I fjorårets anlegg-shootout stilte jeg til start med et arsenal av forsterkere og grandiose hornhøyttalere. Et ellevilt rockeanlegg som kunne blåse sokkene av deg om du så ville. Kollegene var enige i at dette var tøffe saker, men de lurte også på om jeg hadde noe å bevise…
I år har jeg gått motsatt vei og tenkt lydkvalitet foran kvantitet, og brukt budsjettet på få, men nøye utvalgte komponenter. Jeg startet med den beste lydkilden jeg hadde råd til, nærmere bestemt Hegels nye HD20, som vi kåret til den beste av et titalls D/A konvertere tidligere i år. Denne er så koblet rett inn i en annen testvinner, nemlig de aktive høyttalerne Focus 110A fra Dynaudio.
Anlegget
I dette anlegget bruker jeg en Airport Express som musikkilde. Den trådløse mottakeren fra Apple er kjekk fordi den lar oss spille musikkfiler rett fra iTunes og iPod via AirPlay, og koster bare 750 kroner. Apple-mottakeren kobles rett i digitalkonverteren via en optisk spesialkabel fra Monster. Denne har overgangen man trenger for å hente ut lydsignalet digitalt.
Hegel HD20 er en veldig allsidig D/A (digital til analog) konverter, eller DAC som det kalles på fagspråket. Med et rikt antall digitale innganger kan den kobles til digitale lydkilder som CD/DVD og Blu-ray spillere så vel som TV, og det beste av alt er at den har innebygd digital volumkontroll. Derfor kan den i motsetning til mange andre DAC-er brukes rett i en effektforsterker, eller i dette tilfellet, rett i høyttalerne.
Med den aktive versjonen av Dynaudio Focus 110 trengs ingen separat forsterker. I hver av de to høyttalerne sitter en innebygd tokanals forsterker som driver diskant- og basselementene direkte. Derfor unngår man passive delefiltre med spoler og kondensatorer som forringer lyden. Dette er en veldig effektiv måte å lage høyttalere på, og de små Dynaudioene spiller fenomenalt bra til prisen. Dette anlegget er utrolig minimalistisk, men fullt mulig å utvide eller oppgradere om man ønsker det. Ønsker du større fleksibilitet og enda høyere lydkvalitet, kan en musikkspiller fra Sonos eller Logitech være et bra alternativ. Da får du dessuten tilgang til musikktjenester som Wimp og Spotify (noe som også kan trikses til med Airport Express via programmet Airfoil). Ønsker du mer bass, er det rom nok i budsjettet for å legge til den aktive subwooferen SUB250mc. Men de potente høyttalerne spiller utmerket på egen hånd. Ellers er det også fullt mulig for den som ønsker å eksperimentere med bedre kabler mellom D/A-konverteren og høyttalerne.
Behagelig klangbalanse, praktisk og kompakt løsning for moderne hjem, som er tilkoblet nett og har lagret musikk på harddisk eller iPhone.Selv uten sub er det rikelig med fast, presis og fysisk bass. Pianosoloen på Josefine Cronholms låt synes jeg kommer praktfullt godt frem i lydbildet. Den mutede trompetens klangfarver kunne jeg ønsket meg enda tydeligere, men den er tydelig fokusert i lydbildet, med varm fyldig klang.
Ellers synes jeg det er litt vel avslappet overtonestruktur i diskanten. Her kan kabler bidra til tuning i positiv retning, og kanskje helst koblet direkte fra DAC-en til høyttalerne, utenom suben. Noe som vil løfte diskanten mer i balanse med resten av lydbildet, og absolutt gir en åpnere og enda bedre definert diskant, med mer luft. Cronholms vokal blir som resultat av det merkbart tydeligere fokusert og lyder friskere.
Nydelig fokus (sic) med fin dybde i lydbildet. Knipsingen på Elvis Fever kunne vært skarpere definert. Men nå pirker jeg. Dette er meget bra. Den dynamiske kontrasten i trommene og særlig skarptrommen på Skunk Anansies Hedonism, løfter seg betydelig med suben innkoblet, og gir musikken et markert bassfundament som ellers ville vært svakere.
Auduns anlegg kunne jeg levd godt med, kanskje hadde jeg hoppet over subwooferen, og lagt pengene i bedre strøm- og signalkabler i stedet.
Audun har gjort den lille genistreken å velge seg ut en av de aller beste DAC-ene på markedet i sin prisklasse, og det med volumkontroll som eliminerer behov for forforsterker.Audun har dermed testens mest minimalistiske anlegg, men likevel med mange digitale tilkoblingsmuligheter. Her Apple AirPlay, via en MacBook Pro. Dette anlegget er lydmessig noe av det mest velspillende jeg har hørt i sin prisklasse. Her er alt, fra dypbass (med subwoofer) til oppløste overtoner.
Høytalerne fra Dynaudio har i seg selv dyp nok bass til å fungere fint på egenhånd, men subwooferen gjør at lydbildet får hvile på et godt fundament av dypbass, noe som skaper ytterligere fylde og ikke minst dybde i lydbildet.
Høyttalerne er meget kjappe, og oppløsningen er best av de tre anleggene. Spesielt i mellomtoneregisteret er det en dynamikk og klarhet som få andre matcher. At aktive høyttalere ikke trenger passivt delefilter er en stor fordel, spesielt med tanke på dynamikk. Noe dette anlegget bekrefter til gagns. Kvinnestemmer a´la Josefine Cronholm står meget fint i sentrum, i et utstrakt stereobilde.
Som Lasse korrekt påpeker, låter det klart best når DAC-en kobles direkte til høyttalerne og ikke via subwooferen. Et lydbilde som da manglet dybde, får mer av dette. Det eneste jeg savner med dette anlegget, om man ikke tar hensyn til prisen, er enda mer utstrakte overtoner. Visst er det oppløst, men PSB/Yamaha-løsningen til Lasse har muligens enda luftigere overtoner. Likevel, jeg er helt sikker på at jeg personlig ville valgt Audun sitt anlegg fremfor både mitt og Lasse sitt.
Også i denne testen:
Oppsummering
Noe for enhver smak
De tre anleggene i testen er til dels veldig forskjellige, men har til felles at de låter overraskende bra til prisen. Her har det virkelig skjedd ting de siste årene!
Lasses strømmingsanlegg
Moderne miks
Det er alltid en utfordring å finne den perfekte miksen når man skal sette sammen et stereoanlegg, hvor lydkvaliteten står i høysetet.
Geirs strømmingsanlegg
Fleksibelt og musikalsk
Geirs anlegg er bygget rundt en fleksibel mediastrømmer, med mange tilkoblingsmuligheter. Anlegget låter meget pent og skapelig
Stengt for kommentarer.