TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Årets beste tilbud - 4 uker kun 4 kr
Kjøp

Nyhet

Porsche Cayenne Electric er verdens kraftigste Porsche

Cayenne Electric Turbo er Porsches kraftigste produksjonsbil noensinne. Den leverer 1156 hestekrefter og spurter til 100 km/t på 2,5 sekunder.

Porsche Cayenne Electric er verdens kraftigste Porsche

Cayenne har vært Porsches bestselger siden 2002, og nå blir den endelig elektrisk. Endelig kan godt bemidlede mennesker reise til sommer- eller vinterhytten i luksus. Og med spinnville ytelser.

Cayenne Electric Turbo setter nye standarder med 1156 hestekrefter i Launch Control-modus. Det gir 0-100 km/t på 2,5 sekunder og 0-200 km/t på 7,4 sekunder! Toppfarten er på 260 km/t. Standardmodellen er mer moderat med 442 hestekrefter i Launch Control, men sprinten til 100 på 4,8 sekunder gir fortsatt et godt skyv i ryggen.

Porsche Cayenne Electric (10)
(Foto: Porsche)

Formel E-teknologi i gatebil

I tillegg til brutal kraft har Porsche satset på høy energigjenvinning. Cayenne Electric henter teknologi direkte fra Porsches Formel E-racerbiler, der den henter ut inntil 600 kW under bremsing. Porsche hevder at 97 prosent av all bremsing i hverdagskjøring kan håndteres av elmotorene alene.

Turbo-utgaven har direkte oljekjøling av elmotoren på bakakselen, for å sikre høy kontinuerlig effekt uten at systemet overoppheter. I normalmodus leverer Turbo-versjonen 857 hestekrefter, men gir ytterligere 176 hestekrefter i ti sekunder ved å trykke på en knapp. Kjekt å ha under forbikjøringer. Og gøy!

Les også TEST: Porsche Taycan GTS Sport Turismo Pris og ytelse gjør GTS til Porsches kanskje beste Taycan-versjon.
Porsche Cayenne Electric (4)
(Foto: Porsche)

Lader lynraskt

I gulvet sitter et 113 kWt batteri med 800-volts teknologi. Rekkevidden er oppgitt til 643 kilometer for basemodellen og 624 kilometer for Turbo-utgaven, begge målt etter WLTP.

Annonse

Ladingen går raskt unna, med en maksimal ladeeffekt på 390 kW. Lading fra 10 til 80 prosent skal gå unna på 16 minutter, dobbelt så raskt som vanlig. På ti minutter får du nok energi til 325 kilometers kjøring.

Porsche Cayenne Electric (2)
Cayenne Electric kan lades trådløst. (Foto: Porsche)

Trådløs lading

Som første Porsche støtter Cayenne Electric trådløs induktiv lading med inntil 11 kW effekt. Du trenger bare å parkere bilen over en ladeplate, så starter ladingen automatisk. Ja, det er ekstrautstyr, og nei, det er ikke billig. 75.000 kroner koster det, inkludert installasjon.

Les også Nyhet: Porsche Cayenne Electric lader trådløst Porsche Cayenne Electric blir verdens første elbil med 11 kilowatts trådløs lading. Og gjør dermed både ladekabel og ladeboks overflødig.

Ny design – men fortsatt Cayenne

Utseendet er oppdatert, men det fortsatt unektelig en Cayenne. Det lave panseret, de slanke Matrix LED-frontlyktene og den fallende taklinjen er klassisk Cayenne-design. Men detaljer som den tredimensjonale lysstripen bak med animert grafikk og den belyste Porsche-skriften er nytt.

Cayenne Electric er 5,5 cm lengre enn bensinversjonen, og akselavstanden er strukket 13 cm. Dette er det først og fremst baksetepassasjerene som drar nytte av, og alle får elektrisk justerbare seter som standard. Bagasjerommet er enormt, 781 liter med alle seter oppslått. Legg ned baksetene, og det vokser til 1588 liter. Da har vi ikke telt med de 90 literne ekstra i frunken.

Turbo-modellen har kontrastdetaljer i metallisk gråfarge (Turbonite) på Porsche-emblemet, felgene og vinduslistene. Begge modeller kan utstyres med offroad-pakke med bedre bakkeklaring.

Luftmotstand som en sportsbil

Cayenne Electric er blant de mest aerodynamiske SUV-ene i klassen, med en luftmotstandskoeffisient på 0,25. Aerodynamikken justeres dynamisk etter fart og kjørestil. Aktive kjøleluftklaffer i fronten, adaptiv takspoiler og spesielle blader bak på Turbo-modellen forbedrer både rekkevidde og kjøreegenskaper.

25_PAG_290_Cayenne_008_Cayenne_interior-25_PAG_290_Cayenne
(Foto: Porsche)

Stor OLED-skjerm

Aldri har det vært så mye skjerm inni en Cayenne. En elegant buet OLED-skjerm i midtkonsollen kombineres med et 14,25 tommers instrumentpanel og en valgfri 14,9 tommers passasjerskjerm. For første gang i Cayenne kan du også få head-up-display med AR-teknologi.

Skjermene kan tilpasses med widgets og temaer. Tredjepartsapper kan lastes ned direkte i bilen via Porsche App Centre. Voice Pilot bruker kunstig intelligens til å forstå komplekse spørsmål og svare som en ekte samtalepartner, ikke ulikt chattefunksjonen til ChatGPT.

Med såkalte Mood Modes kan du tilpasse seteposisjon, lys, klimaanlegg, lydprofil og skjermer etter ønsket stemning. I tillegg til å varme opp setene kan du også få varme i store kontaktflater som armlener og dørpaneler.

Ingen ord ennå om lydanlegget, men vi forventer at man kan velge Burmester som tilleggsutstyr.

3,5 tonn på hengerfestet

Cayenne har alltid skiltet med en stor tilhengervekt på 3500 kilo, og den elektriske er intet unntak. Kombinert med adaptiv luftfjæring som standard, skal bilen håndtere asfalt og grusveier like elegant.

Turbo-modellen kan utstyres med Porsche Active Ride – et aktivt fjæringssystem som i stor grad kompenserer for karosseribevegelser og skal gi «eksepsjonell stabilitet og komfort».

Porsche Cayenne Electric er verdens kraftigste Porsche 1
(Foto: Porsche)

Porsche Cayenne Electric: Pris og tilgjengelighet

Cayenne Electric kan bestilles nå og kommer i norske butikker i løpet av første halvår 2026.

Les også TEST: Porsche Taycan Cross Turismo med Burmester Er du på jakt etter en praktisk og komfortabel sportsbil med god lyd til reisen? Da er Taycan Cross Turismo med Burmester-anlegg et glimrende valg.

Priser:

  • Cayenne Electric: fra 1.116.386 kroner
  • Cayenne Turbo Electric: fra 1.767.130 kroner

Tekniske data Cayenne Electric:

  • Effekt: 300 kW/408 hk (325 kW/442 hk med Launch Control)
  • 0-100 km/t: 4,8 sekunder
  • Toppfart: 230 km/t
  • Rekkevidde: opptil 643 km (WLTP)
  • Forbruk: 19,7-21,8 kWt/100 km

Tekniske data Cayenne Turbo Electric:

  • Effekt: 630 kW/857 hk (850 kW/1156 hk med Launch Control)
  • Dreiemoment: opptil 1500 Nm
  • 0-100 km/t: 2,5 sekunder
  • 0-200 km/t: 7,4 sekunder
  • Toppfart: 260 km/t
  • Rekkevidde: opptil 624 km (WLTP)
  • Forbruk: 20,4-22,3 kWt/100 km

Mer info: porsche.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Elektrisk Porsche Cayenne har 1156 hk

Porsche dropper ladekabelen

Tesla jobber med CarPlay

Ford får grønt lys for selvkjøring i Norge

Kia utfordrer VW ID. Buzz

Honda lanserer elektrisk motorsykkel i Europa

Elektrisk småbil fra Renault

Google-navigasjon får live-kamera

Lucid-eiere får snart strøm fra bilen

Ny tilbakekalling av Tesla Cybertruck

Her kommer robotpolitiet

Google tester widgets for Android Auto

Lyd & Bilde