Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

gruppetest 3 ultra short-throw projektorer

Kjempebilder fra kloss hold

Du må ikke ha projektoren fem meter unna, disse tre kan nemlig stå helt inntil lerretet! Topp brukervennlighet – men hva med bildekvaliteten?

Har du lyst på stort bilde i hjemmekinoen, men ikke har mulighet for å plassere projektoren langt nok unna lerretet eller veggen – og heller ikke ønsker en stor TV på 80 tommer ruvende på veggen? Da er en nærfeltsprojektor – eller Ultra Short-Throw – en spennende løsning.

Ved hjelp av spesiell optikk med ekstrem kastevinkel kan en Ultra Short-Throw-projektor stå helt eller nesten inntil veggen den skal projisere på, og likevel gi et bilde fra 60 til 100 tommer. Definitivt stort nok til en skikkelig hjemmekinoopplevelse.

Fordeler

Fordelene er åpenbare. For det første trenger du ikke langt kabelstrekk fra videokilden til projektoren. Det blir også langt enklere for folk som bare skal ha projektoren frem til spesielle anledninger. Bare plasser den på en skjenk mot en hvit vegg, og sett den bort igjen etterpå. Skjønt, prisklassen vi her befinner oss i er nok likevel for folk som ønsker å bruke den en del.

En annen viktig fordel er denne: Alle som har sett film med projektor vet hvor irriterende det er når noen reiser seg opp fra sofaen og går foran projektoren, og kaster store skygger på lerretet. Med en nærfeltsprojektor vil man aldri komme til å blokkere det projiserte bildet.

Ulemper

Utfordringene er flere. For det første er det stor forskjell på avstanden fra optikken til nederste og øverste del av bildet. Det betyr at optikken må kompensere for dette, slik at fokus blir riktig over hele bildet. Men også geometrien kan lett bli veldig feil. En vanlig projektor ville gitt et trapesformet bilde, om den projiserte nedenfra og oppover veggen. En nærfeltsprojektor må ha optikk som tar høyde for dette.

Annonse

Men det holder ikke med optikk som perfekt kompenserer for en skrå projisering av bildet. Flaten som bildet vises på må også være helt slett. Enhver liten bulk eller bølge vil gi synlige forvrengninger i bildet. Dette er fordi bildet projiseres i en så ekstrem vinkel, at den minste ujevnhet i veggen blir forstørret mange ganger. Det betyr at du bør ha en helt slett, hvit vegg. Gjerne malt med lerretsmaling. Skal du bruke lerret, må det være av typen rammespent eller solid plate og ikke nedtrekkbart, da sistnevnte blir for slakt og ujevnt til denne typen projektorer.

Tre projektorer

Opprinnelig var nærfeltsprojektorer laget for installasjonsmarkedet, men man ser at behovet har meldt seg også på hjemmefronten. Derfor er det nå mulig å få tak i et utvalg HD-projektorer for hjemmebruk. Vi har funnet frem til tre stykker, som alle har Full HD-oppløsning (1080p).

Annonse

DLP

Optoma og BenQ har levert hver sin DLP-projektor, i den hyggelige prisklassen under 15.000 kroner. DLP har fordel av å være nærmest vedlikeholdsfritt, fordi man ikke bruker fargefilter eller luftfilter. I stedet er det et fargehjul som går lynraskt rundt, og som ved hjelp av mange speil – ett for hver bidige piksel – reflekterer én primærfarge (RGB) om gangen. Fordi det går så fort, lures hjernen til å tro at alle farger vises samtidig og ikke vekselvis; man blir bare tidvis påminnet av det når plutselige fargeblaff i rødt, grønt og blått viser seg, for så å bli like raskt borte igjen. Dette skjer spesielt når man beveger blikket over hvite objekter mot svart bakgrunn. Hvit tekst på en mørk film kan være et aldri så lite mareritt for mennesker som er sensitive for ”regnbueeffekten” man får av DLP.

LCD og laser

Epson har svaret for regnbuesarte øyne, i form av LCD-projektoren EH-LS100. LCD gjengir alle primærfargene samtidig, gjennom et fargefilter, og har derfor ingen regnbueeffekt. Videre har LCD fordelen av et hver av fargene har full lysstyrke, der DLP-projektorene ofte har lavere intensitet i fargene i forhold til hvitlyset, fordi fargehjulet på DLP har et hvitsegment i tillegg, for å få opp lysstyrken. LCD oppleves derfor ofte som mer fargesprakende. Men LCD har et luftfilter som bør renses jevnlig og skiftes etter 2-3.000 timer.

Epson LS100 koster det dobbelte av Optoma HD31UST og BenQ W1600UST, blant annet fordi den bruker en avansert og dyr laserdiode som lyskilde i stedet for kvikksølvlampe. Fordelen med laser er at den oppfører seg ytterst stabilt over tid, hvor en kvikksølvlampe kan degraderes ujevnt i fargespekteret og dermed gi feil fargebalanse etter lengre drift. Laser har dessuten en enormt lang levetid. Mer enn 20.000 timer gir nesten tjue års bruk om du ser film tre timer om dagen – hver eneste dag. Dette til forskjell for 3-4.000 timer for en typisk kvikksølvlampe, som da gir 3-4 år med like hyppig bruk. Skjønt, en ny lampe koster et par tusen kroner, så det alene er ingen god grunn til å doble prisen. Epson-projektoren bør også være synlig bedre!

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Produkter i testen

Epson EH-LS100

Vi forventet så mye mer

Med laser som lyskilde hadde vi håpet på noe spektakulært fra Epsons første nærfeltsprojektor for hjemmekino.

Laserdiode som lyskilde er usedvanlig stabilt over tid, og trenger så å si aldri å skiftes ut. Projektoren har høyere lysstyrke enn sine konkurrenter, og bedre farger.
Et overraskende blast svartnivå gir flate bilder, selv med dynamisk kontrast.

BenQ W1600UST

Tett på sann­heten

BenQ W1600UST gir alle fordelene av å stå tett på, og få av ulempene.

Bildet er like skarpt over, og projektoren slår opp et større bilde på kortere avstand enn sine konkurrenter. Fargenyansene kommer godt frem, og den opplevde kontrasten er god.
Fargene kan oppleves som noe blasse, mest sannsynlig grunnet et litt stort hvitsegment på fargehjulet. Vifta er godt hørbar, det samme er fargehjulet.

Optoma HD31UST

Fargeklatt med ­svakheter

Med de spenstige fargene til Optoma HD31UST får du mye bilde for pengene fra kort avstand, men du må leve med noen små svakheter.

Bildet er jevnt over bra, med mettede farger og en god kontrast som gir en jevnt over god opplevelse. Lite viftestøy.
Bildet beskjæres noe, og er ikke like knivskarpt over hele lerretet. Kromatisk aberrasjon gir en tynn rosa nedkant på hvit tekst, og norsk meny er blandet med engelsk.
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.