annonse
annonse
annonse

Kommentar: Apple mangler nye ideer

Enda et kjedelig Apple-år. Hvor har “One More Thing” blitt av?

Legg til som favoritt

Det er ingen tvil om at Apples nyeste iPhone-modeller – iPhone 11, iPhone 11 Pro og iPhone 11 Pro Max – som elektronikkgiganten lanserte tirsdag kveld – var nødvendige oppdateringer.

Det var helt nødvendig for Apple å slå tilbake og lansere nye modeller med avanserte kamerafunksjoner. Apple har de siste årene blitt tatt igjen av konkurrenter som Huawei, OnePlus og Samsung. Deres Android-baserte toppmodeller – Huawei P30 Pro, OnePlus 7 Pro og Samsung Galaxy Note 10+ – har alle kommet et steg lengre på kamerateknologi enn iPhone Xs (Apples 2018-toppmodell.

Mission accomplished?

Men det ser ut til at de har fått det til, spesielt med iPhone 11 Pro og iPhone 11 Pro Max, som begge kommer med trippelkamera-systemer med helt nye ultravidvinkel-, vidvinkel- og telekameraer.

Våre kommende tester vil vise om iPhone 11 Pro faktisk kan vinne kamerakrigen mot Android-konkurrentene, men selv om det skulle være tilfellet, så sitter jeg fortsatt igjen med en lunken følelse etter offentliggjøringen av Apple nyeste produktnyheter.

iPhone 11 Pro er Apples beste smartphone til dato. Men er den god nok til å slå Android-konkurrentene? (Foto: Apple)

 

Verken den nye, billige iPaden eller nyeste Apple Watch 5 (som nå kommer med en skjerm som ikke skrur seg av hele tiden!), kan man ikke si så mye negativt om. Både når det gjelder nettbrett og smartklokker gjør Apple det sterkt på markedet. Ingen av konkurrentene har vært innovative nok til å utfordre den posisjonen, men når det gjelder iPhone ser det annerledes ut. Hvorfor? Fordi iPhone utgjør den klart største andelen av Apples samlede omsetning (48,29% i 2019).

Tjenester skal kompensere

Salget av smarttelefoner er på verdensbasis fallende, og i 2018 så Apple en nedgang i iPhone-salget på 12%, sammenlignet med fjoråret. Det gjør selvfølgelig vondt når det er toppselgeren det går ut over, og derfor kom Apple allerede i mars ut med en rekke nye tiltak som skal supplere salget av fysiske produkter.

Apple TV+ lanseres d. 1. november. (Foto: Apple)

 

Tjenester som Apple TV+, Apple Arcade, Apple News+ og (foreløpig kun i USA) kredittkortet Apple Card skal utgjøre en gradvis større del av Apples omsetning, og tirsdag kveld hørtes startskuddet til flere av tjenestene. Dermed vet vi nå at Apple Arcade lanseres allerede den 19. september, mens Apple TV+ åpner dørene for publikum den 1. november. 

Det er ikke bra nok, Apple!

Men er det nok å legge seg i dragsuget av Netflix og Disney+ (som heller ikke er på banen enda, men som om kort tid kommer buldrende inn på streaming-markedet med verdens beste backlog av Disney-, Marvel- og Star Wars-titler), når man er Apple? Er det godt nok å lansere de nyeste smarttelefon-funksjoner mange måneder etter konkurrentene, når man ser et så stort fall i salget av sine viktigste produkter? Og er det greit å la andre tech-giganter som Amazon og Google dominere hele markedet for stemmestyrte assistenter og smarte høyttalere?

Det er tvilsomt om Apple TV+ har en reell sjanse mod en sterk konkurrent som Disney+.

 

Jeg synes ikke det. Etter min mening har det gått for lang tid siden Apple for alvor ga oss en skikkelig «One More Thing», som Steve Jobs pleide å si, når man hadde en kanin i hatten eller en overraskelse på lager i forbindelse med store Apple-lanseringer for noen år siden.

One More Thing?

Ser vi tilbake på historien har Apple lansert en rekke store innovasjoner under mottoet «One More Thing». I 2006 var det f.eks. den første MacBook Pro, mens Apple Watch ble vist frem for første gang i 2014 som «One More Thing». Men siden Apple Watch har det vært dårlig med reell innovasjon fra verdens største teknologi-virksomhet, og ryktene vil også ha det til at det var på grunn av manglende produktfokus (og samtidig voksende fokus på tall og regneark), at Apples mangeårige designsjef, Jonathan Ive, tidligere i år besluttet å forlate selskapet.

Apple-designsjef, Jonathan Ive (til venstre), har meddelt at han forlater Apple for å starte sin egen virksomhet. (Foto: Apple)

 

De siste årene har det gått spekulasjoner om at Apple snart er på vei med sin helt egen og nyskapende versjon av kjente produkttyper – akkurat som tilfellet var med f.eks. iPhone og iPad. Et Apple-fjernsyn har blitt nevnt igjen og igjen, og det samme med Apple-bilen.

Inntil videre har det ikke blitt noen bil fra Apple. Bilistene må nøye seg med Apple Carplay.  (Foto: Apple)

 

I stedet ble det til «Apple Netflix», som inntil videre ikke virker spesielt overbevisende.

Men Apple skal nok sikkert klare seg fint. Deres produkter er som regel av høy kvalitet. De er bare ikke overlegne på samme måte som de har vært lenger (f.eks. hadde iPhone 4 den skarpeste og høyest oppløste mobilskjermen på markedet i 2010. Når har det sist vært tilfellet for andre iPhone-modeller?).

Men inntil bare få år siden hadde Apple en helt spesiell, nærmest magisk evne til å fascinere og overraske forbrukere med sine produkter. Og om denne tiden ikke skal gå helt i glemmeboken, er det på tide at Apple igjen tenker større og faktisk prøver å gjenoppfinne noe.

Jeg er og blir gammel Apple-fanboy. Og Apple har en helt spesiell plass i mitt hjerte. Men jeg savner virkelig Apples tre magiske ord: «One More Thing».

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Registrer konto eller abonner for å lese videre.
Allerede abonnent? Logg inn

Ingen bindingstid, si opp når du selv vil!

Kun 49,90 kr måneden. Du sparer 55 kr!

Kun 45,00 kr måneden. Du sparer 180 kr!

Registrer konto og få tilgang til 1 +artikkel i uken

Kommentarfeltet er åpnet mellom 06:30 - 23:00.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Legg igjen en kommentar

annonse

Les også

IFA 2019: Nye toner fra Philips

IFA 2019: Nye toner fra Philips

Efter en turbulent tid med skiftende eiere er lyddivisionen av Philips tilbake på sporet.
IFA 2019: Få eier smart-hjem-gadgets

IFA 2019: Få eier smart-hjem-gadgets

Mange er interessert i det smarte hjem, men kun 11 prosent eier faktisk et relateret produkt, viser en fersk undersøkelse
IFA 2019: Hodetelefoner fra DALI

IFA 2019: Hodetelefoner fra DALI

DALI overrasker med to trådløse hodetelefoner, henholdsvis med og uten ANC.
IFA 2019: Philips stopper snorkingen og gir deg bedre nattesøvn

IFA 2019: Philips stopper snorkingen og gir deg bedre nattesøvn

Philips SmartSleep Snoring Relief Band er det idiomatiske navnet på et nytt produkt, som skal forhindre snorking
Netgear Orbi WiFi 6 Mesh System

IFA 2019: Mesh-nettverk gir ekte trådløs gigabit-hastighet

Om du ønsker maksimal hastighet på ditt trådløse nettverk, og er villig til å betale for det, har Netgear svaret med Orbi WiFi 6 Mesh System.
Razer Blade Stealth 13 16_9

IFA 2019: Razer er først med gaming ultrabook

Blade Stealth 13 er den første ultrabærbare spill-PC-en. Billig? Nei. Praktisk? Det vil vi tro.
IFA 2019: Acer Swift 5 er verdens letteste 14” bærbar

IFA 2019: Acer Swift 5 er verdens letteste 14” bærbar

Den nyeste generasjonen av Acer Swift 5 har nye 10. generasjons Intel Core- prosessor samt NVIDIA GeForce MX250-grafikk og veier bare 990 gram.
IFA 2019: Smartere komfyrvakt

IFA 2019: Smartere komfyrvakt

En smartere kjøkkensensor, som overvåker komfyren og varsler deg via en app på mobilen.
annonse
Lukk meny