Dynaudio er for kjenninger synonymt med nøytrale og musikalske høyttalere. Men de er gjerne ganske tungdrevne, og blomstrer ikke fullt ut før de får både 100 og 200 watt med forsterkerkraft å bryne seg på. Den nå utgåtte innstegslinja, Audience-serien, sleit nettopp med at høyttalerne trengte en uforholdsmessig dyr forsterker for virkelig å komme ut av sitt skall. Med arvtakerserien Excite har konstruktøren gått inn for å gjøre noe med dette. En noe høyere følsomhet og en påstått jevnere impedans skal gjøre dem til en relativt behagelig last for forsterkeren. Men skal man få noe bass å snakke om ut av såpass små høyttalere som X12 faktisk er, må delefilteret tunes til å fordele mer strøm til bassområdet, noe som uansett vil kreve sitt fra forsterkeren.
Lydkvaliteten
Rett ut av esken låter X12 velbalansert og ryddig. Men bassen er vel slank og lydbildet generelt ganske snevert – vi får følelsen av å sitte foran et par nærfelts studiomonitorer, uten det store lydlandskapet å snakke om. Etter drøyt 50 timer med innspilling skjer det ting (og ytterligere 50 timer senere blir det enda litt bedre). Bassen løsner og blir mer utstrakt, og lydbildet blir mer fokusert i senter, samtidig som det brer seg mer utover i rommet. Vi tar forbehold om at rommet helst bør være under 15 kvadratmeter, og ikke overdempet.
Ryddig lydbilde
Med en optimal forsterker, som både er kraftig og raffinert (vi har testet med Hegel H200, Yamaha A-S1000 og Electrocompaniets største forsterkersett), gir Dynaudio X12 et meget ryddig lydbilde, med relativt dyp bass til størrelsen. Vi ble overrasket over bassresponsen da vi satt på et opptak av det gigantiske Tonhalle-orgelet i Zürich (”Bilder på en utstilling” av Mussorgskij). De dypeste tonene runget meget imponerende ut av høyttalerne, mens kontrollen på det som skjedde oppover var relativt god. Dynamikken er meget godt ivaretatt av de små høyttalerne. Man skal dog ikke spille veldig høyt før det bryter opp, da dette gigantorgelet setter i gang enormt kraftige svingninger hos de nøkterne basselementene. Et par gulvhøyttalere vil naturligvis gå enda dypere i bassen, og gi mer skyv i bunnoktavene. Likevel er det besnærende hvor lite man faktisk savner av bass fra disse kompakthøyttalerne. Plassert i en bokhylle kan høyttalerne gi litt for mye av det gode, da bør de medfølgende putene brukes til å tette igjen bassporten. Med normale popinnspillinger savner vi derimot litt bass. Til sammenlikning går en av våre favoritter til prisen, XTZ 99.25 (kr 6500) markant dypere i bassen og har mer slagkraft her. Men den har like god tonestruktur og oppløsning i bassområdet som Dynaudio X12. Med en stor forsterker er også ”forgjengerne” Audience 42 er også sprekere og noe mer kroppslig i bassen enn X12. Men X12 har fordelen av å være mer lettdrevne, og med en forsterker i sin egen prisklasse (Cayin 153B, Marantz PM5003, NAD C355BEE) er det omvendt.
Nydelige vokaler
Mellomregisteret er åpent og med stort toneområde. Dype mannsrøster kommer godt frem fra bakgrunnsmusikken, med glimrende artikulering og troverdighet. Kvinnelige vokalister er dessuten silkemyke samtidig som vibrasjonene fra stemmebåndet skildres med meget god presisjon. Ane Brun er et godt eksempel, med en skjør nerve som griper. Dette takket være flotte dynamiske egenskaper i mellomtonen. Samtidig er gitarklimpringen meget tydelig, med en gjennomsiktig og relativt stor klang fra gitarkassa. Den påkostete silkedomediskanten er ikke å undervurdere som en del av dette samspillet. Overtonene er nærværende, men uten å kaste seg mot oss og rope: ”Her er vi! Hør oss!” Snarere er det et mykt og glatt samspill mellom overtonene og hovedtoneområdet. Lydbildet er fullt av detaljer, men i stedet for å få de katapultert mot lytteren blir invitert til å lene seg tilbake og bare la musikken komme av seg selv. Sett i forhold til den totale referansen er det vi savner – foruten en enda mer utstrakt og stødig bass – enda litt luftigere overtoner, som ville åpnet lydlandskapet mer og trukket oss inn i et mer tredimensjonalt og stort lydbilde, med instrumentene plassert med et større rom mellom hverandre. Konkurrent B&W CM 1 til 8000 kroner er bedre på akkurat dette. Men Dynaudioene er enda mer raffinert i mellomtonen, stemmeområdet. Sett at dette faktisk er et høyttalerpar til godt under ti tusen kroner, er det imponerende hvor mye high-end-følelse de gir med den riktige forsterkeren koblet til. De fungerer relativt bra med en forsterker til fem tusen kroner, men setter veldig stor pris på om prisen på denne blir doblet.
Konklusjon
Med Excite X12 har danske Dynaudio produsert en kompakthøyttaler med meget gode musikalske egenskaper. Den skiller meget godt mellom instrumentene, og verken legger til eller trekker fra noen ingredienser. Den har riktignok begrenset med kraft i bunnoktavene, men basstonene er raffinert og oppløst, og høyttalerne skiller meget godt mellom de tonale egenskapene til ulike bassinstrumenter. Det er likevel i mellomtoneområdet høyttalerne imponerer mest. Instrumenter og sangstemmer artikuleres usedvanlig bra, og det skilles bra mellom de ulike. Overtoneområdet er dessuten oppløst og silkemykt, og er en naturlig del av det hele. Det finnes høyttalere som markerer alle skiftene i musikken bedre, for X12 er ikke de kjappeste høyttalerne vi har hørt. Men det tar de igjen på ren skjær musikalsk sjarm og glatthet, som man aldri blir lyttetrøtt av. Høyttalerne fungerer fint med en likepriset forsterker, men om du har råd til å øke budsjettet på denne, vil du ikke angre på det.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned (Mest å spare)
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser