TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Renault Megane E-Tech electric: Her er de norske prisene

Den kompakte Renault Megane E-Tech electric ble først avduket i Norge i desember. Nå er prisene klare.

forfatter
Publisert 14.02.22 - 23:14

Med Megane E-Tech electric, som kommer til våren, ypper Renault seg mot selveste Volkswagen ID.3. Kompakte ytre mål, men god innvendig plass er stikkord, som skapt for bykjøring. Google operativsystem går dessuten hånd i hånd med lydanlegg fra Harman Kardon.

Renault Megane E-Tech electric er bygget på en ny plattform, med et helt flatt gulv, for å utnytte plassen maksimalt. Bagasjerommet på 440 liter, større enn hos ID.3 (385 l), og faktisk også enn den vesentlig større Mustang Mach-E, dersom man ikke regner med frunken på sistnevnte.

Renault Megane E-Tech electric covered
Renault Megane E-Tech electric, før avduking. Foto: Geir Gråbein Nordby

Google og Harman Kardon

Bilen har operativsystem fra Google, og som via den 12,3 tommers skjermen ga et flott visuelt inntrykk under avdukingen i desember. Android Auto er dermed også en selvfølge, men Renault har likevel ikke glemt Apple-tilhengerne. Her finnes nemlig også full trådløs støtte for CarPlay.

Megane E-Tech electric er tilgjengelig med lydnalegg fra Harman Kardon. Da får du ni høyttalerelementer inkludert subwoofer, og du kan velge mellom fem ulike lydbilder.

Renault Megane E-Tech electric harmankardon
Renault Megane E-Tech electric får lydanlegg fra Harman Kardon. Foto: Geir Gråbein Nordby

Mye utstyr

Ellers kommer bilen med mye utstyr. Filassistent, varmepumpe, oppvarmet ratt og ryggekamera er alle standard. Det samme er trådløs speiling av smarttelefon, håndfri låsing og åpning av bilen.

Du kan også få en mer avansert kjøreassistentpakke, parkeringsassistent og 360-kamera. Digitalt bakspeil er kjekt når du ikke har sikt gjennom bakruten, og hvem vil vel ikke ha elektrisk justerbare seter med massasjefunksjon?

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Lyd & Bilde (@lydogbilde)

470 kilometer

WLTP-rekkevidde fra det 60 kW store batteriet er oppgitt til 470 kilometer. Dette er under optimale forhold, så forvent godt under 400 km om vinteren. Dette gjelder også de fleste andre «langdistansebiler».

Med 220 hestekrefter yter bilen 0-100 km/t på respektable 7,4 sekunder, og hjemmelading kan gjøres med alt fra 2,3 kW til 22 kW. Hurtiglading på veien skjer med inntil 130 kW, og det tar ca 30 minutter å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet. Som gir ca 300 km etter WLTP-måling, eller 200 km på motorvei.

Renault Megane E-Tech electric Bagasjerom
Megane E-Tech electric har større bagasjerom enn de fleste på sin størrelse. Foto: Geir Gråbein Nordby

10 nye elbiler frem til 2025

Megane E-Tech electric blir en viktig bil for Renault. I et marked som på rekordtid har fått beinhard konkurranse er det lite rom for feilskjær.

Det vet Renault, som I løpet av de neste årene lover Renault hele ti nye elbilmodeller. Og skal vi tro Renault, er det kvalitet som gjelder fra nå av, fremfor å til enhver pris selge så mange biler som mulig. Nå skal bilene lages så bra man kan, så får de heller koste deretter. Under den nye CEO Luca de Meo skal Renault heretter «bevege seg fra å være et bilselskap som jobber med teknologi, til et teknologiselskap som jobber med biler».

Renault Megane E-Tech electric lifestyle
Foto: Renault

Renault Megane E-Tech electric: Norske priser og tilgjengelighet

Renault Megane E-Tech electric kommer i tre utstyrsnivåer. Evolution ER (Extended Range har redusert motorkraft på 130 HK, som gir lengre rekkevidde på 470 km. Techno har 220 HK og 450 km rekkevidde, og et høyere utstyrsnivå. Ønsker du derimot det beste lydanlegget fra Harman Kardon, og dessuten parkeringssensorer foran og på siden, i tillegg til ryggekameraet som er standard på alle varianter, er det Iconic du skal ha.

Prisene plasserer bilen ikke uventet i samme klasse som VW ID.3, og er som følger:

  • EVOLUTION ER (Extended range): Fra 359.900 kr.
  • TECHNO Fra 384.900 kr.
  • ICONIC Fra 399.900 kr.

Renault Megane E-Tech electric kan bestilles fra 21. februar.

renault.no

Renault Megane E-Tech electric2
Renault Megane E-Tech electric. Foto: Geir Gråbein Nordby

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Følg Lyd & Bilde