Google og Apple går sammen i kampen mot Korona

Ved hjelp av Bluetooth-teknologi med kontaktsporing håper de to gigantene å begrense spredning av koronaviruset.
forfatter

Myndigheter, forskningsmiljøer og helsepersonell verden over jobber på spreng for å få kontroll på COVID-19-pandemien. Men også teknologiselskapene vil spille en viktig rolle for å bekjempe viruset og redde liv.

Google og Apple har allerede kunngjort en felles front i kampen mot Koronaviruset: Stikkordet her er kontaktsporing via mobilen, som kan brukes til å identifisere hvem som er smittet av Korona, deres bevegelser og ikke minst, hvilke andre personer de har vært i nærheten av.

Et tenkt scenario vil være at appen sporer brukernes posisjon via GPS, og deretter anvender Bluetooth for å registrere når to mobiler kommer innen to meter fra hverandre. Deretter vil du motta et varsel dersom du har vært i nærheten av en person med kjent Korona-smitte.

Nytt samarbeid

For å oppnå dette kreves det naturligvis tett samarbeid mellom mobilprodusenter og app-utviklere. I starten av mai vil Apple og Google derfor slippe ny programvare (API) som gjør det mulig å oppdage kontakt mellom iOS-enheter og Android-enheter. Denne programvaren kan tas i bruk i apper fra offentlige helsemyndigheter.

I tillegg jobber begge selskapene med en ny og bredere Bluetooth-basert kontaktsporingsplattform, som skal fungere på tvers av mange forskjellige operativsystemer.

Det vil i stor grad være opp til den enkelte mobilbruker om de vil laste ned appen og delta i ”dugnaden”. Google og Apple er også nøye med å understreke at personvern og sikkerhet er tatt høyde for i utviklingen av de nye verktøyene.

Obs! Den kommende smitteappen fra Folkehelseinstituttet (FHI) er så langt Lyd & Bilde kjenner til, utarbeidet i forkant av det nye grensesnittet fra Google og Apple.

Kilde: Google pressemelding

Annonse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også