TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Microsofts cloudgaming lanseres 15. september

I første omgang blir det kun Android-brukerne som får gleden av å streame spill på farten.

En smarttelefon er fantastisk tidsfordriv, men hardcore-gaming er ikke dens sterkeste side. Det er ytelsen for dårlig til. Dette problemet har Microsoft en løsning til – i form av tjenesten Microsoft Couldgaming (i testperioden kjent som Project xCloud), som lanseres i 22 land neste måned. Herunder alle de nordiske landene.

Microsoft Cloudgaming er en streamingtjeneste for spill. Spillene drives av kraftige servere i Microsofts datasenter rundt om på kloden, men styres fra din egen mobil. Opplevelsen blir altså litt som å ha en gaming-maskin i lomma. Styringen blir riktignok litt annerledes: Enten touch eller via en Bluetooth-tilkoblet Xbox-kontroller.

Tjenesten lanseres offisielt den 15. september, hvor man da vil ha mer enn 100 spilltitler å velge mellom. Den dårlige nyheten er at det i første omgang utelukkende blir Android-brukere som får gleden av å streame spill. De 25 prosentene av mobil- og tabletbrukere som sverger til iOS, må altså smøre seg med tålmodighet inntil Apple kan godkjenne xCloud-appen. Der xCloud for øvrig sliter med samme skjebne som konkurrenten Google Stadia, som heller ikke fås til iOS.

For å kunne spille kreves et abonnement på Microsoft Xbox Game Pass Ultimate. Det koster 125 kroner i måneden, og gir samtidig tilgang til de samme over 100 spilltitlene på både PC og Xbox.

For å få en flytende spillopplevelse uten hakking kreves en rask forbindelse. Microsoft anbefaler 5 Ghz trådløst nettverk eller en mobil dataforbindelse på minst 10 Mb/s.

Legg igjen en kommentar

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.