Finlux 22FLX857VUD

Kompakt alt-i-ett TV

Ute etter en liten og lekker TV til hytta eller campingvogna? Finlux har en TV som passer bra til formålet.

Med RiksTV-godkjent MPEG4-dekoder, innebygd DVD-spiller og mulighet for 12 volts drift oppfyller denne skjermen fra Finlux tre ønsker i ett. Den passer bra der man har dårlig med plass, eller steder hvor tilgangen til strøm er begrenset til batteri, aggregat eller solcellepaneler med 12 volt. Finlux-skjermen kan naturligvis benyttes med vanlig 220 volt fra støpselet også, via den medfølgende omformeren.

Liten og praktisk Bildepanelet på Finlux-skjermen er av den konvensjonelle LCD-typen, men tv-en er likevel slank og kompakt. Den kommer med bordfot ferdig montert, eller kan veggmonteres med en enkel veggbrakett som tilleggsutstyr. I tillegg til de innebygde mulighetene finnes det også en HDMI-inngang for tilkobling av annet utstyr som TV-spill eller satellittuner. Både DVD-avspilling og andre TV-funksjoner styres fra samme fjernkontroll.

Bildekvalitet
Med en skjerm så liten som 22″ får man naturligvis ikke det helt store inntrykket av HD-sendinger, men Finlux-skjermen gjør en klart godkjent jobb med det meste av tv-innhold. Bildet er skarpt og kontrastrikt, og har en fin og naturlig fargegjengivelse. Svartnivået fra den LCD-baserte skjermen er ikke spesielt imponerende, og i mørklagte omgivelser kan man spore en del lyslekkasje fra lysrørene på baksiden av panelet. Men så er dette heller ikke ment å være en filmskjerm for mørklagte rom. Langt viktigere er det at panelet gir bra med lysstyrke, og det klarer Finlux-skjermen fint, selv med et relativt lavt strømforbruk på 48 Watt.

God DVD-spiller
Et annet lyspunkt ved denne TV-en er den innebygde DVD-spilleren, som er veldig kjapp og enkel å bruke. Platene mates inn på siden av skjermen (verdt å tenke på om du vurderer å sette TV-en i et lite skap), og du trykker en knapp på fjernkontrollen for å bytte om til DVD-avspilling. Hastigheten er meget god, og den er både raskere til å lese plater og skifte spor enn de fleste Blu-ray spillerne vi har testet, noe som bidrar til bra brukerkomfort.

Finlux 22FLX857VUD er en kjekk liten TV som er ideell for hytte og campingvogn. Den innebygde DVD-spilleren fungerer meget bra og vi tror ikke noen vil savne Blu-ray spiller på en såpass liten TV. Inntil vi ser tilsvarende LED-skjermer med innebygd BD-spiller komme ned i samme prisleie er denne Finlux-skjermen et bra alternativ for hyttefolket. AH