• Type: Kompakt
  • Bildesensor/oppløsning: Super CCD HR 12 Mp effektivt
  • Optikk: (tilsv. 35 mm format) 35 -105mm f2.8-5.1
  • Zoom: 3 x
  • Lagring: xD og SD-minnekort
  • Skjerm: 3" LCD, 230 000 bildepunkter

Gamle dagers Instamatic-kameraer var kjapp på avtrekkeren fordi prosessen med å ta bildet, ikke involverte noe annet enn å åpne lukkeren på kameraet med utløserknappen på toppen. Dermed var motivet festet til filmen. For evig. Mange trodde i all fall det. Skuffelsen kunne derfor være stor når filmen var fremkalt. Med mange av bildene ute av fokus, kraftig over- eller undereksponerte, med fargestikk eller kornet som stivnet havregrøt.

Merkelig nok gjelder det mange av dagens digitale kompakter også. Noen er alltid verre enn andre, men FujiFilms F-serie har lenge vært blant de beste i klassen. Så bra har de vært at vi har kåret deres kompakter til Årets kompakt flere år på rad. Men forspranget FujiFilm har hatt med F-serien, er i ferd med å svinne hen.

Derfor er det ikke rart at FujiFilm har en helt ny F-modell i butikkene. F60fd, ser tilfeldigvis ut som forgjengeren, men på tross av søskenlikheten, er F60fd et nytt kamera. Og mye billigere. Her får man 12 megapiksler bildebrikke, med 3 x zoom og optisk bildestabilisator foran. Skjermen har vokst til 3 tommer, og kameraets automatiske ansiktgjenkjenning er forbedret med kjappere følgefokus på bevegelser, samtidig som F60fd har fått automatisk motivvalg.

Motivgjenkjenning
Det fungerer slik at dersom du holder kameraet tett inntil motivet, velger det automatisk makrofokus, er motivet langt unna, velger kameraet landskapsmodus og så videre. Da stilles eksponering, fokus og blitsstyrke automatisk etter motivvalget. Ansiktsgjenkjenningen fjerner også røde øyne automatisk.
Brukervennlighet

Siden kameraet er veldig kompakt og lett, er det fristende å ha de lommen hele tiden. Grepet er enkelt nok med pekefingeren på utløsere eller zoomknappen på toppen. Mens alle innstillinger gjøres i menyene, som fremdeles ikke er norskspråklige (MEN SVENSKE SVERKER), trenger man bare å forholde seg til funksjonshjulet. Hvor man velger programautomatikk, selvbestemte eller automatiske motivvalg gjort av kameraet selv, og videoopptak i vanlig VGA-kvalitet med 480 linjers oppløsning.

I tillegg til dette, har F60fd også en opptaksmodus for skumringsbilder uten blitsautomatikk, to bilder i serie – ett med og et uten blits – lukker eller blenderautomatikk, og en egen portrettmodus med mykere tegning av linjer i ansiktet og dempede hudtoner. For de fleste og for de fleste forhold, rekker det lenge å la kameraets automatiske motivvalg gjøre jobben.

Bildekvalitet
For bildekvaliteten er meget god for en kompakt i denne prisklassen. En klasse for ikke alle vil bry seg nevneverdig om at det er synlig bildestøy allerede fra 800 ISO lysfølsomhet, og at alt over 1600 ISO rett og slett blir for grovkornet til at bildene kan skrive ut i noe særlig mer enn 10×15 cm papirstørrelse. Men fargegjengivelsen er knallfin, med naturlige hudtoner, flotte høstfarger kommer nydelig godt fram og lysmåleautomatikken behersker de fleste normale forhold aldeles på egen hånd.

Autofokusen og utløserresponsen er blant kameraets styrker, for i godt lys er det mulig å la automatikken ta seg av alt, og lykkes med skarpe bilder, riktig eksponert og med mye mindre av den kornete bildestøyen, som er så vanlig når kompaktkameraer flest styrer også lysfølsomheten helt på egen hånd. Fujinon-objektivet med brennvidder fra 35-105mm, er relativt rettegnende og skarpt, uten å være sylskarpt, men av og til kan man se fargebryting (kromatisk aberrasjon) som kan skjemme deler av enkelte motiver.

FujiFilm F60fd mangler vidvinkeloptikk, men lite annet. Til prisen er dette et fortreffelig lommekamera som er med på det meste, og FujiFilm viser med F60fd at de fremdeles behersker kunsten å lage kameraer som tar bedre bilder i lite lys enn de fleste. Dette er et sikkert valg for alle som vil ha det enklest mulig, og bare overlater til kameraet å finne ut av hvordan bildene blir finest mulig. I 8 av 10 tilfeller kan man stole på at kameraet lykkes, og det er instamatic i ordet rette forstand.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.