Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Last.fm stenger strømmetjeneste

Fortsetter med radiotjeneste, musikkoppdagelse og anbefalinger.

For ti år siden var Last.fm det beste valget for å oppdage ny musikk på nettet. Et slags sosialt nettsted, hvor man kunne gå inn og gratis, via strømming, høre på favorittmusikken til andre i sitt nettverk. Dessuten hadde de sin ”Scrobbler”, en enkel avspiller hvor man skrev inn sin favoritt musikkstil eller artist, og det ble satt opp en spilleliste med tilfeldig utvalgt musikk som lignet. En slags brukertilpasset radiostasjon, altså. Så kunne man klikke ”liker” på låtene man likte, slik at tjenesten hele tiden ble bedre på å skjønne hva slags musikk man likte – og ikke. Artister kunne dessuten åpne en artistside, ikke så ulikt MySpace, hvor de lastet opp musikken sin og beskrev stilen og hva slags artister som ligner.

Startet abonnement
Etter hvert utvidet tjenesten med en abonnementstjeneste, og de begynte å ta seg betalt. For litt penger i måneden kunne man få alle de gamle tjenestene, i tillegg til tilgang til det meste av utgitt musikk, med omtrent utvalget til Spotify, Wimp, Pandora, Deezer, og deres like. Dette gjorde det mye enklere å finne favorittmusikken sin. I stedet for å skrive inn en artist og få opp en tilfeldig låtliste – hvor kanskje selve artisten ikke engang var representert – så kunne man nå finne musikken man søket direkte. Akkurat som Spotify.

Faktisk nøyaktig som Spotify.

Last.fm-Web-interface copy

Jungel med konkurrenter
Med den nye abonnenttjenesten hoppet Last.fm inn i en jungel med en hel drøss av konkurrenter – og hvor bare de sterkeste kan overleve. De fikk greit fotfeste rundt omkring, spesielt i Canada, hvor Last.fm var kanskje den mest populære tjenesten av dem alle.

Det var imidlertid ikke nok. Relativt anonyme Last.fm har ikke klart å takle konkurransen fra Spotify og Pandora. Når det nå også går rykter om at Apple etter hvert vil lansere en konkurrerende tjeneste, har det vel føltes greit for Last.fm å dra ut pluggen for sin strømmetjeneste. Endelig stenging skjer den 28. april.

– I løpet av 10 år har vårt mål alltid vært å la folk rundt i verden oppdage ny musikk med så få begrensninger eller restriksjoner som mulig, skriver Last.fm i et innlegg på sitt forum.

– Musikkbildet har imidlertid forandret seg dramatisk i løpet av den tiden og vi har sett oss nødt til å fatte noen veldig vanskelige vedtak rundt våre kjerneprodukter og -tjenester.

Tilbake til røttene
Nyhetene er ikke bare triste. Last.fm fortsetter nemlig med det de kan best: nemlig artist-og-sjangerradio de kaller ”scrobbling”, musikkoppdagelse og anbefalinger. Så samarbeider de i stedet med strømmetjenester som Spotify, Wimp og flere, for å bringe musikken til oss. Imidlertid må man fremdeles abonnere for å få den beste tjenesten, ellers får man fremdeles gratis tilgang til enklere tjenester.

Nyheten har imidlertid falt i dårlig jord hos kanadierne, hvor alternativene er færre. Fra kommentarfeltet:

– Dere overkjører kanadiske lyttere fullstendig. Vi har ikke tilgang til Spotify eller Pandora, osv. Last.fm var den eneste ordentlige tjenesten tilgjengelig, skriver en oppgitt abonnent.

last.fm

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.