Sveitsisk armékniv

Nokia N85

Vår nye favoritt i Nokias N-serie, har alle funksjoner man kan ønske seg, og dessuten en strålende OLED-skjerm. Nå savner vi egentlig bare pekeskjerm.

I likhet med vår tidligere favoritt N95, har N85 et tastatur med en skyvemekanisme som går i begge retninger. I den ene retningen får man frem tallknapper, og til den andre siden knapper for å styre musikkavspilling. Knappene er dessverre helt flate, noe som gjør det vanskelig å finne dem med fingrene, men det venner man seg ganske raskt til. Navigeringsknappen tar også litt tid å bli vant til, men den fungerer faktisk ganske bra når man har skjønt tegningen.
Fra og med denne modellen har Nokia fulgt anbefalingen om en standardisert ladekontakt. Det er derfor en mikro-USB-tilkobling som også brukes for å koble den til dataen. Smart i lengden, men litt irriterende dersom man har samlet på Nokia-ladetilbehør. Batteritiden er meget bra sammenlignet med forgjengeren, og det drøyer mange dager mellom hver lading. Det medfølgende minnekortet er på 8 GB, så det haster ikke med å kjøpe et større.

Lyd og bilde
Det mest slående med N85 er den lyssterke og kontrastrike OLED-skjermen med mange fargenyanser. Det er en fornøyelse å se på film på den lille skjermen. Linsen til kameraet har endelig fått beskyttelse, men i stedet for en ordentlig blits blir man henvist til LED-lamper, selv om det er to stykker. Bildene blir helt ok til å være en kameramobil, i det minste om man ikke kun bruker automatikken.

En ordentlig høretelefonkontakt gjør at man kan bruke favoritthodetelefonene sine, og da blir N85 en bra musikkspiller. Det er lett å navigere i musikken, og til og med kjøpe musikk fra Nokia Music Store. N85 kan også kjøpes i en Comes with Music-utgave, og da kan man laste ned så mye musikk man vil. Holder ikke det, finnes FM-radio og internettradio. I bilen kan man bruke FM-senderen for å få musikken i bilens høyttalere.

For to år siden utnevnte vi Nokia N95 til årets mobiltelefon da den håndterte det meste. Dette er en verdig oppfølger som gjør alt bedre, og dessuten har noen nye etterlengtede funksjoner. Men god batteritid og fantastisk skjerm, er det dessuten en fornøyelse å ha med seg dette multiverktøyet i lommen.

Hypet musikkmester

Sony Ericsson W715

Sony Ericsson har kjørt en massiv reklame for den lille lekre W715. Kan det være fordi den egentlig ikke er spesielt spennende?