Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

4K filmproduksjon med Sony F65

TV med 4K-oppløsning er årets hotteste tema på bildefronten. Men hvordan foregår egentlig digital 4K filmproduksjon?

Skrevet av / 11.06.14 - 17:11
4K filmproduksjon med Sony F65

I Sonys produksjonslokaler i Pinewood Studios, London fikk vi anledning til å teste ut deres profesjonelle F65 filmkamera, rigget til på en scene komplett med skuespiller, lyssetting og det hele.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Et profesjonelt filmkamera håndteres vanligvis av to personer, kameramannen som beveger kameraet, og assistererende kameramann som styrer fokus. Og som vi raskt fikk erfare, er dette en disiplin som krever mye trening!

En profesjonell 4K filmrigg må kunne håndtere utrolige datamengder. F65-kameraet har en 20 megapiksel bildesensor kapabel til å filme 4K oppløsning med opptil 120 bilder i sekundet. Opptakene gjøres i 16 bit RAW-format, med en båndbredde på 1 gigabit per sekund! Opptakene gjøres på spesielle SRMemory minnekort på opptil 1 terabyte. Det rekker til om lag 1 time med rå film (24 minutter med HFR/48 fps). Prislapp: Drøye 65.000 dollar, men småpenger om du heter Ridley Scott eller Christopher Nolan…

Sjekk ut Sony Professionals hjemmesider for mer info om F65.

Postproduksjon

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Når kamerateamet og regissøren er fornøyd, går råfilmen videre til postproduksjon, redigering og fargekorreksjon. Her fikk vi se en rekke «Hollywood-triks» bli utført på vår allerede vakre skuespiller, alt fra justering av hudtonene til å fremheve området rundt øynene. Selve stemningen på filmen kan også endres fra munter til dyster og skummel bare ved å endre på lyssetting og  fargebalanse.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Denne tidkrevende jobben er blitt betydelig enklere i den digitale verden. RAW-filene inneholder metadata som gjør det enklere å redigere lengre sekvenser, i stedet for å gjøre det ramme for ramme. Slik kan produsentene spare både tid og penger. Etter at postproduksjon er unnagjort kan den ferdige spillefilmen komprimeres for ulike standarder. En digital 4K kinofilm tar ca 400 gigabyte i ferdig komprimert versjon, som til slutt distribueres på spesielle DCP (Digital Cinema Package) harddisker ut til kinosalene.

Men når, og ikke minst hvordan skal 4K-filmene for alvor kunne ta steget fra kommersiell kino og inn i stua? Det gjenstår å se. Foreløpig kan vi i alle fall glede oss over at det vil ligge mye råmateriale ligger tilgjengelig, den dagen det skjer!

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Her er Sonys nye TV-modeller for 2024

Nå kan du gjøre et TV-kupp

TCL C855 går til 98 tommer

Her er TCL 115X955 MAX

Nå kan du se OLED-TV på flytur

Mer Philips Hue på Samsung TV

TCL 115X955: Gigant-TV klar for Norge

Se hva vi fant hos LG i Tyskland

Sniktitt på LGs nye OLED-modeller i Frankfurt

163 tommer, noen større?

Nå i butikk: TCL X955-serien

Sniktitt på Samsungs 2024 TV-modeller

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top