LG Electronics går inn i 2026 med en større omorganisering av hele konsernet, som kan bety en interessant utvikling for kommende TV-generasjoner. Det hele starter med en ny toppsjef – Lyu Jae-cheol, – som tidligere har ledet LGs hvitevare-avdeling, tar over roret allerede fra 1. desember. Dette kan få stor betydning for LGs TV-strategi og ikke minst webOS-plattformen i fremtiden.
I følge pressemeldingen handler endringene om å gjøre selskapet mer smidig, AI-drevet og konkurransedyktig i dagens marked – selskapet har nok merket konkurransen fra blant andre Samsung, Hisense og TCL. Nå skal TV- og IT-avdelingene slås sammen til én “Display Business” for raskere produktutvikling, samtidig som en ny AI-divisjon får ansvar for alt fra bildebehandling til smartere brukergrensesnitt. TV-plattformen webOS får også en egen forretningsenhet, med mål om hyppigere oppdateringer og flere tjenester – men det kan potensielt også bety mer reklame på startskjermen.

LG vil også fokusere mer på strømmetjenesten sin – de gratis/reklamefinansierte LG Channels. Den får nytt design, ny logo og en «kraftig forbedret brukeropplevelse» med AI-baserte anbefalinger. Plattformen har nå vokst til over 4000 TV-kanaler på verdensbasis, og kommer nå med flere regionale tilpasninger. LG vil tydeligvis ha bedre kontroll på innholdet de viser – og tjene mer penger på reklame, slik Samsung har hatt suksess med gjennom Samsung TV+.
Både OLED-TV og Micro RGB
Alt dette tyder på at LG forbereder seg på en mer datadrevet, tjenestebasert fremtid – men forhåpentligvis uten å bremse utviklingen på det de er aller mest kjent for: OLED-TV. Selskapet var, og er en av pionerene i OLED-markedet, og vi forventer å se flere spennende TV-nyheter og ikke minst PC-monitorer på CES 2026.
LG har allerede raket inn noen priser i forkant av neste års messe, inkludert flere “Best of Innovation”-utmerkelser. En av disse er den gjennomsiktige LG SIGNATURE OLED T, verdens første ekte trådløse og gjennomsiktige OLED-TV. Men – høres ikke det kjent ut? LG viste denne gjennomsiktige skjermen til oss allerede på CES 2024, så det er litt pussig at den nå tas opp igjen på nytt.

Den andre innovasjonsprisen går til en premium LCD-modell med Micro RGB-teknologi, hvis modellnavn ikke er kjent enda. I tillegg får blant annet også lifestyle-skjermen StanbyME 2 oppmerksomhet fra CES-juryen.
Om neste års toppmodeller – arvtagerne til populære OELD G5 og C5 – får navn som C6 og G6, eller noe helt annet, gjenstår å se! I mellomtiden er flere av LGs 2025-modeller nå på Black Week-tilbud.



