BLACK WEEK TILBUD PÅ LYD & BILDE. 30% DENNE UKEN! SE TILBUDET HER!

: Arcam AVR600

Comback i 7 kanaler

Arcam har vært borte fra surround-rampelyset en stund, men når de først returnerer, gjør de det med stil. AVR600 gir deg både film- og musikkopplevelser i referanseklasse!

Lyd & Bilde mener

Musikalsk kinomaskin Masse kraft Brukervennlig
Billig fjernkontroll
  • Arcam AVR600
  • 7 x 120 watt, 8 ohm
  • 2 x 150 watt (stereo)
  • 5 HDMI inn, 2 ut
  • Ethernet/nettradio
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 35000 kr

I musikkbransjen er det ikke uvanlig for kjente artister å gå i dvale en stund, for så å relanseres med brask og bram etter få år borte fra scenen. Robbie Williams er et godt eksempel. Og akkurat som den britiske smørsangeren har hatt sin lille nedtur, har også hi-fi-produsenten Arcams surroundprodukter hatt en aldri så liten pause fra det skandinaviske markedet. Ufortjent, vil noen hevde.

Overgangen til Blu-ray, HDMI og HD-lyd skulle vise seg å bli utfordrende for produsenten fra Cambridge. De høyoppløste lydformatene (Dolby TrueHD og DTS HD Master Audio) gjorde mange receivere avleggs over natten. Uten støtte for HD-lyd fikk Arcams receivere det tøft mot siste generasjon av receivere fra Onkyo, Denon, Pioneer og Yamaha. Derfor settes det stor lit til at AVR600 skal rette opp dette.

AVR600
Den nye toppmodellen fra Arcam har mye å leve opp til. Forgjengeren AVR350 var en av de mest vellydende surroundreceiverne i sin klasse, og til musikklytting i stereo er den fortsatt en av de beste vi vet om – uavhengig av pris.

AVR600 er større og har en mer massiv fremtoning enn forgjengeren, men utsiden er ikke spesielt overdådig – nesten som en ulv i fåreklær. Du kan velge mellom en grå, NAD-aktig farge og en mer flashy sølvfinish. Derimot er det fullt av gromme deler under panseret. En kraftig ringkjernetransformator er en viktig bidragsyter til vekten på 25 kilo, og forsyner de 7 utgangstrinnene med ren og stabil strøm. AVR600 leverer 120 watt per kanal i surround-konfigurasjon, eller 150 per kanal i stereo. Dersom du kun har et 5.1-system kan du bruke de to overflødige kanalene til å bi-ampe fronthøyttalerne dine, eller drive et ekstra par høyttalere i et annet rom. Vi savner imidlertid mulighet til å bi-ampe senterkanalen, som ofte kan ha godt av litt ekstra kraft.

Tidligere Arcam-receivere har hatt begrenset HDMI-støtte, men dette er definitivt forbi med AVR600. Her får du 5 HDMI-innganger for digitale A/V-kilder samt to utganger, slik at du kan koble til både flatskjerm, projektor eller en ekstra videomonitor. Du kan også koble til analoge videokilder, oppkonvertere disse og sende dem digitalt videre til skjermen. Arcam-receiveren er utstyrt med en kraftig scaler fra DVDO som tar seg av denne jobben.

Den som ønsker å bruke AVR600 til musikklytting, har mange muligheter. X digitale innganger gjør det mulig å koble til mediaspillere som Sonos og Logitech Squeezebox digitalt til receiveren. Men AVR600 har også innebygd nettradio og intern nettverkstreaming som gjør at den kan få tilgang til pc-er og servere på egen hånd.

God brukervennlighet
Med så mange tilkoblingsmuligheter kunne baksiden av Arcam-receiveren lett ha fortont seg som et mareritt. Men AVR600 har en av de ryddigste bakpanelene vi har sett. Alle kontaktene er logisk plassert i hver sine grupper og har god avstand til hverandre. Risikoen for feilkobling og generelt kabelvirvar blir dermed mindre enn normalt.
Fjernkontrollen er den samme som brukes på Arcams Solo-produkter, og gir dessverre ikke det helt store inntrykket. Vi kunne gjerne ønsket oss en tyngre og mer avansert variant med display og baklyste knapper, men det skal i alle fall sies at fjernkontrollen er lett å bruke og styrer alle funksjoner på en effektiv måte. De fleste som kjøper hjemmekinoutstyr av dette kaliberet vil nok gjerne ty til en separat multifjernkontroll à la Philips Pronto uansett.

Receiverens skjermmeny (OSD) bidrar heldigvis til å dra opp inntrykket. En lettlest meny kommer opp over HDMI-bildet, og gjør det mulig å foreta finjusteringer (slik som f.eks. høyttaleravstand og nivå) mens lyd og bilde fortsatt spiller i bakgrunnen. Menyen er veldig oversiktlig og lett å navigere i, og står i sterk kontrast til de monokrome menyene vi fortsatt ser på en del billigere receivere.

Romkorreksjon
Om mangelen på ordentlig HDMI-støtte var det Arcam fikk mest kritikk for på sin forrige generasjon receivere, så kom manglende autooppsett og romkorreksjon på en sterk andreplass. Arcam har heldigvis bestemt seg for å følge med i tiden, og derfor har AVR600 både autooppsett og innebygd equalizer som gjør målinger ved hjelp av mikrofon. Dermed blir det langt enklere få et bra grunnoppsett av receiveren.

Vi testet AVR600 både i et vanlig stuemiljø så vel som et godt dempet lydrom, og vår erfaring var at det automatiske oppsettet gir svært nøyaktige resultater. Avstanden fra høyttaler til lytteposisjon stemmer med toppen 1–2 centimeters feilmargin, og du kan lett gå inn og etterjustere med centimeters nøyaktighet. Likeledes er nivåjusteringene meget nøyaktige, og kan justeres trinnvis med en kvart desibel av gangen.

Den innebygde equalizer-funksjonen er forholdsvis enkel sammenlignet med konkurrenter som Yamaha (YPAO) Pioneer (MCACC) samt Denon og Onkyo, som begge bruker Audyssey sitt system. Hver høyttaler måles og sjekkes igjen en gang fra en enkelt lytteposisjon, i stedet for å måle fra flere ulike posisjoner. Arcams EQ gjør forholdsvis liten inngripen i lydsignalet, og er best egnet til finjustering. Eventuelle akustiske romproblemer bør løses ved hjelp av høyttalerplassering, absorbenter og andre hjelpemidler.

Lydkvalitet i stereo
Arcam-receiveren har gjennom testperioden fått bryne seg på både små og store høyttalere. Til stereolytting benyttet vi primært våre trofaste B&W CM9, samt de kompakte stativhøyttalerne Linn Majik 109. Begge er meget kapable høyttalere med avslørende egenskaper.

De gulvstående B&W-høyttalerne krever sin mann av forsterkeren og spiller meget nøyaktig over hele frekvensområdet, så enhver form for ubalanse ville blitt nådeløst avslørt. Arcam besto imidlertid denne lyttetesten med glans. Lyden er nesten eksepsjonelt ren og klar, og låter mer som en dedikert stereoforsterker enn en receiver. Akkurat som Naims XS-forsterker, spiller den med rytmisk engasjement og massevis av musikalsk driv. Den kanskje fremste egenskapen til AVR600 er at den setter masse kraft bak musikken uten at lyden blir oppblåst, pretensiøs eller farget på noen slags måte. Bassgjengivelsen er både fyldig og velkontrollert, mens mellomtonen er klokkeren. Diskantgjengivelsen oppleves som svært finoppløst og akkurat passe energisk. De små Linn-høyttalerne spilte som langt større høyttalere takket være Arcam-forsterkerens solide kraftleveranser, og fikk en imponerende stram og fyldig bass. Aller best lyd får du dersom du kobler til en skikkelig CD-spiller, multispiller eller nettverksspiler via de analoge inngangene, og setter receiveren til «Analogue Direct», slik at de overflødige kretsene kobles ut. Men vi oppnådde også fremragende god lyd via de digitale inngangene.

Lydkvalitet på film
Det er til syvende og sist lyden alt handler om, for AVR600 har ingen spesielle funksjoner å skryte av enn langt rimeligere receivere fra Onkyo og Yamaha – snarere tvert imot. Heldigvis er det nettopp lydkvaliteten som gjør AVR600 spesiell. Koblet til våre svært avslørende THX-høyttalere fra M&K ble det raskt klart at Arcam-receiveren har rikelig med kraft og definisjon. Vi blir omsvøpet i et lydbilde som er tettpakket med informasjon, men likevel veldig romslig i både høyde og bredde.

Det finnes receivere der ute med like mye kraft, men det er få som har like mye finesse som AVR600. Det kanskje mest imponerende er måten den presenterer musikk- og dialogorienterte filmer som Mamma Mia og Walk The Line på. Slike filmer får rett og slett en ekstra dimensjon gjennom Arcam-receiveren, takket være en meget musikalsk, varm og behagelig klangkarakter. Lyden bærer preg av å være ekstremt ren og finkornet, og stemmegjengivelsen gjennom senterkanalen er noe av det beste vi har hørt fra en receiver. Under de glatte og myke silkehanskene gjemmer det seg imidlertid en knyttneve av stål. AVR600 viste med testfilmer som Dark Knight, Transformers 2 og Watchmen at den fint kan takle heseblesende actionfilmer på realistiske lyttenivåer uten å bukke. Her er det nok av kraftoverskudd til å skremme vettet av de fleste under de mest eksplosive scenene.

Dolby Volume
Apropos eksplosive filmscener. Mange har sikkert opplevd at de store nivåforskjellene på film kan være til besvær, spesielt når man ser film på kveldstid og ikke ønsker å forstyrre andre. Et typisk scenario: Du skrur opp lyden for høre dialogen tydelig, men får nesten blåst ut ørene idet neste actionscene setter inn. Det samme fenomenet er også utbredt ved vanlig tv-titting, hvor tv-kanalene ser sitt snitt til å skru opp lyden hver gang det er reklamepause.

Arcam-receiveren er utstyrt med Dolby Volume – en lydutjevningsfunksjon som kan hjelpe på dette problemet. Det går kort fortalt ut på å heve den lyden man helst vil høre (f.eks. tale) og samtidig begrense den maksimale lydstyrken, slik at forskjellene blir mindre. Vi var litt skeptiske til hvordan dette ville fungere, siden det i praksis begrenser dynamikken – men opplevde at det fungerte bra til sitt formål. Dolby Volume er spesielt nyttig når man benytter surroundanlegget til vanlig tv-titting, og vil utnytte lydkvaliteten uten å nødvendigvis spille veldig høyt.

Konklusjon
Arcam AVR600 har alt det vi kan forlange av en receiver: Flust med tilkoblingsmuligheter, dekoding av de aktuelle lydformatene og fremfor alt rikelig med kraft til å drive kresne høyttalere i både stereo og surround. Likevel er det lydkvaliteten som gjør receiveren til en aldri så liten juvel. Arcam AVR600 kan gjøre en fremragende god jobb både i hjemmekinoen så vel som i kresne stereoanlegg!

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 29 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Marius


Siste artikler:

Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Apples egen prosessor har gjort MacBook Pro til den råeste bærbare 13-tommeren vi har testet.
    Nettopp slått kloa i en PS5 eller Xbox Series X? Da kan det hende du vil ønske å oppgradere skjermen din også. Vi har testet de beste TV-ene til gaming!
    Det finnes mange gode små høyttalere, men ingen som denne.
    Den integrerte Linn Majik DSM spiller som en drøm med innebygget romkorreksjon, og har alt man trenger innebygget.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    iPhone 12 Pro Max feier gulvet med konkurrentene, og har det beste kameraet vi har sett hittil.
    De kompakte JBL L82 Classic, gir så mye moro for pengene, at vi utroper dem til best i klassen.
    BMWs første helelektriske SUV har alt man trenger, bortsett fra én ting.
    Sonys toppspekkede spillkonsoll leverer lynrask ytelse og sylskarp grafikk – skreddersydd for neste generasjons avanserte spill.
    Apple iPad Air og Samsung Galaxy Tab S7+ 5G i heftig tvekamp.
    Denon har aldri laget en bedre surroundforsterker, enn jubileumsmodellen AVC-A110.
    Bytter du ut den gamle strømforsyningen med en ny, kan det hende du blir like overrasket som vi ble.
    En digital notatbok er en mye bedre idé enn det høres ut som. Særlig når den er så bra som reMarkable 2.
    For den som har råd, skal det godt gjøres å få bedre lyd fra digitalsamlingen eller strømmetjenester. De rike har det godt!
    Jabras største ørepropp-modell fyller ikke stort. Men den er fylt med gode løsninger.
    iPhone 12 er kanskje det beste kjøpet blant Apples fire nye iPhone-modeller.
    LG og Sonys nye toppmodeller er er propp fulle av finesser og ny teknologi. Men hvilken av disse 8K-TV-ene har den aller beste bildekvaliteten? La oss teste!