Det er ingen nyhet at musikk kan virke helsebringende. Det virker mot både angst og depresjon, og det har til og med gitt Alzheimer-pasienter hukommelsen midlertidig tilbake. At det dermed også fungerer mot angst for korona, er ingen stor bombe i seg selv. Men nøyaktig hvor bra funker musikk sammenlignet med andre virkemidler? Og hvordan virker musikken på oss under sosial isolasjon?
Mental velvære i korona
Et internasjonalt forskerteam ville finne ut av dette, og samlet i fjor høst inn data fra over fem tusen personer fra hele verden, deriblant 200 personer fra Norge. Disse ble bedt om å vurdere relevansen av ulike mål for mental velvære: trivsel, lufting av negative følelser, selvkontakt, distraksjon fra krisen, og til slutt fellesskapsfølelse. Deretter skulle de vurdere hvor godt ulike aktiviteter fungerte opp mot de definerte målene.

Musikk tronet på topp
Blant alle aktiviteter scoret musikk aller høyest for tre av målene: trivsel, lufting av negative følelser, og selvkontakt. I tillegg kom musikk på delt førsteplass, ved siden av TV-titting, for distraksjon. Det var med andre ord bare for ett mål at musikk ikke kom på førsteplass, nemlig fellesskapsfølelse. Ikke overraskende var sosialisering svaret for de fleste her, men musikk kom faktisk på en solid annenplass.
Marginale kulturelle forskjeller
Man så de samme resultatene uavhengig av land og kjønn, mens det kunne variere noe med alder. Kulturelle forskjeller var små, og gjorde omtrent kun utslag når det var snakk om å bruke musikk for å oppnå en fellesskapsfølelse. I noen få tilfeller ble musikk oppgitt å tvert imot forsterke negative følelser. Men dette ble da satt i sammenheng med at man lyttet til musikk med negativt innhold, som fremmet triste og også nostalgiske tanker.
Så det er bare å guffe opp anlegget – eller stemme gitaren!
Kilder:
Bagasjevolum l | Hengervekt kg | Taklast kg | |
---|---|---|---|
Audi e-tron | 660-1725 | 1800 | 75 |
Audi e-tron Sportback | 615-1655 | 1800 | 75 |
Audi Q4 e-tron | 520-1490 | 1000 | 75 |
Audi Q4 e-tron Sportback | 535-1460 | 1000 | 75 |
Audi e-tron GT | 405 | 0 | 75 |
BMW i3 | 260-1100 | 0 | - |
BMW i4 | 470-1290 | 1600 | 75 |
BMW iX3 | 510-1560 | 750 | 100 |
BMW iX | 500 | 2500 | - |
Citroën e-C4 | 380 | 0 | - |
Citroën e-SpaceTourer | 989-1384 | 1000 | - |
Cupra Born | 385 | 0 | - |
DS 3 Crossback | 350-1050 | 0 | - |
Fiat 500 Electric | 185-550 | 0 | - |
Fiat e-Ducato | 419 | 0 | - |
Ford Mustang Mach-E | 402-1420 | 750 | 0 |
Honda e | 171-857 | 0 | - |
Hongqi E-HS9 | 438-1814 | 1500 | - |
Hyundai Ioniq EV | 350-1410 | 0 | - |
Hyundai Ioniq 5 | 531-1591 | 1600 | - |
Hyundai Kona Electric | 332-1114 | 300 | 80 |
Jaguar i-Pace | 505-1163 | 750 | - |
Kia e-Soul | 315-1339 | 300 | 100 |
Kia e-Niro | 451-1405 | 200 | 100 |
Kia EV6 | 520-1300 | 1600 | - |
Lexus UX | 367 | 0 | - |
Maxus EV80 | - | 1250 | - |
Maxus Euinoq EV | - | 400 | - |
Mazda MX-30 | 341-1171 | 0 | - |
Mercedes-Benz EQA | 340-1320 | 750 | - |
Mercedes-Benz EQB 5 s | 496-1710 | 750 | - |
Mercedes-Benz EQC | 500-1460 | 1800 | - |
Mercedes-Benz eVito | 694-929 | - | - |
Mercedes-Benz EQV | 1030-4630 | - | - |
Mini Cooper SE | 211-731 | 0 | - |
Mitsubishi i-MiEV | 235-860 | 0 | - |
Nissan Ariya E-4ORCE 87 | 415 | 1500 | - |
Nissan Leaf | 435 | 0 | - |
Nissan e-NV200 5 s | 1190-3100 | 150 | 100 |
Opel Corsa-e | 267-1042 | 0 | - |
Opel Mokka-e | 310-1060 | 0 | - |
Opel Zafira e-Life | 980-1500 | 1000 | - |
Peugeot e-208 | 265-1106 | 0 | - |
Peugeot e-2008 | 434-1467 | 0 | - |
Peugeot e-Traveller L2 | 603-1800 | 1000 | - |
Peugeot e-Traveller L3 | 989-1950 | 1000 | - |
Polestar 2 | 405-1095 | 1500 | - |
Porsche Taycan | 407-488 | 0 | 75 |
Porsche Taycan Cross Turismo | 430-1196 | 0 | 75 |
Renault Twizy | 40 | 0 | - |
Renault Zoe | 338-1225 | 0 | - |
Seat Mii Electric | 250-923 | 0 | - |
Skoda Citigoe iV | 250-923 | 0 | - |
Skoda Enyaq iV80X | 585-1710 | 1200 | 75 |
Tesla Model 3 | 425 | 1000 | 68 |
Tesla Model Y | 425-1900 | 1600 | - |
Tesla Model S | 793-1795 | 0 | - |
Tesla Model X 7 s | 2577 | 2268 | - |
Toyota Proace Verso | 989-1950 | 1000 | - |
VW e-up! | 250-923 | 0 | - |
VW iD.3 | 385 | 75 | - |
VW iD.4 | 543-1575 | 1000 | 75 |
VW iD4 GTX | 543-1575 | 1200 | 75 |
Volvo XC40 Recharge | 413-1342 | 1500 | 75 |
Volvo C40 Recharge | 413-1342 | 1500 | 75 |
XPeng P7 | 440 | 0 | - |
XPeng G3 | 380-760 | 0 | - |