mest estimerte merker og av flere kompetente lydfirmaer. Vi målte mitt rom, ti målinger med ulike mikrofonplasseringer, og trimmet lyden via to targetkurver, en som HTP arbeidet seg frem til som en god generell kurve med disse høyttalerne, og en der vi modifiserte litt på kurven slik at den mer minnet om den kurven jeg benyttet som en velfungerende target på den tiden jeg lekte med romkorreksjon fra Tact. Det viste seg under testens gang at jeg mest vendte tilbake til HTPs kurve. Effektforsterkeren ga 7 x 300 W og krevde to nettkabler for å kunne fungere. Det ga masser med kraft, og jeg opplevde aldri at det ble presset, ikke engang da volumrattet i prinsippet var på topp. Det spilte fortsatt rent, distinkt og med fin oppløsning – og høyt! Jeg har alltid syntes ganske dårlig om projektorer i hjemmekinoer. Det har nesten alltid vært slik at det har stått en projektor nærme det ene øret og kjørt ut massivt med viftestøy og varme rett inn i skallen. Det har vært meget plagsomt, og det har nesten ikke spilt noen rolle hvor bra lyden og bildet i øvrig har vært, det har helt enkelt ødelagt en stor del av gleden for meg. Derfor har jeg hittil holdt meg til en TV som bildeviser. I og for seg en ikke helt liten TV, men når jeg nå har hatt et lerret på 126 tommer og en Runco X-200i projektor som virkelig kan noe, kommer jeg ikke til å gi meg før jeg har en projektor og et skikkelig lerret i mitt hjemmekinoanlegg. Bildet var helt enkelt makeløst bra. Ja, hvis vi ser bort fra når jeg begynte å spille en DVD, da kommer det meget godt frem at oppløsningen på en Blu-ray er grenseløst mye bedre. Signalene kom for øvrig fra en Oppo. JBL Synthesis Høyttalersystemet er det som denne testen, eller opplevelsen, mest skal dreie seg om. Man kan si at JBL har vært leverandør av lydsystemer til kinoer i nærmet uminnelige tider. Derfor er det virkelig spennende å få låne et øre til deres Synthesis-serie, som er firmaets ytterst kompetente system for avanserte hjemmekinoer. Det høyttalersystemet som ble satt opp i mitt rom besto i front av tre SAM3 høyttalere. Det er en høyttaler som finnes både som stående og liggende modell. Det som skiller konstruksjonsmessig er at den sentrale delen er rotert en kvart omdreining. Slik hadde jeg to vertikale og en horisontal høyttaler som ble stilt opp bak det transparente lerretet i 90 cm høyde. Senterdelen kan man se som en enhet plassert mellom de to bass/mellomregisterelementene. Bestykningen er en 1” såkalt Ultrahigh-Frequency Driver, titan kompresjonsdriver med talespole av aluminium og montert i beste JBL-stil i et horn. Delingen opp til denne skjer ved 10000 Hz. Under den sitter et større horn med en 1,75” domekompresjonsdriver. Det elementet går inn ved 1000 Hz. Bass/mellomregister betjenes av to 6,5” elementer med aluminiummembran og neodym magnetsystem. Følsomheten på høyttalerne ligger på 89 dB og frekvensområdet oppgis til 60 Hz – 40 kHz. Hver høyttaler måler 695 x 259 x 321 mm (HxBxD) og veier drøyt 15 kg. [gallery ids="41542,41543,41544,41545,41546,41547,41548,41549"] 60 Hz låter jo ikke som spesielt mye bass. Nei, et ordentlig surroundsystem skal naturligvis ha minst en subwoofer. Ettersom jeg hadde en avgrenset sitteavdeling med egentlig bare to plasser, mente Thomas Gravesen at det ville være nok med en subwoofer, selv om de normalt pleide å sette inn to i et hjemmekinorom. Men hvilken subwoofer! En passiv subwoofer med 3 porter og en 18” bass med membran av noe man kaller poron-fiber, modellbetegnelsen er SIS-EX. Høyttaleren veier nære 55 kg og liten er den ikke, målene er 876 x 533 x 559 mm (HxBxD). I mitt rom fikk subwooferen sin plass sentralt under lerretet. Fire myke føtter fra mitt lager isolerte den fra gulvet. Bakhøyttalerne var et par fleksible høyttalere som kan benyttes i både bipol- og dipol-mode, samt direktestrålende om du vil spille musikk. De kan til og med benyttes som både sidekanaler og bakkanaler i et syvkanalsystem – samtidig. Der sitter tre 1” diskantdomer, to 4” mellomregisterdomer samt en 8” bass i hver boks. Størrelsen er 606 x 356 x 95 mm (HxBxD) og vekten drøyt 10 kg. Rent generelt kan man si om JBL Synthesis høyttalerne at det ikke direkte er design som preger deres utseende. Her handler det om funksjon før form. Nuff said. Film, musikk og tale I løpet av de 12 dagene jeg hadde systemet så jeg en hel del film, men også flere konserter og musikkfilmer. En konsertfilm som jeg tidligere bare har sett deler av, Jeff Beck at Ronnie Scotts, fikk nå lov å bli spilt fra start til mål. Det er en herlig konsert med en Jeff i storform og ikke minst samspillet med det fenomenale bassfantomet Tal Wilkenfeld (hun var bare 21 år ved konserten) er fantastisk. At andre favoritter som Imogen Heap, Slowhand og Joss Stone gjester Jeff Beck på scenen gjør ikke saken dårligere. Her viser Synthesis-systemet at det kan gi en fullverdig musikkopplevelse. Spesielt imponerer renheten og oppløsningen. Jeg er alltid mistenksom overfor horn, men JBL kan virkelig det der. Jeg sporet ingen hornlyd, i stedet kom kjappheten og spredningen som et hornsystem med kompresjonsdrivere kan gi når det er riktig konstruert, virkelig til sin rett. Jeg kunne nyte i fulle drag av en musikkopplevelse som mange tokanalsanlegg for sekssifrede beløp skulle være mer en fornøyd med å kunne prestere. The Dark Knight og Prometheus var to av de filmene jeg nøt mest via anlegget. Bankranet, som er innledningsscenen til The Dark Knight, ble fantastisk levende takket være den intensive lydopplevelsen. Her viste subwooferen også at den spilte med både styrke og mektig kontroll samtidig som den opplevdes som virkelig godt integrert med det øvrige høyttalersystemet. Prometheus var en ren lekkerbisken. Her finnes masser med lydillustrasjoner som setter både stemning og skrekk i titteren. Synthesis har stålkontroll på effektene og integrasjonen i rommet er lysende. Man kunne har forestilt seg at alt i rommet kom i svingninger, men ikke engang mitt flygel protesterte når subwooferen fikk sofaen til nærmest å vibrere. Det kom også inn en stand-up i systemet for å høre hvordan bare en stemme og publikum fungerte over lydsystemet. Komikeren Billy Conolly er skotte, så man må være oppmerksom hele tiden, og om dialogen ikke kommer ordentlig frem kan han være litt vanskelig å forstå. Men han er morsom! Via dette lydsystemet er det ingen problemer overhodet, dialogen og publikumslyden som ofte kan maskere det han sier, ble utmerket separert og stemmens klang er naturlig. Nå har jeg hørt Billy over flere ulike høyttalersystem så vel som med datahøyttalere og hodetelefoner, og via JBL Synthesis låter det både ekte og han er lettere å forstå enn noensinne. Fantastisk opplevelse Jeg har i mange år selv hatt og testet mange musikkanlegg av en klasse som få er forunt å få lytte til. Når folk har vært hjemme og lyttet har de ofte, og ofte til sin egen store overraskelse, fått revidere sin oppfattelse om hvordan det er å lytte til musikk i hjemmet. Flere har senere gjort temmelig omfattende investeringer for å få en ordentlig musikkopplevelse i sitt eget hjem. Når de har hørt hvor man kan komme, er det lettere å forstå hvilken vei man skal gå. Jeg har lenge visst at det der med hjemmekino og musikk i flerkanal har vært noe jeg skulle undersøke nærmere for å se hvor langt man kunne komme. Det anlegget jeg nå har hatt hjemme har lært meg noe om hvor fantastisk opplevelsene kan bli med korrekt innstilt topputrustning. Det er helt enkelt utrolig så stor forskjellen er. Jeg er totalt overveldet. At JBL Synthesis-høyttalersystemet skulle gi en fin opplevelse på film hadde jeg ventet på forhånd, men at de faktisk skulle fungere så utmerket med musikk kom litt som en overraskelse. Totalopplevelsen var enorm. En stor del av hvorfor det ble så bra tror jeg ligger i de spesielle bakhøyttalerne, hvis måte å spre bakkanalene gjorde at rommet i lyden bare var der uten at man la merke til at høyttalerne engang fantes. Det kom så naturlig og lett, og den fokuseringen på at ”der står en bakhøyttaler” som man så ofte kan få, var helt borte. Nå har jeg selv sett og hørt hvor langt man kan komme med en kino hjemme, jeg har sett lyset! Og jeg har allerede store abstinenser…
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Høyttalere
  • Fronthøyttalere: JBL Synthesis SAM3: 24.000 kr / stk.
  • Senterhøyttalere: JBL Synthesis SAM3: 24.000 kr / stk.
  • Bakhøyttalere: JBL Synthesis S4ai: 16.500 kr / stk.
  • Subbass: JBL Synthesis S1S-EX: 27.500 kr / stk.
  • Totalpris oppsett (2 front/2 bak): 132.500 kr
  • Benyttet utstyr
  • Hjemmekinoprosessor: Datasat RS20i : 200.000 kr
  • 7-kanals effektforsterker: Datasat RA7300: 143.000 kr
  • Projektor: Runco X-200i: 165.000 kr
  • Lerret: Screen Research Fix Frame Supreme 3 Clearpix 4K 126”
  • Blu-ray spiller: Oppo BDP-105
  • Chord Cables / Accell HDMI
Pris: 132500,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

annonse

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Ser du hva dette er?

Det er en McIntosh, men ikke en forsterker.

anmeldelse
The Highwaymen

Sober roadmovie

En annerledes, og stillferdig, klappjakt på tidenes mest kjente forbryterpar i USA.

Laptopfølelse på iPad Pro

Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modellene

gruppetest
Tre gaming headsets

Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du bruk for den dyreste modellen for å vinne, eller er den billigste best i virkeligheten?

test
Rega Aura MC

En analog åpenbaring

Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.

test
Huawei P30 Pro

Råeste mobilkamera noensinne!

Huawei P30 Pro er den beste kameramobilen på markedet, og befester Huaweis plass på kameratronen, hvor de har sittet trygt siden i fjor.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×