annonse
annonse
annonse
TEST:

PSB Synchrony One

annonse

Kompakt allrounder

Synchrony One er flaggskipet i PSBs nye Synchrony-serie, laget for å takle krevende oppgaver både i hi-fi og hjemmekinosammenheng. Og de kommer godt rustet for jobben!

Ved siden av de enorme Swans høyttalerne ser PSB’ene nesten litt beskjedne ut, men det er ingen tvil om at Synchrony One er en fullvoksen høyttaler. Det slanke og langstrakte kabinettet er lekkert utført i trefiner og aluminium, og huser et solid kobbel med høyttalerelementer.

Foruten diskant og mellomtone har Synchrony One hele tre 6,5 tommers basselementer ombord, delt inn i hver sin innvendige kasse med bassrefleksport. Denne omfattende bassløsningen skal ifølge produsenten gi en fyldig og dyp bassgjengivelse nesten uavhengig av hvordan høyttaleren plasseres – fritt eller inntil veggen.

Forventningene tilsier at dette bør vær en særdeles kraftfull høyttaler i forhold til størrelsen. Men spørsmålet er om de klarer å matche det gedigne lydbildet, og den utstrakte bassgjengivelsen til Swans?

Lyden av PSB
Som første utfordrer til de gedigne Swans-høyttalerne var vi nesten forberedt på en solid nedtur når det gjaldt bass og dynamikk fra PSB – men den kom aldri. Synchrony One har nemlig et imponerende stort lydbilde, og en fyldig bassgjengivelse som får det til å svinge skikkelig av Mark Knopflers siste plate. Stemmen sitter som et skudd, og gitarlyden er både krisp og velklingende.

Det krever sin mann å skulle matche Swans kruttsterke gjengivelse av storbandet Sharp Nine. Men PSB holder overraskende godt følge her også. Den sterkt utagerende musikken gjengis uten at det legges tøyler på dynamikken. Samtidig er det tydelig at PSB har valgt en noe mørkere klangkarakter enn Neeper, der blåseinstrumentene ikke klinger like tydelig ut.

Vi biter oss spesielt fast i en blåsesekvens mot slutten av første spor, hvor Neeper-høyttalerne har en evne til å forsvinne helt og la blåserekka spille for frie tøyler. Her opplever vi at PSB’ene blir mer tilbakelente og ikke graver fram den samme mengden av detaljer. En tur innom Diana Krall avslører også at lyse kvinnestemmer kan bli i spinkleste laget. Dianas deilige stemme blir litt flatere og tynnere enn vi er vant til.

Kompakt klang
I sammenligning med Swans-høyttalerne låter Synchrony One både kraftfullt og fyldig, men de er ikke like frigjorte i klangen. Lydbildet er mer tettpakket og får ikke frem den samme mengden med musikalsk informasjon. Og i de laveste bassoktavene er det tydelig hvordan Swans har bedre kontroll på notene.

Klassisk musikk låter likevel bedre enn ventet – kanskje skyldes det at konstruktør Paul Barton også er en habil fiolinist? Uansett så kler den litt mørke klangkarakteren Mahler godt. Selv de tøffeste partiene gjengis uten at det skjærer i ørene, og PSB sin fyldige bassgjengivelse kommer også til sin rett.

PSB har laget en god allround-høyttaler som gjengir de store linjene i musikken på en velbalansert og engasjerende måte. Det eneste vi savner, er litt mer detaljer. Og selv om Synchrony One er både raffinerte og rike på klangfarger, gir de ikke den samme livefølelsen som de store Swans-høyttalerne. Likevel vil nok den mer kompakte størrelsen gjøre at mange foretrekker PSB.

Den kanadiske utforderen er altså tøff, men mangler litt finesse. Kanskje en gentleman fra de Britiske Øyer har mer å stille opp med?

Bli abonnent for å lese videre, få tilgang til alt digitalt innhold!.
Allerede abonnent? Logg inn

Velg ønsket lengde på abonnementet

1 MÅNED*
1,-

Prøv i en måned

6 MÅNEDER
49.83,-

Måneden

12 MÅNEDER
44.03,-

Måneden

DAGSPASS
19,-

Varighet 24 timer

*Fornyes til 59,- måneden og kan sies opp når som helst. Ingen bindingstid. 

  • 3 x 6,5" bass, 4"mellomtone
  • 1" diskant
  • 30Hz-23kHz frekvensgang
  • (+/- 3dB)
  • 88dB følsomhet(2,83V/1m)
  • 4 ohm impedans

Pris: 29995 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
    4 høyttalere i prisklassen 30-40.000
    Også i denne testen:
    Oppsummering
    Musikalsk fyrverkeri
    En ting som er helt klart etter å ha testet høyttalere på dette nivået, er hvilken avgjørende rolle dynamikk spiller for en realistisk musikkopplevelse. Selv de mest kostbare high-end høyttalerne har store problemer med å gjengi dynamikken fra levende instrumenter. Men de som klarer å gjengi musikkens små og store forskjeller på en realistisk måte, vil også oppleves mer engasjerende. I dynamikkens tegn er det spesielt to høyttalere som utmerker seg i denne testen. KEF XQ40 fikk nakkehårene våre til å reise seg med sin enorme mellomtone, som bare pøste på med musikk uten å si stopp. Sjelden har vi…...
    Dali Helicon 400mk2
    Arvtageren
    Den første utgaven av Helicon 400 tok oss med storm for noen år siden, og sammen med toppserien Euphonia var de med på å heve Dali sitt image betraktelig. Fra å være best kjent som en produsent av billige dusinvarer, tok de steget opp til å bli en respektert high-end produsent. Og Dali har neppe spart på kruttet når de skulle lage en arvtager til en populære modellen. Helicon 400 MK2 er med sine 40.000 kroner de klart dyreste høyttalerne i testen, og koster nesten 8.000 kroner mer enn modellen den erstatter. Har Dali foretatt et skikkelig løft i lydkvalitet,…...
    KEF XQ40
    Midtpunktet
    KEF nevnes gjerne i samme åndedrag som Tannoy og B&W, og er blant verdens største høyttalerprodusenter. De er også kjent for å levere varene, enten det gjelder rimelige surroundpakker som de glimrende KHT3005 (årets surroundhøyttalere i 2006) eller prestisjefylte prosjekter som high-end modellen Muon – anerkjent som en av verdens desidert beste høyttalere. Prismessig så plasserer den nye XQ-serien seg klart mer i retning av høyttalere i den øvre mellomklassen. Men kanskje det likevel er håp om at ytelsen smaker av ekte high-end? Kvalitetsinntrykket fra XQ40er i alle fall førsteklasses –  vårt testeksemplar kom i en svært lekker mahogny-finish, men…...
    Swans F2.2F
    Outsideren
    Førstemann ut i dette spennende høyttaler-racet er en ganske uvanlig konstruksjon. Swan F2.2F består av tre individuelle seksjoner som utgjør èn høyttaler når de monteres oppå hverandre. Det er to separate basskabinetter, mens mellomtone og diskant deler samme kabinett. Det er slett ikke uvanlig å dele inn et kabinett i innvendige soner, men her har Swans altså gått enda lenger og separert dem helt. Fordelen med å dele opp høyttaleren på denne måten, er at det eliminerer nær sagt enhver negativ påvirkning mellom de ulike høyttalerelementene. Ulempen er at høyttalerne kommer i 6 esker og har en total vekt på…...
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

    Les også

    annonse
    Lukk meny