En god nummer 2

NAD har tidligere bevist at kraft for pengene er noe de kan. I kjent NAD-stil er dette systemet mer kjærkomment for øret enn for øyet.
Glimrende lyd Spiller MP3/WMA
Fint lite til prisen
  • CD, MP3 og WMA
  • Optisk og koaksial digitalutgang

NAD har aldri hatt design som sin fremste kvalitet. Og selv om denne CD-spilleren og forsterkeren er litt rundere i formene enn sine forgjengere, er utseendet fremdeles litt traust og umiskjennelig NAD. Men det er sånn de liker det.

CD-spilleren støtter kopierte CD-er med MP3- og WMA-filer i tillegg til normale musikk-CD-er. Separat strømregulering for den analoge og den digitale delen skal minimere at disse påvirker hverandre negativt. I tillegg har NAD montert en egen transformator som fungerer som en sluse for den koaksiale digitalutgangen, for å forbedre digitalsignalet for den som vil bruke en ekstern omformer (DAC). Tegnruten kan skrus av, noe som visstnok skal gi et løft i lydkvalitet.

Forsterkeren er oppgitt til 50 watt i 8 ohm RMS, men som med NAD-forsterkere flest yter den mer når det gjelder. Den er oppgitt til 100 dynamiske watt, som er relevant når kjappe transienter som trommeslag plutselig smeller til. Den skal dessuten oppføre seg svært stabilt selv om høyttalerne har lav impedans – ned til 2 ohm. Dette er uvanlig for så rimelige forsterkere, og NAD C326BEE får til dette takket være en strømkapasitet på over 50 amper.

Lydkvaliteten
CD-spilleren bærer preg av en varm og fyldig klangbalanse, med et overraskende stort lydbilde. Etterklangen fra et flygel er stor og pustende. Det er et fint fundament i basstonene, og det er i det hele tatt et ryddig og fint lydbilde. Den krispe gitarklimpringen på Paranoid Android fra Radioheads ”OK Computer” gjengis med en orden som er uvant i denne prisklassen, samtidig som det er fin fylde nedover.

Forsterkeren blåser fint liv i selv gulvstående høyttalere. Den har god kontroll, selv om det mangler energi i den nederste bassoktaven. Mellombassområdet er på sin side kontrollert og fint, og selv når vi spiller høyt er den nødvendige kontrollen der for å holde rockefoten i gang. Av de to er det likevel forsterkeren som er det svakeste leddet, den kunne godt hatt enda mer skyv i bunnoktavene, og den er ikke finmasket nok i toppen til å få fullt utbytte av kvaliteten i CD-spilleren.

NAD C326BEE

En god nummer 2

Bra med kraft