TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
☀️SOMMERTILBUD☀️ - 6 UKER KUN 6 KR

Nyhet

Mercedes CONCEPT AMG GT XX: Elektrisk fartsmonster med 1360 hestekrefter

Mercedes-AMG avduker elektrisk beist med ekstrem ytelse. Med tre motorer og over 1360 hestekrefter gir CONCEPT AMG GT XX et blikk mot fremtidens tyske superbiler.

Mercedes CONCEPT AMG GT XX: Elektrisk fartsmonster med 1360 hestekrefter

Dette er Mercedes-AMG på steroider. Den nye konseptbilen CONCEPT AMG GT XX er en firehjulsdrevet elektrisk superbil som lader nok strøm på 5 minutter til å kjøre 400 kilometer. Med en toppfart på over 360 km/t er dette noe av det råeste vi har sett fra den tyske prestisjeleverandøren.

CONCEPT AMG GT XX – eine neue Dimension der Performance
CONCEPT AMG GT XX har tre spesielle ‘axial flux’-motorer som gir ekstrem ytelse i et kompakt format. Foto: Mercedes-AMG

Nyskapende motor

Bilen har tre såkalte «axial flux»-motorer – én foran og to bak. Disse har en annen oppbygning enn andre elektriske motorer.

I vanlige elmotorer går strømmen på tvers av rotasjonsretningen – tenk på det som om elektrisiteten flyter fra utsiden og inn mot midten mens motoren snurrer. I de nye axial flux-motorene går strømmen i stedet langs med rotasjonsretningen, parallelt med akselen som snurrer.

Denne nye metoden gir flere fordeler: Motorene blir ekstremt kompakte (de to bakmotorene er bare 8 cm brede), vesentlig lettere – og dessuten kraftigere.

Faktisk er kreftene pakket tre ganger tettere, slik at motorene kan krympes ned til en tredjedel av massen og størrelsen. Som igjen gir ingeniørene stor fleksibilitet i utformingen av drivlinjen.

Annonse

Resultatet taler for seg selv: 1360 hestekrefter og en toppfart på over 360 km/t. Denne nyskapende motorteknologien skal brukes i serieproduserte Mercedes-AMG-modeller fra 2026.

Les også Nyhet: Faststoffbatteri i Mercedes EQS: Opptil 1000 km rekkevidde Mercedes-Benz har begynt å teste faststoffbatteri på veien. Som gir sedanen EQS et kraftig løft i rekkevidde.
CONCEPT AMG GT XX – eine neue Dimension der Performance
Batteriet i CONCEPT AMG GT XX er inspirert av Formel 1-teknologi og kan lade nok strøm på 5 minutter til å kjøre 400 km. Foto: Mercedes-AMG

Batteri med DNA fra Formel 1

Batteriet i konseptbilen er helt nytt, bygget på erfaringer fra AMG ONE og Formel 1. Det kalles High Performance Electric Battery (HP.EB) og kan i følge Mercedes-AMG levere høy effekt gang på gang, samtidig som det raskt kan ta opp energi igjen.

Den ekstreme ytelsen er avhengig av helt nye battericeller, direkte kjøling av cellene og høy spenning.

Battericellene er smale og høye, som gjør nedkjølingen mer effektiv. Det gjør også at batteriet kan lades svært raskt. Konseptbilen kan lades med et gjennomsnitt på mer enn 850 kW ved 1000 ampere. Til sammenligning ligger dagens raskeste hurtigladere for elbiler typisk på 350 kW, og mange elbiler kan bare utnytte 150-250 kW. Dette er altså mer enn dobbelt så raskt som det raskeste vi ser på veiene i dag.

CONCEPT AMG GT XX – eine neue Dimension der Performance
Foto: Mercedes-AMG

Bygget for racing innvendig og utvendig

Bilens utseende har tydelige referanser til andre sportslige modeller fra Mercedes-AMG, fra den dynamiske bakenden til det lange, lave panseret.

Frontgrillen har fått en mer oval form og integreres med bilens slanke frontlykter. De todelte luftinntakene med ribber i panseret er ekte lufteventiler, i motsetning fra andre elbiler. Disse leder varm luft bort fra kjølemodulene og optimerer luftens kjølende effekt.

Innvendig møtes føreren av et minimalistisk miljø med bare det mest nødvendige – akkurat som i motorsport. Bilen beholder det luksuriøse uttrykket gjennom eksklusive materialer, og innholdet på de to skjermene gir oversikt med den viktigste informasjonen om kjøring og drivlinje.

Les også Nyhet: Konseptbil i Avatar-stil Fremtidsbilen fra Mercedes slår et slag for mer miljøvennlige batterier.
Mercedes-AMG CONCEPT AMG GT XX – eine neue Dimension der PerformanceCONCEPT AMG GT XX – a New Dimension of Performance
Foto: Mercedes-AMG

Neste generasjons AMG

CONCEPT AMG GT XX er et innovativt utviklingsprosjekt som gir innsikt i en kommende firedørs, serieprodusert modell fra Mercedes-AMG. Med tre axial flux-motorer og et høyytelsesbatteri som alt sammen er utviklet fra bunnen av, er bilen et frempek mot fremtidens ytelsesmodeller.

Bilen har en rekke nyskapende løsninger, som vil bli brukt i den serieproduserte modellen. Er dette starten på en ny æra for elektriske superbiler?

Mercedes CONCEPT AMG GT XX: Elektrisk fartsmonster med 1360 hestekrefter 1
Foto: Mercedes-AMG

Teknologien kommer i 2026

Siden dette er en konseptbil, har den verken pris eller noen lanseringsdato. Men produsenten er klar på at teknologien i CONCEPT AMG GT XX vil bli brukt i serieproduserte Mercedes-AMG-modeller fra 2026.

Mer info: mercedes-amg.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vanmoof gjenoppstår fra de døde med nye elsykler

Ny hydrogen-SUV fra BMW - er de gale?

Førsteinntrykk: Slik blir NIOs nye digitale arsenal

Viktige fremskritt for Nissan Leaf

Tesla kjører seg selv gjennom Roma

Hyundai Ioniq 9: Prisen overrasker

Kraftmonster fra Lucid klar for Norge

Videoapper kommer til Android Auto

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Slik unngår du at en selvkjørende elbil ødelegger mobilkameraet ditt

Genesis tar kampen med Tesla

Volvo først med Android Auto-nyheter

Lyd & Bilde