Lekker design Brukervennlig og rask
Høy pris
  • HDMI 1.3, 1080p/24
  • BD-J Profil 2.0, 1GB minne
  • Ethernet-tilkobling
  • USB-inngang

Loewe har tatt seg god tid med å utvikle en spiller som svarte til deres kvalitetskrav – faktisk så lenge at den første lanserte modellen knapt nok nådde butikkhyllene før den var utdatert. Den nye Blutech Vision Interactive er laget for å matche de lekre flatskjermene i SL, Individual og Reference seriene, og har alle betjeningsknapper samt skuffen ligger skjult bak en blank frontplate med. For Loewe har det selvsagt vært viktig å kunne integrere spilleren sammen med en Loewe TV. Derfor har Blutech Vision blant annet identisk menyutseende med de nye flatskjermene fra Loewe, og kan fjernstyres med TV-ens fjernkontroll over HDMI. Når det gjelder utstyr er det verdt å nevne at Loewe-spilleren (i motsetning til Marantz) kommer med 1 GB innebygd minnekapasitet for nedlasting av ekstramateriale og annet Blu-ray innhold fra nettet.

Bildekvalitet
Loewe er kjent for å legge mye ressurser ned i bildekvaliteten på sine TV-er, og Blutech-en ser ut til å være av samme klasse. Blu-ray bildet er som forventet skarpt  og krystallklart, men er en anelse varmere i fargetonen enn spilleren fra Marantz. Dette gir litt ekstra glød i hudtonene, og generell litt sterkere farger, uten at det blir for mye av det gode. Det er mer snakk om en forsiktig «signatur» over bildet som mange vil finne behagelig. Kontrasten er også litt høyere på Loewe-spilleren, noe som gir litt ekstra «smell» i enkelte filmscener. Når det gjelder avspilling av DVD er bildekvaliteten svært god her også. Ikke et hint av støy eller oppskaleringsproblemer å spore.

Lydkvalitet
Blutech Vision er hovedsakelig ment å skulle settes opp sammen med en Loewe-TV via HDMI, og kommer derfor uten analog multikanalutgang. Musikkavspilling i stereo avslører også at Blutech-en ikke har like påkostet analogdel som Marantz-spilleren – Loewe-spilleren har generelt et litt mørkere og mindre detaljert lydbilde, og heller ikke særlig spenstig bass sammenlignet med BD7004. I Loewe sitt tilfelle er det mer hensiktsmessig å hente ut eventuell surroundlyd digitalt, og gjerne direkte fra TV-skjermen.  Loewe tilbyr innebygd surround dekoding i TV-en, som igjen kan brukes sammen med deres aktive høyttalerløsninger.

Rask rakker
En av de beste attributtene til Loewe-spilleren er likevel hastigheten. Å kalle den lynrask er ingen underdrivelse. Blutech-en bruker bare 3 sekunder på å åpne skuffen fra standby, og det er blant det raskeste vi har målt. Lesehastigheten (ca 1 minutt fra platen legges i til tittelskjermen vises) er mer normal, men fullt på høyde med de raskere spillerne på markedet. De mer langsomme spillerne kan fort bruke 2-3 minutter på samme operasjon (merk at dette kan variere fra film til film). En annen bonus ved spilleren er fraværet av kjølevifte, som gjør Loewe-spilleren meget stillegående.

Loewe Blutech Vision er en brukervennlig Blu-ray spiller som leverer meget bra bildekvalitet. Den utmerker seg spesielt ved å være svært rask i oppstart og avlesning av BD-plater. Denne modellen retter seg selvsagt spesielt mot eiere av Loewe sine TV-er, men kan ogå være et bra valg til de som vil ha en linjelekker Blu-ray enhet som tar liten plass.

Marantz BD7004

Musikalsk Blu-ray

Hvis du lytter like mye til musikk på CD som du ser film på BD kan det være fornuftig med en spiller som er like god til begge deler. Til den jobben passer Marantz BD7004 utmerket.