Første gang vi stiftet bekjentskap med Eversolo, var for bare to år siden, men det kinesiske selskapet har faktisk mer enn 10 år på baken. De første produktene var digitalkonvertere med imponerende kvalitet ut fra prisen. Både ambisjonsnivået og utvalget har imidlertid vokst, og nylig testet vi den svært vellykkede effektforsterkeren AMP-F10.
Eversolo DMP-A10 er tydeligvis tenkt som en makker til førnevnte. Den er en kombinert forforsterker, digitalkonverter og strømmemottaker. Så er man blitt med på strømmetoget, må man bare legge til et par høyttalere for å få et komplett anlegg.

Designen på Eversolo DMP-A10 matcher effektforsterkeren i en grad vi ikke tidligere har sett på en forforsterker eller en DAC. Det sorte kabinettet har nemlig de samme markante kjøleplatene på sidene som AMP-F10. På effektforsterkeren er de nødvendige for å lede bort varmen; her er de ren dekorasjon.
Fronten domineres av en 6,5-tommers LCD-touch-skjerm som viser informasjon, men også er enhetenes primære betjeningsflate. Man kan imidlertid fortsatt styre DMP-F10 fra godstolen med mobil-appen og fjernkontrollen. Sistnevnte skal ha ekstra ros med på veien for å være direkte elegant.
High end-flaskeåpner?
Vi ser alt for ofte at selv kostbart utstyr ledsages av en grå plast-remote, men Eversolo-fjernkontrollen er av forkrommet stål med en behagelig avrundet form, som er en fornøyelse å ta på – nærmest som en flaskeåpner i high end-klassen.

Touch-skjermen gir direkte adgang til alle funksjoner – fra valg av innganger til søk i musikkbiblioteker og innstilling av lydparametere. En ekstra skjerm gjemmer seg i midten av den store kantede volumkontrollen som viser styrken med store, tydelige tall og med grafisk fremstilling. Lekkert. Volumkontrollen er laget som et R2R-kretsløp som inngår i digitalkonverteringen.

Kjernen i Eversolo DMP-A10 er Sabre ES9039Pro digital-til-analog-konverteren fra ESS.
Man har gjort mer enn vanlig ut av klokke-kretsløpet, hvor de to krystallene som setter takten i de digitale kretsløpene holdes på en konstant temperatur for å eliminere frekvensutsving og dermed jitter.
I de analoge kretsløpene som er balansert bygget opp, er det i lydkvalitetens navn brukt deler hentet langt fra forforsterkerens kinesiske hjemland. Kondensatorene er fra WIMA og Nichicon, og operasjonsforsterkerne er fra Texas Instruments.

Romkorreksjon
Som man nesten kan forvente av en så kostbar heldigital forforsterker, har Eversolo DMP-A10 innebygd romkorreksjon; tilsynelatende egenutviklet. Det følger ikke med en målemikrofon i kassen, men man kan enten bruke mobilens mikrofon eller en ekstern USB-mikrofon, for eksempel MiniDSP Umik-1. Hvis mikrofonen har en kalibreringsfil, kan den lastes opp.
Tilkoblingsmuligheter
På baksiden finner vi et omfattende utvalg av tilkoblingsmuligheter. Digitale innganger inkluderer optisk og koaksial, USB-B for direkte forbindelse til datamaskin og ARC for integrasjon med TV-systemer. På utgangssiden finner vi på den analoge siden både balanserte XLR- og ubalanserte RCA-utganger, akkurat som det er digitale utganger for dem som etter å ha anskaffet en digital forforsterker fortsatt måtte ønske å bruke en ekstern DAC.

Streaming og tjenester
DMP-A10 støtter alle de viktigste strømmetjenestene: Tidal (inklusiv MQA), Qobuz, Amazon Music og flere andre. Den er også kompatibel med Tidal Connect for direkte streaming fra Tidal-appen. For lokale nettverksressurser støttes både UPnP/DLNA- og WebDAV-protokoller.
Ved siden av streaming og eksterne digitale kilder gir Eversolo DMP-A10 mulighet for lagring av egne filer. Det skjer via to M.2 NVMe SSD-slots som hver støtter opptil 4 TB lagring. SSD-ene følger ikke med.

Lydkvaliteten
Teknologisk sett har Eversolo DMP-A10 mye å by på. Men hva med lyden?
Her leverer den heldigvis også varene. Lyden er selvfølgelig ren – som jeg hadde forventet av en gjennomdigital forsterker i det bedre sjiktet. Men det første inntrykket var imidlertid ”Gud, så flott den låter!”
Det er masser av ‘hull gjennom’ til scenen når man lytter til et liveopptak som Nils Lofgrens Keith Don’t Go. Men først og fremst blir musikken gjengitt med en spilleglede som gir lyst til å høre mer. Og det er ingen dårlig egenskap når det nettopp handler om utstyr til å nyte yndlingsmusikken på.
Som tester er det oftest min jobb med kjølig analyse å finne håret i suppen. Å peke ut de områdene hvor det testede utstyret ikke lever opp til det beste i samme klasse. Og musikken blir middelet på veien mot det målet.

Nytelse
Inntil man oppdager at man nærmest ikke er på jobb – man finner seg selv lyttende til musikkstykker som ikke avslører feil og mangler. Eller lytter til et helt album, hvor en enkelt låt hadde vært tilstrekkelig. Fordi det ganske enkelt er en fornøyelse. Noe som jo er hva de fleste ønsker å bruke hi-fi-en sin til. Å nyte musikken.
Hva består spillegleden av? Jeg kan ikke sette en finger på et toneområde og si at det gjengis renere, eller at det er jobbet spesielt mye med det. Bassen er fin og nyansert – men er det ikke tilfelle, spiller effektforsterkeren som oftest den største rollen der. Diskanten er veloppløst, og mellomtoneområdet klart og åpent.
Men den beskrivelsen kunne mange andre forsterkere med en helt annen lyd også fått. Det er bare som om at Eversolo DMP-A10 er litt mer engasjert. Instrumentene virker litt bedre, og musikerne har hatt litt mer på hjertet nettopp den dagen.
Opplevelsen av den akustiske scenen er virkelig umerket. Det er en god fornemmelse av størrelsen på opptaksrommet (enten det er et virkelig rom, som konsertsalen i Cincinnati, eller noe som er skapt i opptaksstudioet).

Best ble resultatet sammen med den matchende effektforsterkeren AMP-F10, som vi nylig har testet.
De to enhetene kler hverandre godt, og effektforsterkeren drysser passe med varme og hygge ut over den veldig presise gjengivelsen fra DMP-A10.
Konkurrenter
Eversolo DMP-A10 er ingen billig enhet, og man kan enkelt finne en god komplett forsterker for det vi her må gi for en forforsterker. Elipson P1 koster nesten det samme, og for analogelskeren er den det nærliggende valget da den (mot betaling av innstikkskort) har inngang for platespiller, også med MC-pickup. Men den mangler digitale finesser som romkorreksjon og streaming.
Technics SL-G700M2 har streaming og i tillegg også en fysisk CD-spiller. Men ikke romkorreksjon og heller ikke den lekre fargeskjermen for betjeningen.
Konklusjon
Eversolo DMP-A10 er selskapets mest avanserte produkt til dato, og ambisjonene har blitt kronet med suksess. Den er ikke bare et digitalt overflødighetshorn av funksjoner; den låter også fremragende.
Du får vansker med å finne et digitalt format eller en medietype som DMP-A10 ikke håndterer. Og analogfolket blir heller ikke latt i stikken. Så lenge du ikke prøver å spille plater, for det vil kreve et eksternt phono-trinn.
Prismessig er Eversolo kommet et stort trinn oppover i retning av high end-segmentet. Men den står distansen lydmessig, og sammen med effektforsterkeren AMP-F10 får man et høyt ytende system til en pris som nærmest er billig.

Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!