annonse
annonse
annonse
TEST:

Swans F2.2F

annonse

Outsideren

Swans F2.2F er testens store outsider, bokstavelig talt. De kraftige høyttalerne er nesten dobbelt så store som de øvrige deltakerne, selv om prisen er den samme. Likevel er det ingenting som tyder på at kvalitet er ofret til fordel for kvantitet...

Førstemann ut i dette spennende høyttaler-racet er en ganske uvanlig konstruksjon. Swan F2.2F består av tre individuelle seksjoner som utgjør èn høyttaler når de monteres oppå hverandre. Det er to separate basskabinetter, mens mellomtone og diskant deler samme kabinett. Det er slett ikke uvanlig å dele inn et kabinett i innvendige soner, men her har Swans altså gått enda lenger og separert dem helt.

Fordelen med å dele opp høyttaleren på denne måten, er at det eliminerer nær sagt enhver negativ påvirkning mellom de ulike høyttalerelementene. Ulempen er at høyttalerne kommer i 6 esker og har en total vekt på over 120 kilo! Omfattende er bare fornavnet, og byggekvaliteten er ganske ekstrem. Hver høyttalerseksjon er dekket med den fineste trefineren vi har sett, og det er ikke spart på klarlakken heller. Man kan lett forledes til å tro at høyttalerne koster minst 70.000 kroner, selv om de i virkeligheten ligger under halvparten!  Men selv til «bare» 32.000 kroner holder det ikke kun å se bra ut – det må låte bra også. Spørsmålet er om de digre Swans-høyttalerne er raffinerte nok, og spiller med god nok sammenheng til å holde følge med de enklere konstruksjonene fra KEF, PSB og Dali?

Lyden av Swans
Mark Knopfler og skiva «Kill to get Crimson» får æren av å åpne ballet. Og det vi hører er slett ikke verst, for å si det mildt! Det første som slår oss er den enorme størrelsen på lydbildet som Swans tegner opp. Scenen foran oss brer godt om seg i høyde og bredde, og det skorter ikke på presisjonen heller. Tvert om så opplever vi at Knopflers stemme og gitar får et fysisk og realistisk nærvær som vi knapt har hørt på testrommet tidligere.

Knopfler-albumet er en god representant for velproduserte pop/rock og country skiver, og på denne typen musikk er Swans rett og slett overlegen. Det har en hel del med størrelsen å gjøre, og ikke minst bassen. Bassgjengivelsen fra disse høyttalerne er særdeles kraftfull, og de kan male ut selv de mest intrikate bassganger med stor selvfølge. Dette gir dem et solid fundament, og en musikalsk drivkraft som bare må oppleves.

Swans fortsetter å imponere når vi øker vanskelighetsgraden med Sharp Nines storbandmusikk – en musikalsk hinderløype av dimensjoner. De ni norske jazzmusikerne kaster seg inn i musikken med dødsforakt, og skaper et krevende lydbilde med lynhurtige dynamiske endringer. Overfladiske og unøyaktige høyttalere kan ikke yte denne musikken rettferdighet, men vi kan raskt slå fast at Neeper ikke tilhører den kategorien.

Swans mot referansen
Swans leverer en lydopplevelse av slike dimensjoner at vi nesten blir litt bekymret på referansen, Neeper sitt vegne. Den danske produsenten har satt seg fore å lage verdens beste kompakte gulvhøyttalere, og det er ingen tvil om at de er fabelaktig gode. Men på visse områder får de faktisk bank av Swans-høyttalerne!

Generelt så opplever vi at Swans har en mer direkte, utagerende og fremfor alt engasjerende spillestil. Mens Neeper-høyttalerne gjengir musikken i et slags fugleperspektiv der alle detaljer er tatt med, er det en «tett på», stor og rå gjengivelse som kjennetegner Swans. De har et større og mer fremadlent lydbilde, og en fyldigere, mer utstrakt bassgjengivelse.

  • 2 x 8" bass, 5" mellomtone
  • Bånddiskant
  • 36Hz-20kHz frekvensgang
  • 88dB følsomhet(2,83V/1m)
  • 4 ohm impedans

Pris: 32990 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
    4 høyttalere i prisklassen 30-40.000
    Også i denne testen:
    Oppsummering
    Musikalsk fyrverkeri
    En ting som er helt klart etter å ha testet høyttalere på dette nivået, er hvilken avgjørende rolle dynamikk spiller for en realistisk musikkopplevelse. Selv de mest kostbare high-end høyttalerne har store problemer med å gjengi dynamikken fra levende instrumenter. Men de som klarer å gjengi musikkens små og store forskjeller på en realistisk måte, vil også oppleves mer engasjerende. I dynamikkens tegn er det spesielt to høyttalere som utmerker seg i denne testen. KEF XQ40 fikk nakkehårene våre til å reise seg med sin enorme mellomtone, som bare pøste på med musikk uten å si stopp. Sjelden har vi…...
    Dali Helicon 400mk2
    Arvtageren
    Den første utgaven av Helicon 400 tok oss med storm for noen år siden, og sammen med toppserien Euphonia var de med på å heve Dali sitt image betraktelig. Fra å være best kjent som en produsent av billige dusinvarer, tok de steget opp til å bli en respektert high-end produsent. Og Dali har neppe spart på kruttet når de skulle lage en arvtager til en populære modellen. Helicon 400 MK2 er med sine 40.000 kroner de klart dyreste høyttalerne i testen, og koster nesten 8.000 kroner mer enn modellen den erstatter. Har Dali foretatt et skikkelig løft i lydkvalitet,…...
    KEF XQ40
    Midtpunktet
    KEF nevnes gjerne i samme åndedrag som Tannoy og B&W, og er blant verdens største høyttalerprodusenter. De er også kjent for å levere varene, enten det gjelder rimelige surroundpakker som de glimrende KHT3005 (årets surroundhøyttalere i 2006) eller prestisjefylte prosjekter som high-end modellen Muon – anerkjent som en av verdens desidert beste høyttalere. Prismessig så plasserer den nye XQ-serien seg klart mer i retning av høyttalere i den øvre mellomklassen. Men kanskje det likevel er håp om at ytelsen smaker av ekte high-end? Kvalitetsinntrykket fra XQ40er i alle fall førsteklasses –  vårt testeksemplar kom i en svært lekker mahogny-finish, men…...
    PSB Synchrony One
    Kompakt allrounder
    Ved siden av de enorme Swans høyttalerne ser PSB'ene nesten litt beskjedne ut, men det er ingen tvil om at Synchrony One er en fullvoksen høyttaler. Det slanke og langstrakte kabinettet er lekkert utført i trefiner og aluminium, og huser et solid kobbel med høyttalerelementer. Foruten diskant og mellomtone har Synchrony One hele tre 6,5 tommers basselementer ombord, delt inn i hver sin innvendige kasse med bassrefleksport. Denne omfattende bassløsningen skal ifølge produsenten gi en fyldig og dyp bassgjengivelse nesten uavhengig av hvordan høyttaleren plasseres – fritt eller inntil veggen. Forventningene tilsier at dette bør vær en særdeles kraftfull høyttaler…...
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

    Les også

    annonse
    Lukk meny