Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Wimp 5 år i Norge

I dag feirer Wimp 5 år. Musikktjenesten har så langt betalt ut 400 millioner kroner, og kan påberope seg en rekordhøy norskandel på 33 prosent.

Skrevet av / 19.02.15 - 08:00
Wimp 5 år i Norge

Etter fem år på det norske markedet kan musikktjenesten Wimp slå i bordet med å ha utbetalt rundt 400 millioner kroner til plateselskaper og TONO i Norge siden starten. I tillegg har de hatt en rekordhøy norskandel på hele 33 prosent blant de mest spilte artistene her hjemme. Nå er planen å presentere de norske artistene ute i verden med den nye tjenesten TIDAL.

Wimp ble lansert i Norge den 19. februar 2010 på Bylarm. Siden den gang har over en halv million brukere i fem land satt seg på abonnentlisten, og nå forberedes global lansering i 30 land.

Fronter norsk musikk
Wimp har siden begynnelsen hatt fokus på musikkanbefalinger, og deres redaksjon har opp gjennom tiden inngått en rekke samarbeid og aktiviteter med norske artister, og dessuten gitt ut egeninitierte innspillinger med noen av disse. Forretningsideen har dessuten også vært å fronte 50 prosent norsk musikk i tjenesten, og listen over de 100 mest spilte artistene i femårsperioden har som nevnt en norskandel på imponerende 33 prosent.

– Når vi vet hva slags markedssnitt IFPI og TONO rapporterer for norskandel i streaming totalt sett, må vi være svært godt fornøyde med 33 prosent i WiMP, sier redaksjonssjef Sveinung Rindal. – Kurt Nilsen på topp følges tett av artister som Kaizers Orchestra, Karpe Diem, Maria Mena og Donkeyboy.

Vil gi verden nordisk musikk
Wimp hevder stor suksess internasjonalt de siste månedene med lanseringen av Tidal, den globale versjonen av Wimp HiFi med tapsfri lydkvalitet. Tidal ønsker nå å gi norske artister et vindu mot verden.

– Torsdag åpner vi en egen «Nordics»-sjangerside for våre internasjonale brukere, der artister som Susanne Sundfør, Møster! og Torgeir Waldemar presenteres sammen med en rekke andre norske og nordiske artister. Det blir spennende å se hvordan dette slår ut. Vi har jo allerede sett at Röyksopp nådde helt opp på topplistene våre for 2014 i TIDAL over mest spilte album i USA og Storbritannia, sier Rindal.

Håper å øke utbetalingene
Regnskapet for Wimp viser at rundt 400 millioner kroner så langt har funnet veien til norske plateselskaper og TONO. Håpet er at Wimp HiFi og Tidal fremover vil bidra til økte utbetalinger, med pris på 199 kroner pr. måned sammenlignet med standardprisen på 99 kroner.

wimp.no
tidalhifi.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Goldmund effektforsterker: Bare ikke spør om prisen ...

En forsterker for drømmere

Vinyl setter ny rekord

Komplett anlegg i retrostil

Platespiller med plug and play

Nye råskinn fra sveitsiske Soulution

Da hi-fi var en livsstil

Noe helt eget for din platesamling

Nå kan du linke til alle musikktjenester på én gang

Endelig en rimelig Roon-streamer!

En DAC i samuraienes fotspor?

Denne lille boksen kan gjøre dine gamle B&O-høyttalere "trådløse"

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top