Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Se Apples iPad [oppdatert 28.01.10]

Den mye omtalte tablet-en som deler av pressen har hypet verre enn Jesu tilbakekomst, er endelig her. Litt annerledes enn mange hadde beskrevet, og klar til å fylle hullet mellom en iPhone og en bærbar Mac.

Skrevet av / 27.01.10 - 19:40
Se Apples iPad [oppdatert 28.01.10]


Den ligner en kjempesvær iPhone. Skjermen er da også en kapasitiv pekeskjerm, akkurat som på iPhone, og man kan bruke den som en MacBook, bare med skjermtastatur. Slik man bruker en iPhone.
Tastaturet er naturligvis mye større på en iPad, 9,7 tommer gir bedre plass for qwerty-tastaturen på skjermen, enn på iPhones 3,5-tommers pekeskjerm.

En så kalt tablet er ikke noe nytt, men det er første gang på lenge at Apple lager noe som ligner, så spørs det hvor mye fremtidens tablet-er kommer til å ligne på Apples nye iPad.
iPhone har siden lanseringen i januar 2007, endret mobiltelefonene radikalt, i dag lager alle mobiler med tilsvarende pekeskjerm som iPhone, noe  bedre, noen dårligere. Men ingen med samme suksess i markedet for smartmobiler som Apple.

Med en iPad kan man gjøre alt man gjør med en laptop, hevdes det. Nettsurfing, e-post, avspilling av musikk, film, videoer og lesing av e-bøker. Det siste kan være et alvorlig slag for de så kalte lesebrettene, som er begrenset til lesing av e-bøker. På en monokrom skjerm.
På en iPad får man en 9,7 tommers bredformatskjerm med LED-baklys på en LCD-skjerm med IPS-teknologi. I praksis betyr det at man får mye bredere innsynsvinkel, større fargespekter og jevnere belysning av skjermen. Som kan dimmes.
Dermed kan man også lese aviser som New York Times og andre, eller magasiner på nett og selvsagt bøker med fargebilder i. Det er ikke sikkert at alle bare leser bøker med tekst…
Skjermen har en oppløsning på 1024 x 768 piksler med 132 piklser per tomme, som holder fint ttil å lese tekst fra e-bøker.

Akkurat som en iPhone, har iPad alt liggende fremme på skjermen. iTunes og iTunes Store er bare en lett berøring unna, og man har tilgang på alle Apps fra App Store. Det betyr at man kan laste ned billig programvare og ikke minst spill til iPad rett fra nett.
Gaming og annet innhold er viktig for iPad-ens suksess. Produktet i seg selv er ikke revolusjonerende, det skal innhold til for at iPad skal bli en suksess. Og der har Apple allerede et forsprang med iTunes Store og App Store.

iPad lanseres i to utførelser med valget mellom tre minnekapasiteter, en 16 GB utgave vil koste 499 US dollar, mens prisene blir 599 for 32 GB og 699 for 64 GB utgaver av iPad, og de vil bli tilgjengelige i månedskiftet mars/april.
Men den vil også komme i utgaver med 3G integrert støttet av et microSIM-kort – en måned senere enn versjonen uten 3G – slik at man kan bruke mobilnettet i tilegg til trådløst nettverk, og da er prisene 629 USD for 16 GB versjonen, 729 for 32 og 829 for 640 GB iPad med både Wi-Fi og 3G. Den vanlige versjonen har 802.11n Wi-Fi og Bluetooth 2.1 + EDR.
I USA er det allerede lansert dataabonnent for de som velger en iPad med Wi-Fi og 3G -og der koster 250MB data i måneden 14.99 USD, eller 29.99 USD med ubegrenset datatrafikk i AT&Ts mobilnett.

Det er ingen grunn til å tro at vi ikke skal få tilsvarende her hjemme.

Det det derimot er grunn til å bekymre seg over, er om vi noengang får tilgang til tv-serier og filmleie fra iTunes. Slik de har i USA og noen andre land.
Hittil har disse tjenestene glimret med sitt fravær, på grunn av programrettigheter og ulike avtaler i de forskjellige landene, men innhold er som sagt nøkkelen til iPads suksess, så man får håpe at Apple klarer å gi iTunes-brukerne – i iPad/iPhone/Mac-brukerne det samme tilbudet her hjemme.

En iPad kan også brukes til noe produktivt. Apples Phil Schiller viste de nye utgavene av presentasjonsverktøyet Keynote, regnearket Numbers og skriveprogrammet Pages fra iWork-pakken på iPad. Programmene var tilpasset bruk av pekeskjerm, og hadde tastatur-layout og sprettoppfaner- og menyer som var skreddersydd for iPad.
Den er ikke særlig stor. Vekten selv med unibody aluminiumsskall og stor glassflate på andre siden, er på moderate 680 gram – 730 for Wi-Fi + 3G – og den 13,4 mm slanke iPad har en omkrets på 24,3 x 19 cm. Omtrent som et A4-ark altså.
Batteritiden er oppgitt til 10 timer, med en dvaletid (stand by) på én måned. Den har en 1GHz Apple-utviklet A4-prosessor, innebygget høyttaler, akselerometer, mikrofon, 3,5 mm minijackkontakt og 30-pins dokkingkontakt.

iPad kan også brukes med en ekstern skjerm, eller projekor, med en videokabel fra iPad-ens dokkingkontakt, slik at man kan vise presentasjone, bilder, videoer r feks, på en mye større skjerm. Men i 576p/i oppløsning, og ikke  i 720p/30fps HD videooppløsning som iPad-ens skjerm støtter under videoavspilling.
Og det finnes et separat qwerty-tastatur til den, med fysiske taster, ladekabel og dokkingkontant, slik at man kan skrive på den på mer tradisjonelt vis.
Les mer om iPad på Apples egne sider. Se videoen fra lanseringen her (krever QuickTime).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Design drømmemobilen din

Enklere å bytte fra iPhone til Android

Se Google Pixel på stor skjerm

Samsung klar med to nye budsjettvennlige mobiler

Magnetisk lagringsdisk til mobile filmskapere

Polestar-mobiltelefonen er på vei

Apple tillater likevel webapper

Budsjettmobil fra Nothing

Ringenes Herre?

OnePlus Watch 2 presentert i Barcelona

Come on, Barbie, let's go party

Her er Xiaomi 14 og Xiaomi 14 Ultra

0
Scroll to Top