annonse

test:
Lyngdorf TDAI-3400

Riv ned stueveggene

Plassering av høyttalere og stueinnredning er en vanskelig kombinasjon. Lyngdorf Audio vil redusere lytterommets negative innvirkning på lyden.

Lyngdorf TDAI-3400
annonse
annonse

Hva kjennetegner det perfekte hi-fi-utstyret? Når vi tester produkter i det høyeste sjiktet av skalaen, går som oftest prangende design hånd i hånd med imponerende lyd. Og som regel også pris. Men ikke alle er like overdådige.

Lyngdorf TDAI 3400 kan nesten minne om laboratorieutstyr designet av Philippe Starck: en kullsort kasse i strenge, enkle linjer. Kantene er knivskarpe, og man kan lett se hvordan den er satt sammen. Ikke noe hokuspokus her. Men solid og tillitvekkende. Et stort display dekker venstre side av den centimetertykke frontplaten. Ellers er det store volumrattet det elementet som stjeler mest oppmerksomhet. Som på tidligere Lyngdorf-produkter er rattet tungt, men det er lettflytende.

Vi har tidligere testet lillebror TDAI 2170, som fikk svært god karakter. Den nye modellen er mer enn dobbelt så kraftig, og støtter også moderne lydformater og nettilkobling. Det gjenspeiler prisen – som også er fordoblet.

Med 2 x 200 W i 8 ohm, og det dobbelte i 4 ohm, burde TDAI 3400 kunne dra de fleste høyttalerne man finner på å koble til. Den fulldigitale forsterkeren har digitalinnganger av alle typer – fra Toslink til de profesjonelle balanserte AES/ABU-inngangene. Men det er også et par gammeldagse linjeinnganger til ubalanserte analogsignaler. Og strekker ikke utvalget til, kan forsterkeren kjøpes i flere forskjellige utgaver med ekstra innganger til spesielle behov. Det kan være flere analoginnganger eller en mengde HDMI-tilkoblinger.

Ut over de alminnelige inngangene er det selvfølgelig tilkobling for trådløst og kablet nettverk samt Bluetooth. Det er ingen multiromfunksjoner, slik som hos Gold Note, men den har Spotify Connect, internettradio via vTuner og medieavspilling med Roon.

Lydkvaliteten

Hos Lyngdorf er de ikke tilhengere av «sound» eller «lydsignatur». TDAI setter alene ikke noe bemerkelsesverdig fingeravtrykk på lyden. Med den innebygde romkorreksjonen fjerner den heller farging av lyden, enn det motsatte. Som en motvekt tilbyr man en rekke innstillinger, som «Music», «Relaxed» og «Action Movie», så man for eksempel kan gi bassen litt ekstra trykk når Avengers Endgame ruller over skjermen.

Lyngdorf TDAI 3400 er et svært usedvanlig produkt. Det som skiller den fra alt annet i klassen, er RoomPerfect-systemet, som flytter grenser for hva du kan få ut av både høyttalerne og stuen din! Foto Lyngdorf Audio

Kamp mellom rom og høyttalere

Romkorreksjonen gjør det mulig – eller til og med ønskelig – å plassere høyttalere på steder som strider mot den akustiske barnelærdommen. For å forstå dette må vi ta en liten rundtur i akustikkens verden:

annonse

Når man plasserer høyttalere på stativ, med god avstand fra vegger og hjørner, er det jo for å unngå å irritere romresonanser. Dette gir en jevnere (men fortsatt langt fra glatt!) frekvensgang i bassområdet. Man kan ikke unngå romresonanser, men jo nærmere høyttaleren kommer avgrensende flater, jo kraftigere blir de.

Til gjengjeld betyr lengre avstand til gulv og vegger at refleksjonene kommer med større forsinkelse. Som et slags ekko. Dette ekkoet har øret vanskelig for å sortere ut. Plasserer man høyttalerne helt inntil veggen, blir refleksjonstiden så kort at lyden oppfattes som om den kommer fra én kilde. Et ekstremt eksempel på den designoppfattelsen er avdøde Stig Carlssons «ortoakustiske» prinsipp, der høyttalerne plasseres helt inntil veggen, noe som akustisk sett får veggen til å «forsvinne».

Plasseringen av en høyttaler er med andre ord et valg mellom pest (i form av ujevn bass) og kolera (i form av refleksjoner). Og med litt uflaks kan man faktisk bli truffet av begge styggedommene på samme tid. Det er her romkorreksjonen kommer inn i bildet.

Romkorreksjonen kan rette opp ujevnhetene i frekvensgangen. Til en viss grad, vel å merke. Pukler er lette å fjerne, mens å rette opp en dipp kan kreve voldsomme mengder med effekt. Og hvis utfasingen fra stående bølger er total i lytterposisjonen, kan det likevel være mange bortkastede watt.

Jeg har i det siste prøvd hele tre forskjellige romkorreksjonssystemer. Alle tre forbedret den ubehandlede lyden, men Lyngdorfs alternativ ga de beste resultatene.

annonse

Isolerer høyttalernes egen klang

Romkorreksjon er ikke «bare» et spørsmål om å måle frekvensgangen med en mikrofon, og så tilføre tilstrekkelig med digital equalizing til å få rettet ut kurven. Et forsøk på å få en liten reolhøyttaler til å spille dypbass, vil for det første tvinge den ut over sine grenser. Og for det andre vil det endre på høyttalerens klang. Klangen som kanskje var årsaken til at man valgte nettopp den høyttaleren. Sist, men ikke minst er musikk mye mer enn rene sinustoner. Og en tilsynelatende linjalrett frekvensgang kan dekke over en dårlig impulsgjengivelse.

Lyngdorf forklarer i sitt materiell at de har valgt en annen målemetode enn de fleste konkurrentene. I stedet for å bruke korte impulser av støy, måles det med lange sekvenser av sinustoner. Det måles med 50 forskjellige toner i området 20 til 350 Hz og 71 toner i området fra 350 Hz til 20 kHz. Det følger en mikrofon med profesjonelt utseende og et mikrofonstativ (!) med forsterkeren. Ut over en måling i «fars stol» gjøres det et antall målinger på (minst fire) tilfeldige posisjoner i rommet. Ut fra dette beregnes energifordelingen i rommet ved alle frekvensene, på samme måte som høyttalerens egen frekvensgang også beregnes.

Roligere gjengivelse

Da testen startet, var et par Buchardt S400 plassert på stativ i den «riktige» posisjonen. Her fikk de stor hjelp av RoomPerfect-korreksjonen, som ga en subjektivt roligere gjengivelse, der det var lettere å høre akustikken på opptaket.

Men Lyngdorf anbefaler – og bruker selv – en veggplassering av høyttalerne. S400-høyttalerne ble derfor flyttet knapt en meter bakover og opp i vinduskarmen, der de også kom nærmere hjørnene. Helt «galt» med andre ord. Og for en forbedring! Uten RoomPerfect låt de faktisk ganske bra med ryggen mot muren. Og bassen var ikke så ujevn som man kunne frykte. Men alt låt litt «hult».

Som fulldigital forsterker er det digitalinnganger av alle typer Og strekker ikke utvalget til, kan forsterkeren kjøpes i flere forskjellige utgaver med ekstra innganger til spesielle behov. Foto: Lyngdorf Audio

Høyere under taket

Med RoomPerfect slått på ble frekvensgangen roligere. Men den største forbedringen var gjengivelsen av perspektiv og rom! Det ble rett og slett høyere under taket! Fra følelsen av å lytte gjennom et vindu inn til konsertsalen, var det nå mer som å være i rommet. På Fishing Junks at Sunset fra Concerts in China kunne man fornemme den enorme salen fra vegg til vegg og fra gulv til tak. Samme imponerende romgjengivelse opplevdes på Banditen Galopp (Ein Straussfest fra Telarc).

På den motsatte siden av den akustiske skalaen kommer vi helt tett på med Dark Ballet fra Madonnas Madame X. Her er sangen helt fremme foran høyttalerne og scenen liten, mens alt blir stadig mer svimlende og elektronisk.

En umulig oppgave

For å sette romkorreksjonen virkelig på prøve fant jeg frem noen klenodier i form av et par Sonab OA5-II-høyttalere, designet av førnevnte Stig Carlsson. Finten i øvelsen er at de gamle sakene er rundstrålende, og bruker rommets vegger til å skape det store og flotte lydbildet.

Å fjerne rommets innvirkning på et par høyttalere av den karakteren er umulig, men TDAI 3400 gjør et iherdig forsøk. Resultatet låt egentlig ikke dårlig – men høyst merkelig. Med hodet i akkurat rett posisjonen låt de nærmest som et par normale høyttalere. Men den minste hodebevegelse fikk lydbildet til å bli usammenhengende.

Alternativer

Det er mange alternative forsterkere i samme prisklasse som TDAI 3400, men ingen som ligner helt. Et alternativ er den like glimrende Devialet Expert 140 Pro. Også den har i sitt digitale indre mer til felles med en datamaskin enn en klassisk forsterker, men mangler romkorreksjon. Devialet har i stedet sin SAM (Speaker Active Matching), som korrigerer for mangler i en stor database av passive høyttalere.

Gratis forsterker

Lyngdorf TDAI 3400 er virkelig dyr, og det kan være vanskelig å overbevise eksterne smaksdommere som ektefeller og bankrådgivere om nødvendigheten av en slik investering. Men man kan argumentere for at den er verdt sin pris i fast eiendom:

Hvis du har et par stativhøyttalere som er plassert med god avstand til veggene, beslaglegger de lett et par kvadratmeter av stuegulvet. Og eier du bolig i en større by, vil kvadratmeterprisen på plassen du kan utnytte ved å henge høyttalerne på veggen, lett overstige prisen på TDAI 3400.

Foto: Lyngdorf Audio

Konklusjon

Lyngdorf TDAI 3400 er et svært usedvanlig produkt. Det er ikke bare snakk om en overordentlig gjennomført forsterker i high-end-kvalitet, selv om lyden og den konsekvente konstruksjonen – som er digital fra inngang til utgang – kunne forsvart prisen. Det som skiller den fra alt annet i klassen, er RoomPerfect-systemet, som flytter grenser for hva du kan få ut av både høyttalerne og stuen din! Det finnes superforsterkere med godlyd som gleder sjelen mer. Men hva hjelper det hvis romakustikken i praksis overdøver det meste?

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
  • Utgangseffekt: 2 x 200 W i 8 ohm / 2 x 400 W i 4 ohm, digital
  • Digitalinnganger: AES/EBU, 2 x koaksial (RCA), 3 optisk (Toslink), Ethernet, 2 x USB-A, 1 x USB-B. Kan bygges ut med 3 x HDMI)
  • Analoginnganger: 2 x line in (stereo RCA), mikrofoninngang til romkorreksjon. Kan bygges ut med analogmodul med 3 x line in + 1 x balansert.
  • Trådløst: Wi-Fi (802.11ac), AirPlay 2, Bluetooth 4.2, Spotify Connect, vTuner, Roon
  • Utganger: 1 par høyttalere (banan/skrueterminaler), 1 x pre out (stereo RCA), balansert (XLR)
  • Oppløsning: 24-bit / 96 kHz (optisk), 24-bit / 192 kHz (koaksialt/HDMI), 32-bit / 384 kHz (USB), DSD 128 (5 MHz)
  • Styring: Lyngdorf-app, fjernkontroll, nettleser
  • Mål/vekt: 45,0 x 10,5 x 36,0 cm (BxHxD) / 8 kg
  • Finish: sortanodisert aluminium
  • Web: hifiklubben.no
Pris: 53998 kr
PlussMye effekt, nøytral lyd – og en romkorreksjon som bokstavelig talt flytter vegger. Og den gjør innredningen lettere.
MinusSelv om den er rimelig i forhold til ytelsen, koster den fortsatt så mye at den er de færreste forunt. Lyden er god, men ikke fet.
Lyngdorf TDAI-3400 produktside
Merket Lyngdorf Audio er kanskje ikke kjent for alle. Men mannen, som er opprinnelsen til navnet, er velkjent. Det er stiftet av Peter Lyngdorf som også grunnla Hi-Fi Klubben. Selskapets produkter har siden begynnelsen vært rent digitale. Også forsterkerne som arbeider digitalt helt frem til utgangstrinnet – og ikke "bare" er klasse D-forsterkere. Vi har å gjøre med utstyr i det kvalitets- og prismessige tunge sjiktet. Lyngdorf Audio har siden 2005 samarbeidet med flygelprodusenten Steinway om utstyr i en enda tyngre og hysterisk luksuriøs klasse, under navnet Steinway Lyngdorf.
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

    Les også

    Bluesound Powernode 2i

    Bluesound Powernode 2i

    7 998
    Bluesound leverer høyoppløst lyd og musikalitet i kompakt emballasje.
    NAD C338

    NAD C338

    6 498
    Tilsett høyttalere, en mobil, og du har et stereoanlegg som leverer langt mer enn det koster.
    Moderne stereoforsterkere

    Moderne stereoforsterkere

    Det gode gammeldagse stereoanlegget er på vei tilbake, men det skal kunne alle de moderne triksene.
    Sonos Amp

    Sonos Amp

    6 499
    Sonos Amp er kraftig nok til å drive skikkelige høyttalere overbevisende – med full multiromsfunksjon.
    Rotel A12

    Rotel A12

    9 990
    Hvis du kan unnvære trådløs strømming og multirom, er det mer penger til lyden.
    SVS Prime Wireless SoundBase

    SVS Prime Wireless SoundBase

    6 154
    SVS miniforsterker låter stort og flott, og er et interessant alternativ til de etablerte.
    Rega Aura MC

    Rega Aura MC

    48 995
    Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.
    Line Magnetic Audio 805iA

    Line Magnetic Audio 805iA

    44 999
    Fordommer står for fall med en av de beste rørforsterkerne vi har testet.
    Sonos Amp

    Sonos Amp

    6 499
    Endelig en Sonos-forsterker kraftig nok til å drive skikkelige høyttalere med overbevisning. Og selvsagt med full multiromsfunksjon.
    Devialet Expert 140 Pro

    Devialet Expert 140 Pro

    49 990
    Markedets mest avanserte forsterkere har fått en rimeligere lillebror. Expert 140 Pro er en høyteknologisk Formel 1-forsterker som flere har råd til.
    McIntosh MC462

    McIntosh MC462

    112 490
    Den mangler hverken krefter eller detaljer, og vekker de døde med sine grenseløse dynamikk.
    Emotiva XPA-DR2

    Emotiva XPA-DR2

    20 999
    Emotivas store bukkene bruse kan drive en hvilken som helst høyttaler – hele veien. Og samtidig låte bra.
    T+A R 1000 E

    T+A R 1000 E

    59 990
    Forsterkeren fra T+A er særdeles taktfast, med superb oppløsning og high-end-presisjon. Og best av alt: her er til og med CD-spiller inkludert!
    Emotiva BasX PT-100

    Emotiva BasX PT-100

    4 499
    Engang var alle gutters hi-fi-drøm å ha et anlegg med separat for- og effektforsterker. Nå kan den drømmen leves ut for små penger.
    Emotiva BasX A-300

    Emotiva BasX A-300

    5 999
    Prisen er lav, men effekten raus. Den kan blåse liv i tungoppfattende høyttalere og få rockefoten i bevegelse.
    Ayre EX-8

    Ayre EX-8

    84 995
    Med det beste fra begge verdener, dekker Ayre-forsterkeren de flestes behov.