Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

TEST DALI Oberon 1 C

Muntre småtasser

Dalis minste ekte aktive høyttalere gir deg trådløs hi-fi i høy kvalitet, til en pris som er vanskelig å slå.
Karakter
DALI Oberon 1 C
Lyd & Bilde mener
Velopplagt og detaljert gjengivelse, og en imponerende dyp bass i forhold til størrelsen. Prisen er virkelig god!
Diskanten kan bli litt pågående, og kompleks musikk er ikke livretten. Men det gjelder bare å ha realistiske forventninger, ikke sant?
Spesifikasjoner
  • Elementer: 5,25” bass, 29 mm domediskant
  • Konstruksjonsprinsipp: bassrefleks, toveis, aktiv
  • Frekvensområde: 39–26 000 Hz (+/- 3 dB)
  • Innebygd forsterkereffekt: 2 x 25 W i hver høyttaler
  • Maksimalt lydtrykk: 106 dB
  • Delefilter: 2350 Hz DSP-basert
  • Tilkoblinger (hub): analog line-in (RCA), 2 x optisk digital (Toslink), HDMI, subwoofer out (RCA), Bluetooth (apt-X, apt-X HD og AAC)
  • Oppløsning: 24-bit / 96 kHz
  • Mål/vekt: 16,2 x 27,4 x 23,4 cm (BxHxD) / 4.2 kg
  • Farger: sort ask, hvit, mørk valnøtt, lys eik
  • Web: dali-speakers.com

Vi testet nylig Dali Oberon On-wall C, som er en aktiv vegghøyttaler i budsjettklassen. Nå er turen kommet til kompakthøyttaleren Oberon 1 C. De to tilhører samme serie, og Oberon 1 C er på mange måter en stativhøyttaler av samme konstruksjon. Derfor gjelder mange av de samme tingene som man kunne si om den første.

Elementene er derfor fortsatt en femtommers bass/mellomtone med trefibermembran, og diskanten ivaretas av den samme 29 mm tekstildome. Forsterkereffekten er også 25 watt til hver enhet, og delefilteret ivaretas av en digital signalprosessor, som også tilpasser frekvensgangen. Men selvfølgelig med andre innstillinger enn i vegghøyttaleren, som hadde et indre kabinett og var tilpasset plassering på veggen. Delefrekvensen er satt litt lavere. Diskantdomen får lov til å arbeide ned til 2350 Hz i stedet for 2,7 kHz.

 

På baksiden finner man et styrepanel hvor plasseringen i anlegget velges, en bassport – og et øye til veggoppheng. (Foto: DALI)

Baksiden domineres av styrepanelet for forstereken, hvor man kan velge høyttalerens plassering i det trådløse systemet. Det er også en bassrefleksport.

Annonse

Et innfrest beslag med et «øye» gjør det mulig å henge Oberon 1 C opp på en vegg. Men har du på forhånd planer om veggplassering, er det nærliggende å velge Oberon On-wall C, som er skapt til oppgaven.

Reolhøyttalere – men ikke til reolen

Dali Oberon 1 C er det vi i gamle dager kalte reolhøyttalere, og de er også små nok til å passe inn mellom bøkene eller oppå en skjenk. Hvis lyd, og spesielt stereoperspektiv, inngår i husstandens prioritering, vil de imidlertid fungere bedre på stativ, med passende avstand til vegger og hjørner.

Annonse

Oberon 1 C kan saktens plasseres i en reol, men som andre ”reolhøyttalere” er lyden best på et stativ, ut fra veggen. (Foto: DALI)

For å koble høyttalerne til resten av anlegget må man ha en såkalt Sound Hub, som fungerer som en digital forforsterker med trådløs forbindelse til de to høyttalerne. Det nærliggende valget er den nye kompakte utgaven, som nettopp har blitt introdusert sammen med de aktive Oberon-høyttalerne. Den oppgitte prisen er inklusiv hub.

Den nye Hub-en har HDMI-inngang med ARC (Audio Return Channel), men kan i motsetning til storebror ikke utvides med ekstra moduler til musikkstrømming med BluOS. Hub-en har også to optiske og en analog lydinngang.

Det er de nødvendige inn- og utganger. Den kompakte hub-en har fått HDMI-inngang med ARC. (Foto: DALI)

Lydkvaliteten

De bittesmå Oberon 1 C-høyttalerne fyller knapt nok topplaten på mine høyttalerstativer. Det gjorde heller ikke Dali Menuet SE. Og på noen meters avstand er det nærliggende å sammenligne de to modellene.

Begge er ultrakompakte toveishøyttalere, og prisen er stort sett den samme. Men der stopper også likhetene. For det første får man forsterkeren med på kjøpet av Oberon 1 C. Og mens de entusiasttrimmede Menuet SE opplevdes som et nypusset vindu til allverdens konsertsaler og opptaksrom, er det litt mer personlig karakter over Oberon 1 C. De kan også spille betydelig høyere.

Det første som når ørene, er en nesten demonstrativ åpenhet. Detaljer i diskanten og den øvre mellomtonen er lette å legge merke til. Det være seg cymbaldetaljer, high-hat eller sprø strenger på akustiske gitarer. Eller det kan være mandolinspillet på The Doors utgave av Alabama Song, som blir alt annet enn bakgrunnsmusikk.

Den fremtredende diskanten gir også stemmer litt ekstra kant, som kanskje ikke er helt korrekt, men som kler det meste. Korstemmene på Philips Glass Koyaanisqatsi virker overraskende veloppløste, og skiller seg fint fra kirkeorgelet og romakustikken.

Annonse

Og så er det bassen, som er minst like bemerkelsesverdig som diskanten. Med elektronikkens hjelp spiller Oberon 1 C rent og med fullt nivå ned til grensen på 39 Hz. Det er en prestasjon som vanskelig lar seg gjøre for passive høyttalere. De førnevnte Menuet SE takker av mer enn en halv oktav høyere (59 Hz), og prisen for selv den bassgjengivelsen er en nesten ugudelig ineffektivitet.

DALI Oberon 1 C er ultrakompakt, men lyden er fullvoksen. (Foto: DALI)

Valuta for pengene

Men tilbake til Oberon 1 C: De har absolutt ingen problemer med å fylle en gjennomsnittlig stue ved normal lydstyrke, og med en halv meter til bakveggen var bassen både solid og dyp. Madonnas Killers Who Are Partying fra Madame X har alt det rette trykket i dynamikken. Så lenge man ikke prøver å skru opp til festnivå. Men selv der går det ikke så dårlig som man kunne frykte, da bassen og diskantenheten jo har hver sin forsterker, og DSP-en forebygger at man foretar seg alt for destruktive ting.

Sammenligner man med Oberon On-wall C, som i det store og hele er samme konstruksjon, bare i et flatt kabinett til veggmontering, er det fortsatt fordeler ved å få høyttalerne ut i rommet og fri fra veggen. Perspektivet som vel og merke ikke var dårlig på veggmodellen, er litt mer presist på Oberon 1 C. Det er en god fornemmelse av dybde på scenen. Selv om rommet på ingen måte tegnes så stort, så knivskarpt og med slik takhøyde som på Menuet SE.

Også bassgjengivelsen er jevnere på stativutgaven. Man kan mistenke Dali-folkene for å ha gitt On-wall 1 C en «pukkel» i mellombassen for å gjøre den egnet til TV-bruk.

Annonse

Med frontstoffet i vevd møbelstoff montert, faller Oberon 1 C diskré inn. (Foto: DALI)

Ikke egnet til tunge løft

Svakheten ved Oberon 1 C er som på veggmodellen, nyanseringsevnen. Storslått orkestermusikk med masser av instrumenter i komplekst samspill er en oppgave som hører hjemme i en tyngre klasse. Disturbeds coverutgave av Sound Of Silence utløser en spontan vond følelse hos anmelderen, når de stakkars små høyttalerne utsettes for kombinasjonen av orkester-crescendo og sprukken heavysang. Men det er viktig å huske at vi her snakker om et par veldig billige høyttalere, som for de aller fleste vil være et perfekt første anlegg – eller et praktisk backup-anlegg til hverdagsrommet.

Det er bare få andre konkurrerende aktive høyttalere i denne prisklassen. KEF X300A Wireless og Elac AM 180 er relevante alternativer, men Dalis trådløse hub/forforsterker gjør Oberon 1 C langt lettere å integrere i anlegget.

Konklusjon

Dali Oberon 1 C er som sin vegghengte tvillingbror en av de billigste, enkleste og mest innredningsvennllige måter å få vellyd i stuen. Det er litt av en bedrift at man kan få to aktive høyttalere i skikkelig hi-fi-kvalitet for like under 14 000 kr.

Den mest direkte konkurrenten er faktisk nettopp Oberon On-wall C, som vil være det nærliggende valget hvis høyttalernes skal pares med et vegghengt TV, eller hvis plassen er ekstra trang. I begge tilfeller får man virkelig mye for pengene.

Annonse

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.