De fleste forsterkere er av den integrerte typen der alt er samlet i én enhet. Men det er fortsatt noen som sverger til en ren forforsterker. Enten fordi de har spesielle krav til effekttrinnet, eller fordi den skal kombineres med aktive høyttalere.
NAD C658 er en forforsterker i prisklassen like før det begynner å gjøre virkelig vondt. Den ligner klassisk NAD: En gråsort kasse uten noen form for pynt. Det ydmyke utseendet vil sannsynligvis glede virkelige NAD-fanatikere, mens andre vil anse den som nokså usexy. Den er under alle omstendigheter langt mindre iøynefallende enn M10 og M33, som den har Bluesound og Dirac Live-romkorreksjon til felles med.
I fronten finner vi en volumknapp (selvfølgelig i plast), to trykknapper til kildevalg og et navigasjonshjul for å velge menyfunksjoner. Et minimalistisk display forteller passende mye til daglig bruk, men oppsettet krever at man blar en del rundt.
En ny type komponent
NAD betegner C658 som «en ny type stereokomponent». I den betydning at den er en forforsterker og kan motta (nett)radio, kan den falle inn i kategorien «preceiver». Det er ikke mange av dem, men de fins. Eller den kan i kraft av den innebygde digitalkonverteren, betraktes som en DAC/forforsterker. Dem har vi faktisk sett noen eksempler av.
Det skal likevel ikke ta glansen av at vi har å gjøre med et ganske allsidig apparat som kan være både signalkilde og samlesentral for alle dine analoge og digitale lydkilder.
På analogsiden er det to sett linjeinnganger og – viktigere – en platespillerinngang (RIAA). Den støtter likevel kun MM-pickup-er.
To typer digitalinnganger mangler, nemlig profesjonelle AES/EBU og USB-B hvor DAC-en fungerer som eksternt lydkort for en PC. Det kan til en viss grad løses, da NAD C658 kan utvides med såkalte MDC-moduler (Modular Design Construction), som det er plass til to av. I skrivende stund er de eneste relevante modulene en USB-B-port-modul med support for DSD-filer, og en HDMI-modul som gir adgang til å bruke forsterkeren til hjemmekino. Men naturligvis bare i stereo og uten surround-dekoding.
Streaming
Men i virkeligheten kommer de færreste til å bruke inngangene til så mye, da det meste foregår trådløst. NAD C658 har innebygget Bluesound, som er NADs multiromssystem i konkurranse med Sonos, HEOS og Google Home. Og uansett om man kjøper forsterkeren under forutsetning av å skjemme bort platespilleren og vinylsamlingen, vil inngangsvelgeren nok i praksis stå på Bluesound det meste av tiden, for å høre nettradio eller streame fra en av streaming-tjenestene.
Velger du Tidal, støtter C658 også det høytoppløste MQA-formatet som brukes på Tidal HiFi Master-opptakene.
Man kan streame til C658 fra mobilen med Apple AirPlay 2 og Bluetooth. Sistnevnte er toveis så man kan bruke trådløse hodetelefoner sammen med forsterkeren. Og siden aptX HD-protokollen støttes, kan lydkvaliteten bli glimrende.
Dirac Live
Romkorreksjonen er, som på NAD M33 og NAD M10, Dirac Live. Og som på disse er det kun snakk om basisutgaven, der det bare korrigeres under 500 Hz. Det føles gjerrig, og NAD kunne ha lagt de ekstra få hundrelappene på toppen av prisen for å gi oss en «gratis» fullversjon av Dirac – uten at vi hadde hevet øyenbrynene av den grunn.
Når det er sagt, er det i bassområdet romkorreksjonen kommer mest til sin rett, og samtidig også der sjansen til et godt resultat er størst.
Målingen av rommet ligner den man finner på surround-forsterkere, bortsett fra at man må klare seg uten skjermmenyer på TV-en. Det skjer i stedet via Dirac mobil-app-en og den medfølgende målemikrofonen.
Når det er målt opp fra i alt ni målepunkter i rommet rundt lytteposisjonen, beregnes en korreksjonskurve som lagres i forsterkeren. Man kan både se og justere den foreslåtte frekvenskurven på mobilskjermen.
Og forskjellen er stor. Man innser først hvor mye rommet påvirker bassen når påvirkningen slås av! Eller i hvert fall blir redusert. Pukler i bassområdet kan temmes, men dype dykk på grunn av utfasinger er utenfor rekkevidde, da man bare oppnår å overbelaste effektforsterker og høyttaler. Utover en renere bassgjengivelse gjør romkorreksjonen det også mulig å høre detaljer i mellomtoneområdet som tidligere ble overdøvet.
Lydkvaliteten
Med så mange likheter i funksjoner er det nærliggende å tenke at det også lydmessig skulle være et nært slektskap mellom NAD C658 og forforsterkerdelen i M33, M32 eller M10. Vi er ikke helt der oppe, men det er tett på.
Sammenlignet med forforsterkerdelen i M32 er det en litt mindre kjølig nøkternhet i C658. Det er ikke den samme presisjonen i dimensjonene i rommet. Men forskjellene er små. Og i praksis preger valget mellom den ene eller den andre effektforsterkeren helheten langt mer. Ikke i den betydningen at forforsterkeren ikke betyr noe. Men fingeravtrykket fra effektdelen i M33, M32 eller C298, som vi også har i testrommet for øyeblikket, er langt tydeligere.
NAD C658 er først og fremst virkelig lett å lytte til. Det er ikke noen toneområder som i særlig grad eksponeres eller forfordeles. Når bassen virker enten tung eller slank, er årsaken i større grad det tilkoblede effekttrinnet.
Den akustiske scenen som tegnes, er ganske fremoverlent, og solistene befinner seg litt mer inne i rommet, enn bak høyttalerne. Det er hverken rett eller galt (og forskjellen mellom opptakene preger inntrykket langt mer enn forsterkeren i seg selv), men den litt større nærheten gjør det lettere å leve seg inn i musikken, i stedet for å telle seter i orkesteret. Og det er vel til syvende og sist det musikklytting bør handle om.
Konkurrentene til C658 er få, så på den måten må man gi NAD rett i at den er en ny type komponent. Det er svært få separate forforsterkere utenfor det kostbare high end-segmentet. Og ingen av dem har muligheten for multirom-streaming. For ikke å snakke om innebygget romkorreksjon.
Det nærmeste man kommer en konkurrent, er nok en integrert forsterker med streaming, som Hegel H120. Eller en NAD C388 med Bluesound-utvidelse. Her får man i begge tilfeller en effektforsterker med på kjøpet, men uten den viktige romkorreksjonen. Naim Unity Atom er en svært kompetent streaming-forsterker, men koster også en del mer enn NAD C658. Men likevel ikke mer enn den og en matchende effektforsterker.
Konklusjon
NAD C658 plasserer seg et sted midt mellom selskapets vanlige no-nonsens-modeller og den polerte Masters high-end-serien. Det er ikke ofret en skarve krone på det ytre, men det er fylt bra opp med avanserte løsninger inne i kabinettet.
Med streaming og multiromslyd via BluOS samt romkorreksjon kan C658 bli et glimrende samlingspunkt for et digitalt anlegg. Og platespillerinngangen vil for mange – men ikke eiere av MC-pickup-er – være det avgjørende argumentet. Det er nærliggende å kombinere den med effektforsterkeren C298. I så fall får du en ytelse som er nær den integrerte M33, men en fjerdedel billigere.
6 hendelser på “NAD C658”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Kombinerer denne med en (skal bli to) XTZ A2-400. Veldig fornøyd.
Kombinerer denne med en M22. Det fungerer veldig bra. En M12 blir veldig mye dyrere, og du må ha ekstra modul til Bluos, og opplevde ikke at det var verdt pengene. Mye større forskjell på velge M22 fremfor C298.
Hei! Jeg har denne i kombinasjon med effektdelen av en NAD C375BEE og BW 705 s2. Forsømmer jeg potensialet med å bruke effekttrinnet i den noe eldre C375BEE?
Nej, det er der bestemt ikke noget galt i. C375BEE er oggså en glimrende forstærker. Men du kan sandsynligvis få endnu mere ud af at kombinere den med for eksempel en C298.
Den støtter også Tidal Connect, verdt å merke seg:)
OG Tidal Connect. Det er rigtigt.