Nyhet

– Bredbånds- og mobilnettet takler hjemmekontor

I disse dager når de fleste av oss er tvunget til å jobbe hjemmefra, blir kapasiteten på nettene satt på prøve. Telenor lover at deres mobil- og bredbåndsnett holder mål.

Telenors nett skal holde når hele landet har hjemmekontor.

Telenors nett skal holde når hele landet har hjemmekontor.

– Mobil- og bredbåndsnettet er dimensjonert for å tåle den økte trafikken fra hjemmekontor, forteller Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen i en pressemelding. – Telenor har økt kapasiteten på 300 basestasjoner for å sikre at det er dekning der folk bor og arbeider.
Han går videre med å moderere seg noe.

Les også 5 grunner til å bruke Alexa, Google Assistant og Siri – og 3 grunner til å løpe skrikende bort. Skal du kjøpe en smarthøyttaler med innebygget digital assistent? Finn svaret her.

– I det store og det hele er jeg ganske sikker på at dette skal gå bra. Selvfølgelig kan det være en eller annen basestasjon som kortvarig går full, men vi har beredskap til å håndtere slike utfordringer. Det kan selvsagt bli utfordringer med hensyn til driftspersonell og «røde soner», men vi er i tett dialog med våre entreprenører og lover å gjøre alt vi kan i denne kritiske situasjon for landet vårt. Heldigvis har vi et av verdens beste mobilnett, som vi har dimensjonert for å ta slike trafikktopper, sier Amundsen.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen lover at Telenors bredbånd har kapasitet nok når hele landet har hjemmekontor. Foto: Telenor

VPN-oppkobling utfordrende

Dekningsdirektøren er mer bekymret for andre sider av det å ha hjemmekontor.

– 99,9 prosent av befolkningen har gode nok løsninger hjemme for å kunne bruke mobilen eller bredbåndet. Derimot er det ytterst få virksomheter i Norge som er forberedt på at så mange er på hjemmekontor samtidig. Det kan og vil oppstå flaskehalser når brukerne forsøker å koble seg på ulike jobbrelaterte systemer hjemmefra, for eksempel VPN-nettet, brannmurer eller andre lokale tjenestelag.

Hjemmeundervisning skaper problemer

Eksempelvis har hjemmeundervisning ved landets skoler medført begrensninger. Utdanningsetaten i Oslo har fått rapporter om trege og utilgjengelige systemer for over 90.000 elever.

– Jeg vil understreke at vi har et robust og sterkt nettverk og vi har ikke registrert noen feil i våre systemer. Når nærmest hele befolkningen jobber hjemmefra, er det helt naturlig at det kan oppstå treghet i enkelte tjenester, sier Amundsen.

En robust tv- og strømmetjeneste

Når alle fritidsaktiviteter er avlyst, samles folk rundt tv-skjermer og strømmetjenester. Det stiller store krav, både til Telenors bredbåndsnett og til tv- og strømmetjenesten T-We.

– Så langt har vi sett en betydelig økt bruk av vår tv- og strømmetjeneste t-we – uten at det har gått utover kvaliteten.

Sterk økning i SMS

Koronaviruset har også ført til en enorm vekst i SMS-trafikken. Mens normaltrafikken er 15 millioner SMS-er i døgnet i Telenors nett, er nå trafikken oppe i 35 millioner meldinger i samme tidsrom.

– Den tradisjonelle SMS-en har vist seg å være et svært effektivt kommunikasjonsmiddel i disse krisetider. Helsedirektoratet brukte SMS for å nå ut til alle Norges innbyggere i forrige uke. Landets hyttekommuner brukte samme måte å informere gjennom helga om at folk måtte dra hjem fra hyttene. Også privat næringsliv, eksempelvis forsikringsbransjen, bruker SMS for å nå ut med informasjon til kundene, forteller Amundsen.

telenor.no

Les videre
Exit mobile version