itemprop

Sonos: Dette er ikke OK, Google!

Sonos tar Google til retten for en anklage om å ha kopiert deres teknologi. Amazon er neste i rekken.

Har Google misbrukt sin posisjon til å kopiere teknologi fra Sonos? Det er påstanden i et søksmål som på tirsdag ble reist ved to rettsinstanser i USA. Sonos krever både økonomisk erstatning for brutte patenter og et forbud imot Googles høyttalere, smarttelefoner og datamaskiner i USA.

«Google har kopiert vår patenterte teknologi. Tross våre gjentatte og omfattende forsøk de siste årene på å finne en gjensidig tilfredsstillende løsning har Google ikke vist noen vilje til å samarbeide. Derfor har vi ikke noe annet valg enn å gå rettens vei,» sier Sonos’ CEO, Patrick Spence i en offisiell uttalelse.

Google talsperson Jose Castaneda sier til New York Times, at de to selskapene har diskutert teknologirettigheter i årevis, og at man hos Google er skuffet over at Sonos har valgt å gå til domstolen i stedet for å forhandle med dem. Han sier også at Google vil forsvare sin side av saken energisk

Og det er ikke bare Google, som ifølge Sonos har brutt selskapets patenter. Det samme skulle gjelde Amazon. Men Sonos har valg å nøye seg med å kjempe mot en gigant om gangen!

Sonos har saksøkt Google ved distriktsdomstolen i Los Angeles for brudd på fem patenter, men sier samtidig at de mener at både Google og Amazon har brutt rundt 100 patenter.

Sonos ga selv nøklene til Google og Amazon

Det påståtte patenttyveriet har ikke skjedd om natten under lommelyktens lys. Sonos utleverte selv alle tekniske detaljer til Google tilbake i 2012. Det gjorde de for at Google skulle være i stand til å integrere sin Google Music-tjeneste i Sonos’-høyttakere. Det virket problemetfritt, da Google den gang var et internettfirma som ikke lagde høyttalere. «Vi var naive,» innrømmer de nå hos Sonos.

annonse

Højttalerne er bare et middel for Google og Amazon

annonse

Saken handler ikke bare om misbrukte patenter. Sonos frykter at Google og Amazon vil oversvømme markedet med høyttalere til dumpingpriser. For mens høyttalere er Sonos’ levebrød, er de for Google og Amazon bare en snarvei til å selge varer og samle inn data. Og det er der de virkelig store pengene ligger for Google og Amazon.

Inntil et par år siden var Sonos i praksis enerådende, når det gjaldt små hjemmehøyttalere til streaming. Denne posisjon er raskt i ferd med å endre seg på grunn av stemmestyrte smart-høyttalere med Google Assistant eller (i de store språkområder) Amazon Alexa. Google og Amazon selger i dag like mange smarthøyttalere i måneden, som Sonos gjør på et helt år.

Likevel har Sonos vært varsomme med å gå ut mot Google og Amazon. For likt som alle andre elektronikkprodusenter er selskapet avhengig av Googles søkemotor og Amazons nettbutikk. Om Sonos sine produkter ikke dukker opp i søk hos de to, kan de like gjerne gi seg.

 

annonse

Kilde: New York Times

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

Test-abonnement
1 kr for 1 måned
Ubegrenset tilgang til
alle LB+ artikler
6 måneder
Kun 49,90 mnd
Tilgang til hele lydogbilde.no i 6 måneder
Ubegrenset tilgang til alle LB+ artikler
12 måneder
Kun 45,- mnd
Tilgang til hele lydogbilde.no i 12 måneder
Ubegrenset tilgang til alle LB+ artikler
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Kommentarer

  Motta varsler  
Varlse meg om

Les også

Rull til toppen